Vårdcentralen

»

Dra åt.........

1/2
För ett par dagar sen fick jag "vitaprick" i mitt 110x100x50 kar så jag köpte medicin och har nu medicinerat i två dagar men det blir bara värre och värre och nu har alla fått något som liknar svamp över hela kroppen. den enda fisken som inte blivit drabbad är en nilabborre.
De drabbade fiskarna är
1x 25cm Cichla mono
1x 23cm Cichla ocellaris
1x 23cm Cichla hybrid
1x IT 20cm
2x Discus
1x Cichla mono 16cm

cichlorna verkar vara de som fått det snabbast. Någon som har någon idee vad jag kan göra? tänkte flytta nilabborren att gå ensam i ett 54L kar så den inte också drabbas...

Snabba förslag uppskattas
Bilder tack! Hur ofta har du bytt vatten innan? Och vad har du kört för filtrering?
Dra upp tempen så mycket som firrarna pallar också. Ett UV-filter är också mycket effektivt (iaf i saltvatten), det tar kål på parasiterna i det frisimmande stadiet.
[QUOTE=Tigerflickan;36480]Bilder tack! Hur ofta har du bytt vatten innan? Och vad har du kört för filtrering?[/QUOTE]

fluval 405
stor luftpump
ska försöka fixa bilder när fiskarna är i karet igen
Jag har tömt hela karet och håller på att fylla på det igen, saltat 6dl, höjt doppvärmaren till 32 grader, ska koppla in en fx5a för extra cirkulation, flyttat nilabborren och en dat på 16cm till ett 54L för att de inte visade någon symptom på något av det. Nilabborren och daten får går ensamma ett par veckor med vitaprick medicin så jag ser att de inte utvecklar nåt
[QUOTE=MichaelE;36482]Dra upp tempen så mycket som firrarna pallar också. Ett UV-filter är också mycket effektivt (iaf i saltvatten), det tar kål på parasiterna i det frisimmande stadiet.[/QUOTE]

Yack för tipsen :)
Vad använder du för medicin?
[QUOTE=robidobban;36488]Vad använder du för medicin?[/QUOTE]

fauna mor tror jag den hette :)
Håller med! Fungerar riktigt bra! :D
Fauna mor funkade inte när jag fick prick. Protozin och salt och värme var lösningen.
Protozin är mkt bra. Blir det för dyrt så dra ner vattennivån om möjligt
och behandla.
PS. Du måste behandla alla fiskar i karet. De som inte visar
tecken kan ändå bära på parasiter. Kör Protozin i karet med alla
fiskar i så är saken biff ! Har kört det med kulor och andra känsliga
arter utan ngt som helst problem. Finns säkert andra mediciner som
funkar bra, men just mot vita prick så sägs Protozin vara överlägset.
jag skulle rekommendera dig att köra multicura och salt, för har det gått lång tid med sjukdom, så brukar risken för andra sjukdomar vara stor... sen kan du höja tempen något.... har inga erfarenheter av dina fiskar direkt... men det sägs ju att man skall höja en grad per dag för å inte chocka dom....

Och som sägs ovan... så bör du medicinera alla fiskar tillsammans, annars finns det risk att någon av fiskarna du tagit ur eller finns kvar i akvariet har kvar parasiten eller liknande, och kan smitta dom andra igen....

när du har så hög temp du kan, salt och multicura, bra vattenflöde för syresättning,... så e de bara å vänta å hoppas på det bästa...

glöm inte å göra ett vattenbyte innan och mata sparsamt under kuren...

Lycka till
Punktol och höjd temp funkade för mig. Blev av med vita prick på mina cichlor på 2-3 dagar
Alltså grejen med höjd temp är att alla cykler & förlopp går snabbare, oavsett om det gäller utveckling av bakterier/paras, eller det motsatta under en medicinering. Dvs medicinens process går snabbare med höjd temp. 29-30 brukar jag köra, men man kan säkert
kräma mer ... Hade ett nanokar med inbyggd värmare utan termostat. Den var anpassad för "optimal värmealstring för nanoakvariet"
kunde man läsa. Så jag kopplade in och gick och la mig. När jag kollade på morgonen var det 44 grader !!! Men det var lugnt. Lite slöa, men ingen dog eller betedde sig underligt....
Har beställd medicinen som blev länkad högre upp :) tack för hjälpen allihopa iallafall :)
Kör salt och fauna mor till jag får medicinen
[ATTACH=CONFIG]6737[/ATTACH]
bild på skiten
Har du börjat medicinera med exit än?
[QUOTE=robidobban;36871]Har du börjat medicinera med exit än?[/QUOTE]

de hade inte den i lager så får vänta tills de fått in den....
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.