Akvarium och teknik

»

galenskap och storbygge

1/3
Snart är det dags att flytta hemifrån och då är det ju dags för ett nytt större kar så klart :)!
Mor och far ska också bygga en jättebalja samtidigt på 300x85x70 med stålram.

jag funderar på att bygga 200x130x70 eller 250x100x70.
Vilka mått skulle ni välja? Tänker att vikten blir mer fördelad över golvet om det bara är 200 långt.

Och vad tror ni om tjocklek på glas på karen? Tanken är att bygga med lastbilsväggar som vi tätar med glasfiber och lim i skarvarna på och sen bara har en framruta.

Tror även jag ska bygga nån form utav droppfilter över hela baljan. Hur skulle ni göra med filtrering?

detta projekt är inte igång ännu då jag inte hittat någon lägenhet än... men bygget ska vi sätta igång snart.
jag skulle nog kört på 250x100x70 :) Det kommer se större ut.
Jo. Men Fördelen med 200 långt är att det går under en loftsäng om lågenheten inte är så stor... haha
Jag hade lätt kört 130 djupt.. Jävla skillnad på 100 och 130.. Du kan ju ändå inte ha en fisk som växer ur 200 längd i ett kar som är 100 djupt.. :) du kan ju kolla i [MENTION=613]Stampe[/MENTION]s bildtråd så har du 250x100 så du kan se hur det ser ut.. Jävligt coolt men svårt att placera och flytta..
Hakar på i din tråd. Jag funderar också på att bygga större.
Har std 720 nu, och tycker 200 längd är snyggt hos mig.
Så 200 - 130 - 70. 1,2 cm skiva ?
[QUOTE=Hemsk;36584]Tänker att vikten blir mer fördelad över golvet om det bara är 200 långt.[/QUOTE]
Eftersom båda varianterna har samma höjd så borde vikten rimligtvis bli densamma per kvadratmeter.

Jag hade helt klart satsat på 200x130.
Mm lutar åt 200x130x70. :) vad hade ni kört för glas?
Jag har 12 mm i mitt 244x110x60 så jag skulle tro att du bör gå upp ett knäpp. 15 mm?
Jag tror att jag ska köra på laminat eller lamell eller vad det heter haha. Nackdelar? Fördelar?
Kör på laminat.. kan bli skitfräscht.. jag ser framför mig en imitation av ek - trestav..
det är höjden som spelar in på tjockleken, kör du extra list i botten så funkar säkert 12mm men kör på 15mm för säkerhets skull. vilka måss som bär mest beror ju helt på vad du har för bjälklag, trä/betong och vad det är för cc på reglar...
[QUOTE=Cpt Migraine;36602]Kör på laminat.. kan bli skitfräscht.. jag ser framför mig en imitation av ek - trestav..[/QUOTE]

Hahahaha!

Laminat blir lite svårt att se igenom :D Men jag håller med om 200x130x70. Nästan som mitt kar. :)
vill du ha ner priset så bygg det 60-65 i 12mm.. och längre och djupare istället. Fick pris idag på 1400;-/kvm 15mm och 890:-/kvm 12mm.. Man sparar mycket att bygga i 12mm ;) och dom priserna jag fick är låga! :)
[QUOTE=Cpt Migraine;36592]Jag hade lätt kört 130 djupt.. Jävla skillnad på 100 och 130.. Du kan ju ändå inte ha en fisk som växer ur 200 längd i ett kar som är 100 djupt.. :) du kan ju kolla i [MENTION=613]Stampe[/MENTION]s bildtråd så har du 250x100 så du kan se hur det ser ut.. Jävligt coolt men svårt att placera och flytta..[/QUOTE]

Jag har en säng framför karet sen står det inte så högt. Längst in är knepigt att nå fast det går. Skit bra mått men skulle vilja ha kanske 20 till på höjden.
Säng framför akv ? Bra där ! Är du en sån där akvaporrist?
Tjejerna säger alltid att det är den största de sett iaf..
Så om jag skulle göra 200x140x65 så skulle jag kunna ha 12mm? :)
65 är på gränsen till helt 100% säkert, med gör du en list i botten så är det lugnt. långd och djup spelar ingen roll typ, det är 90% höjden som avgör glasets tjocklek. Men ska du köra mega monster deluxe kar på typ 140 och uppåt undrar jag om du inte skulle dela botten i midre bitar. annars kvittar det typ. Och gör du den 3meter lång skulle jag delat botten i 2st 150cm bitar.
men limma burken på plats eller anlita flyttfirma, man ska inte hålla på med sånna tunga kar och bära själv..
Det enda som kommer väga typ är glasrutan. då jag inte bygger av plyfa utan lastbilsvägg och plast. Så det är nog inte så farligt på några stycken. :)
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.