Akvarium och teknik

»

biotop / ekosystem kar?

nu när kakans kar är tingat på mig så blir det ju det roligaste delen med akvarier! planeringen (innan allt går åt fanders.)

och jag har en liten galen ide om antagligen aldrig kommer gå vägen - ekosystems kar med en fengädda som super predator, blir antagligen 1 tegu som I dagsläget är ungefär I blyertspenne storleken, max blir dem 60 som jag har förstått? karet I stig självt blir väldigt väl planterat med rovfiskens storlek I åtanke åt båda hållen så att bytes djuren har platser där fenisen inte kommer åt, bytes djuren blir snabbförökande fisk guppy I början och sen ersätts med svärdbärare / segelfens molly allt eftersom aptiten och storleken växer, understött av malaysiska snäckor och räckor av något slag, så till min frågeställning

hur stora populationer tror ni det måste vara för att den ensamma fengäddan I evigt växande storlek måste vara för att den inte ska ha ihjäl dem allihop på en natt och sedan se ut mer som en boll än en korv, mina ornater tog ungefär en neontetra om natten när jag hade lite levande byte I för dem, men dem är ju knappast några 60 cm's monster än. medveten om att det hade fungerat batter med öron ål eller Senegal istället. då dem blir mindre, men I dagsläget sitter jag på två ornater och en tegu, och är lite kär I tegun får jag väl erkänna.

sedan när allt fallerar och fenisen har haft upp vartenda liten buske I karet och ätit sig fet på alla djur stora som små blir det nog normal kar, men lite kul och pröva något annat först!

så TL;DR

- fenis matvanor om den jämt har möjlighet att ta mat (bara den rör på sig!)
- möjliga bytesdjur för en tegu på 60 cm
- tror ni att det kommer gå ens en månad?
- om inte fengädda vilken mindre rovfisk tror ni något liknande hade funkat med?

(om den hör hemma mer I fenis kategorin kan ju någon vara snäll och flytta den - skyller på att jag är någorlunda ny)
Fengäddor utöver endlicheri o i viss mån ornatipinnis o senegalus tenderar att växa exremt långsamt o vill gärna vara fler.alltså i ett 720 kan du säkert ha 15st mnst 40+ fengäddor då dom blir slöare o slöare ju större dom blir.

Räkna inte heller med att du kommer se dom ta särskilt många guppys då dom är världens lataste oportunister som tenderar att bara ta sånt som sover,är tillräckligt nära munnen eller sån som är skadat.Även sådant som är slöare än dom själva slinker ner,men det är fan inte mkt alltså=).

Ja hade kört en grupp fenor,biotop o ett helt stim med guppys o massa kardinaltetror om det är sånt du gillar.Alternativt ett par fengäddor,valfri stimfisk samt en liten vargtetra typ erythrinus lr liknande så du verkligen får se en "super predator" i sitt esse när den jagar o det bara smäller.

Annars varför inte teugelsin,några palmas/senegalus o ett gäng ciklider o dats som jag kör typ?.DU gillar ju uppenbarligen "monsterfisk" och att hänga på detta forum lär bidra till att du iprincip direkt efter du inrett karet kommer på att du vill ha dats,ciklider,malar o fler fengäddor eller nån gar=)..

Räna med att teugelsin troligtvis tyvärr aldrig kommer att bli 60cm då det kommer ta flera flera år om dom nu ens blir så stora i kar.På dom åren är det mkt som kan hända tex att den hoppar ur o börjar blöda mellan fjällen o dör,att du hinner tröttna,att den blir sjuk pga vattenvärden eller vad annat som helst.Nu drar jag fram i värsta falls scenarion förvisso,men bara så att du är beredd på att den troligtvis inte kommer bli i närheten av 60cm=/..
är tyvärr redan stungen ganska hårt av just rovfisk hållandet och stirrar med ha-vilja på både floridas och på Ctenopoma acutirostre (den senare som kanske också dimper ned i just detta kar.), samt på de riktiga monstren som A-gar och arowana (dock mer som en dröm en någon riktig plan.)

Är som sagt ute efter att inte ha ett purt rov kar utan ett kar där det finns något (som inte är hiskligt dyrt) att äta och minimalt med konkurrens om maten - kanske kan fungera med Ctenopoma acutirostre som rovfisk i det övre lagret med en population levandefödare och några fenisar (1 teg + senegaler att yngla på kanske?) på botten med en räk population och sniglar? och jag är med på att jag antagligen kommer bli av med tegun innan den blir 60, men känns som något att ha i åtanke innan man har ned den i ett dricks glas (det var inte det du föreslog, kalla det en humoristisk överdrift :) )

kändes mer lättöverkomligt att se till att en fisk har tillräckligt med strö i för att käka när och hur den vill (för att inte tala om att dem får lite motion då gentemot att bara käka pellets varje dag!)
Skönt att det förblir ett feniskar å ingen guldfiskodling typ:) och ja man kan tydligen få i rätt jävla många fenisar 40+• cm i just det karet som du såg:)

Vad gäller tegun å 60cm så lär det nog förbli just en dröm tyvärr:/ men 30 lär du få upp den i på nåt år:) ornaterna därimot är större chans att de når 60 men oxå det är många år:)

När det gäller fengäddor i regel om du nu vill få dom att bli rovgiriga ( enligt mig inte att rekomendera) så är silver skimrande fisk vägen att gå , dom är ju nästan blinda men just de silvriga triggar dem avsevärt. Om du nu bestämt att gå den vägen så är det ju lika bra att trigga dem så till den milda grad att du får dem att göra deathrolls mm som de gör i det naturliga.

Hoppas iaf de kommer bli grymt och är de nåt du undrar så hojta till bara:)
Min tanke om det karet är att en endli och tegun räcker för att decimera antalet glevandefödare rätt rejält.. det viktiga är att du verkligen har ett fett jävla gäng levandefödare från början.. ge det en månad för att avgöra hur balansen ligger.. kör molly eller svärdbärare direkt.. då kommer de att ta ynglen à darwin först och kanske lyckas du med din idé..

Det är en auktion i tyresö 28e där du kan köpa billiga levandeföfare.. köp ett gäng olika så får du se vilka som klarar sig..
Cool idé btw.. funkar det kommer jag gärna och kikar..
sa ju till dig [MENTION=54]kakan[/MENTION] att det inkasseras i större kar till mina fenisar ;P dock hittar jag inte några välförökande småfisk som är just i silver, pratar ju om populationer som måste kunna stabilisera sig på tre "jätte" predatorer i samma 0.7 kvadrat som dem jämnt och ständigt så någon en gång i månaden förökning klarar jag mig nog icke på, kan ju tilläggas att jag är asdålig på minifisk då det inte är där intresset ligger (även som det börjar kännas som man får sätta näsan i gröt och läsa en del, lutar nog åt att jag tar till mig migräns råd här och skaffar stora levandefödande direkt, dem, räkor och sniglar får nog kanske gå i karet själva i en månad / 3 veckor innan fenisarna åker i så har dem en liten chans att helt enkelt ut reproducera fenisarna tills dem växer upp en del i alla fall.

blir nog lite projekt bloggande på detta tror jag från att karet hamnar här hemma, och börjar det fungera så blir det fan kaffe här hemma till alla intresserade(stockholmare).
Oh shit.. det är ju en granne jag talar med..
Ball ide. Har provat allt möjligt med min stora kulfisk. Neoner barber danios
etc etc. Problemet är att fisken aldrig hinner föröka sig i samma takt som
den äts upp... Det är helt enkelt för trångt. Samt att stressen över att hela
tiden riskera att bli dödad verkar påverka sexlusten på de små;) .. Även om man har 1000 guppys
i ett 720 tror jag det blir svårt .. I en damm el dyl är det nog en annan 5a.
Men fan prova ! Ska bli kul att följa. Jag har precis proppat ner 15 jättedanios
i mitt. 11 kr styck på Alex lista.
[MENTION=54]kakan[/MENTION] min senegalus gör såna där krokodil rullningar ibland :)
Matte ja vet att du sa de:) måste bara uttrycka min lycka än en gång i skrift du vet:).

Ja ska helt klart komma å på gofika å kolla in guds egen lilla tombola när det börjar funka va så säker:)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.