Så är det snart dags igen...
Tänkte bygga en till balja om några månader och behöver lite ideer och tips.
Såhär är planen hittills: Jag hade tänkt mig ett hörnkar, baljan kommer hamna på runt 3-4 kubik skulle jag gissa på. Karet kommer antagligen få två rutor så det får en kortsidan också så det blir lite speciella mått på det (ska rita i paint så ni förstår hur jag tänker). Jag har redan fixat filtrering och den kommer bli samma som i andra baljan dvs ett powerbead pb10 filter, en fx5a och luftpumpar. Har filtreringen redo så den biten är färdig. Nu det jag har lite frågor om... Jag vill gärna ha svart bakgrund i detta karet har hört något om gelcoat, skulle det funka?
Sedan till hur hade ni gjort med belysningen? funderar på led eller spottar men vill få ut så mycket som möjligt av färgen från fisken :) Har en kortsida kvar från förra bygget jag funderar på att använda och frontrutan blir väl också 15mm fast tänkte köra optivit glas på den.
Kom gärna med andra ideer också. Har lite begränsat med utrymme så stora rektangulära kar funkar inte mer än upp till ca 160x90x70 ca
Jag är lite nyfiken... jag förstår om man bestämmer sig för att inte dra ner. Men hur går man från att dra ner till att utöka? :P
Bra där.. Passa på medan du kan haha.. Trappa ner när du flyttar hemifrån.. Fast å andra sidan.. I din del av landet blir man väl utsparkad vid 10 års ålder.. Endast beväpnad med ett danskt pass och löshuggtänder blir man inskickad i Rosengård.. Den som kommer ut levande vinner sin frihet och privilegiet att gifta sig med en kusin eller student från Rögle? Jag såg något på Discovery om det.. Men jag var iofs rätt full så mindre detaljer kan ha undkommit mig..
[QUOTE=djr83;38784]Jag är lite nyfiken... jag förstår om man bestämmer sig för att inte dra ner. Men hur går man från att dra ner till att utöka? :P[/QUOTE]
Jo det var så att jag hamnade i en liten svacka och hade mycket skola men det slutade med att jag fick upp mina betyg så jag kan komma in på gymnasiet jag vill gå på. Får väl se hur det blir nästa termin med alla nationella prov och så men jag har hellre två stora kar än massa småkar här och där
[QUOTE=Cpt Migraine;38785]Bra där.. Passa på medan du kan haha.. Trappa ner när du flyttar hemifrån.. Fast å andra sidan.. I din del av landet blir man väl utsparkad vid 10 års ålder.. Endast beväpnad med ett danskt pass och löshuggtänder blir man inskickad i Rosengård.. Den som kommer ut levande vinner sin frihet och privilegiet att gifta sig med en kusin eller student från Rögle? Jag såg något på Discovery om det.. Men jag var iofs rätt full så mindre detaljer kan ha undkommit mig..[/QUOTE]
Har flahbacks än idag... :sad:
Har även en annan tanke att beställa ett helglas kar med mått i stil med 160-170x90-100x80 med en optivit frontruta
Såhär ser planen ut :)
Akvarium: Helglas 160x100x70cm
Filtrering: 4st sunsun och 1-2st fx5or
Bakgrund: svart eller den där blandningen av brunt och oranget (har nåt fint namn jag inte kommer ihåg)
Belysning: LED av nåt slag tänkte jag eller nån typ av "strålkastare" med fokus på mitten för en naturlig look :)
fiskar blir såklart cichlor :)
varför kör du inte 1 rejäl pump istället för massa småtjafs? :P
[QUOTE=PatrickPata;39680]varför kör du inte 1 rejäl pump istället för massa småtjafs? :P[/QUOTE]
Kommer inte bli snyggt med ett såpass stort filter framför karet :)
det är väl bara att bygga in i bänken? allt är snyggare än 10 pumpar i ett litet kar :D
[QUOTE=PatrickPata;39685]det är väl bara att bygga in i bänken? allt är snyggare än 10 pumpar i ett litet kar :D[/QUOTE]
Lite svårt att bygga in ett fluid bed i bänken lol :P
nej? dom är 1meter höga.. :)
Dammfilter lr bara 4 sunsun,det räcker gott o väl.du gör ju inte vattenbyten en gång i månaden lixom=)
Vad jobbar du med? när du inte pluggar. Du lär ju vara grym på att spara pengar!
Eller på att bli sponsrad :D
Hursom grymt!
[QUOTE=PatrickPata;39692]nej? dom är 1meter höga.. :)[/QUOTE]
Bara så jag inte missförstår dig haha men du menar akvariebänken? :) För om karet är 70cm och bänken 1m får jag ett kar som nästan är 2m högt :) kan bli svårt att städa
[QUOTE=Godfather;39703]Bara så jag inte missförstår dig haha men du menar akvariebänken? :) För om karet är 70cm och bänken 1m får jag ett kar som nästan är 2m högt :) kan bli svårt att städa[/QUOTE] pump+plywood+akvarie=172cm :p