Projekt och DIY

»

Vilken lack till akvarium?

Bytte till mig en glasfiberbalja av Godfather här i veckan.
Tänkte måla insidorna svarta och har lite vattenbaserad interiör färg kvar sen renoveringen, tror det är glans 40. Frågan är om den går att använda och isåfall vilken lack jag bör använda för att försegla den?
Det är alltså inuti akvariet så den ska ju helst inte ta död på framtida invånare. :)
åk till en båtaffär och köp gelcoat, det är 2-komponent båtfärg. Någon annan färg ska du inte använda i akvariet.
Klart det finns andra altenativ men gelcoat är ju gjord för att målas på glasgiber.. kostar typ 199:- för 1 liter.
Ah just fan. Tusen tack, tänkte inte ens på det!
Trodde jag hade det hemma men det var gelshield grundfärg och internationals svarta bottenfärg, bekämpningsklass 3. Hur bra som helst mot snäckorna i saltvatten och förmodligen minst lika bra på att döda allt man slänger i karet. :P

Återigen tack, blir till att köpa gelcoat imorgon!
Det behövs ingen topcoat eller så, bara att rolla på svart gelcoat?
[MENTION=68]PatrickPata[/MENTION] Har ringt runt till alla båthandlare och butiker och ingen har svart gelcoat eller topcoat. Kan man ta färgpigment eller någon form av koncentrerad färg och blanda i vit gelcoat?
gelcoat går att beställa i typ 20 olika nyanser. Dom affärer som finns här är repslagarn och marin & fritid, båda har svart gelcoat på hyllan :)

topcoat fär du genom att blanda vaxlösning i gelcoaten.. :)
Tack för förklaringen. :)
Har nu terroriserat alla båtbutiker i närheten och leveranstiden är 2-3 veckor - förmodligen är watski.se gemensam leverantör och de har inte i lager för tillfället.
Har googlat men fick inte helt klart för mig om biltemas alternativ http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretan-36532/ är riktig topcoat?

Det finns i lager så då kan man måla eländet imorgon iaf!
Tror det var Biltemas grejer vi använde i [MENTION=6]Freke[/MENTION] s lokal när plastat hans 2 kubikare.
Tack Sjebbe - tror räcker för mig. ;) Nu är åbäket svart inuti, hur länge bör man vänta innan fyllning?
gå in på epotex.se

gå in i deras webshop ,och klicka på kategorin akvarier/terrarier här har de riktiga kanongrejor som är garanterat giftfritt för akvariet-

nille
jag har en följdfråga som kanske passar i denna tråd. Jag tänkte måla svart bakgrund på mitt 720l och hört att latexfärg är bra + att man kan ta bort den om så önskas.

Frågan: kan jag måla insidan på akvariet med denna färg? Det sitter nån bakgrundsbild bak på glasskivan som sitter så sjukt j*** hårt och går knappt att ta bort..
Köpte vanlig vattenbaserad väggfärg mattsvart. Målat 3 lager och det blev hur bra som helst. Tips ta inte för mkt på penseln första lagret :P
Har du målat på insidan med vanlig matt väggfärg? Har du vattenfyllt?
[QUOTE=Tallrot;39796]Har du målat på insidan med vanlig matt väggfärg? Har du vattenfyllt?[/QUOTE]

Han kanske ska köra svartvatten. :heheh:
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.