Vårdcentralen

»

Vad är det här för skit (sjuk nilborre)

För runt 10-12 dagar sedan så märkte jag att borren var lite vit och trasig på ytterkanten på bröstfenorna. Jag tänkte inte mycket mer på det eftersom han har haft ett projekt att dela ut så mycket spö som möjligt till jordätarna och clownkniven, antog helt enkelt att någon hade slagit tillbaka.
Efter några dagar då jag knappt tittade på karet pga mycket jobb/träning etc så hade läget förvärrats och bröstfenorna hade blivit vita med inslag av rött och bra trasiga.

Den första åtgärden var att höja tempen till 29grader, salta 1dl/100L, byta mer vatten och öka ytcirkulationen men det var tyvärr relativt verkningslöst.
I fredags påbörjade jag en behandling med eSHa 2000, jag tycker inte att det har blivit bättre direkt. Ögonen är lite smått disiga och jag märkte att den har ett litet rött märke under ena bröstfenan.

Inga andra fiskar verkar vara drabbade och alla, inklusive sjuklingen, äter.

Här är en dagsfärsk bild (den ser risigare ut i verkligheten av någon anledning)
[ATTACH=CONFIG]6909[/ATTACH]

Jag har inte släppt i några nya fiskar eller mixtrat med några andra yttre faktorer på ett bra tag.
Jävla skit, om det var någon fisk jag inte trodde skulle börja jävlas så var det den, äter som en häst och växer bra:mad:

Är det någon annan medicin som gäller, fånga upp det och skrika svordomar kanske?
Tror att en rejäl jävla utskällning är helt rätt väg att gå.. Ögonen på borrarna brukar vara ph.. Håll koll på det.. De kommer ju från ett högt ph och jag tror inte att de hunnit vänja sig än..

Ang fenorna luktar det käftig kniv.. Håll koll på om han kliar sig..
[QUOTE=Cpt Migraine;37758]Tror att en rejäl jävla utskällning är helt rätt väg att gå.. Ögonen på borrarna brukar vara ph.. Håll koll på det.. De kommer ju från ett högt ph och jag tror inte att de hunnit vänja sig än..

Ang fenorna luktar det käftig kniv.. Håll koll på om han kliar sig..[/QUOTE]

Jag tycker att den borde ha uppvisat symptom lite tidigare om det var PHt som spökade, jag har haft den lite över två månader. Ang kliandet så gjorde den det rätt mycket när den var ny i karet men det var inget som lite saltande inte hade ihjäl.
Fenorna ser inte bara ut som att den har fått spö direkt, den simmar med dom inne vid kroppen och färgen har gått från genomskinliga-vita-röda....
Jag tror problemet är att nilborren blir större än din bil, haha nej men ja. Det ser ut som stress/stryk.
Kan säga att nilborren är sjukt känslig för föroreningar och ostabilitet i vattnet. Min gamla nilborre var en mätare för när det var dags att byta vatten, ögonen blev irriterade och grå. Kan ju vara att vattnet försuras lite när det blir för mycket näring. [MENTION=4]Sjebbe[/MENTION]s korean som bor hos [MENTION=12]Svampus[/MENTION] är ju också en VB-mätare, den ser helt bananas ut när det är dags att byta.

Avslitna och trasiga fenor tror jag mer är slagsmål dock, även fast de såklart kan bli lite luddiga av dåligt vatten med. Men är skadorna för stora och framförallt mekaniska så tror jag mer på bråk.
Tyvärr så har den blivit progressivt sämre sen jag skrev här sist.
Ögonen är mer grumliga och det ser även ut som att glaskroppen är något svullen. Utöver detta så har den öven vissa problem med att få i sig mat, ruskar och spottar som fan efter att den har gått på en bit mat.
Jag har gjort 30% VB varje dag den senaste tiden så jag tycker att det skulle vara märkligt om det var vattnet som var boven i dramat.

Tyvärr(!) så har jag under 20 år av att ha akvarier aldrig haft några problem med sjukdomar som inte har gått att lösa med salt och VB så jag är ute på okänd mark här (har väl ifs haft några superkänsliga firrar i div saltkar som har jävlats men det är inre riktigt relevant kunskap).

Några nya uppslag?
Kan du flytta den till ett separat kar och köra Furanol2 i? Har haft goda resultat mot ögoninfektioner just med det.

Det går även att köra högkoncentrerade medicinbad i typ 40 minuter, det har funkat väldigt bra. Följ instruktionerna på bipacksedeln bara.
Jag ska ge det ett försök, tackar :)
Jahopp, Nu ser det ut som att min nya borre börjar uppvisa samma symptom som den förra. Något som verkar stämma in rätt bra med den förra är storleken på fisken, båda började bli dassiga runt 15cm, det kan vara en ren slump eller så är det något annat.

Jag tvivlar på att det är vattnet som spökar då jag har andra hyfsat känsliga fiskar i karet (NTT, atf, vampyr) som absolut inte ser krassliga ut.

Det bästa sättet jag kan beskriva det är att den ser "sliten" ut i slemlagret (något mjölkfärgat på ett par ställen) samt att fenorna börjar bli lite slitna och disiga. Sjukdomen verkar röra sig hyfsat långsamt och vara icke smittsam (ta i trä).
Den har kliat sig lite smått sen jag fick den men inte tillräckligt för att jag skulle bli orolig.

Inget jag försökte med förra gången hade någon direkt verkan så jag undrar om ni kan komma på något som kan funka.

SATAN!!!!
Ingen som är på och stressar den under natten eller så?
[QUOTE=THE DOUCHE;61848]Ingen som är på och stressar den under natten eller så?[/QUOTE]

Det tvivlar jag på, datsen och vargen skiter blanka fan i den och den jagar själv iväg vittatusen/vampyren.
Kolla kh/gh...
[QUOTE=Sjebbe;61856]Kolla kh/gh...[/QUOTE]

Jepp, ska tjacka ett par tester imorrn.

Här är en film för att bättre få en bild av problemet. Man kan se lite disiga områden på kroppen samt lite vitt på fenorna

[video=youtube;zCf03Klx9XY]https://www.youtube.com/watch?v=zCf03Klx9XY&feature=youtu.be[/video]

Mina plecos blev alla ihjälslagna av NTTn när dom skulle in och gröta i hans hide-out, därav algerna :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.