Tja. Jag fick en fullvuxen ancistrus (skäggmuns mal L144(?) hanne av en bekant då den var för stor för hans akvarium å jag behöver en städare i mitt rovdjurs akvarium, å nu befarar jag att en av mina damer har slurkat i sig den. Hur i hellsike kan hon ens få för sig tanken? Jag kan förstå om man slänger i dom som är 5cm så går det utav bara farten rakt ner i magen men det kan de väl knappast göra med en fullvuxen skäggmun? Den är ju för sjutton 15cm och taggig och jag har fått höra att dom smakar pyton och att ingen fisk vill äta dom. Iofs så är väl båda gäddorna runt 30cm så dom kan allt svälja dom men jag har fått höra från många akvarister och butiks personal (bla. Ludvika zoo och konstväxter som har en jädra massa rovfiskar) att dom aldrig har haft rovfiskar som äter ancistrus och pleco i vilken storlek som hellst just för att dom smakar riktigt illa.
Måste jag skaffa mig en monsterpleco på 35cm för att dom där jäklarna inte ska naffsa i sig dem?
Känner att jag blir lika förvånad varje gång som dom gör nått sådant här! :P
15cm pleco som äts upp av 30cm fengädda låter minst sagt ambitiöst. Jag har dock haft plecos som har slutat som krubb så visst kan det hända.
Tjaa, i yngre dagar så satte hon i sig pictus malar som var ca 1 cm kortare än henne så ta den diskussionen med henne! ;)
Finns det någon annan 'finare' mal som är bra rest-ätare men som kanske slutar på en 20-25cm?
Jag har varit imponerad av mina panaquers städmoral och de har ju en form som motsätter sig middagsplaner.. de ka vara förjävliga vissa endlis.. konstigt nog brukar det bli bättre runt 35-40..
Vad är panaquers? sökte på google och fick absolut inget som svar på hur dom ser ut eller vad det är! :P
[QUOTE=Ulven;32988]Vad är panaquers? sökte på google och fick absolut inget som svar på hur dom ser ut eller vad det är! :P[/QUOTE]
Sök: Panaque
borde hjälpa :)
Hur fan är det fatt med ditt google? Festade det igår?
Jag skrev in panaquers och fick denna tråd som första träff, tryckte på "bilder" som pedagogiskt nog informerade mig om att den tänkte koppla mig vidare till bilder för "panaque"..
Panaque översätts till "den som äter kanoter" och är också känd som royal pleco :)
Ah, ja tack. :) Jag antar att dessa kommer i många olika L-nummer med en stor prislapp på? :) Nån som har en bra sida för att kolla priser på fisk förästen? :)
Ja har inte riktigt vaknat än är jag rädd :) Jag ser nu att det fanns en fin "did you mean:" som jag tydligen ignorerade XD
A-lagrets fisksök brukar ju fungera..
Definiera stor prislapp? Det är här zoopet kommer in i bilden :) det är där man ska gå undercover för att snika åt sig urväxta botior och l-nummer.. oftast mellan 15-25 cm för en trehundring, pmdd eller (var med i mantrat nu) 10ppi filtermatta nerklippt i 2cm2 kuber.. :) alla blir nöjda..
Wow va jag har letat efter en sådan sida!
(Redigerat): Eller 'letat' bör nog översättas till 'vetat om'. Jag har inte ens vågat drömma om en sådan sida! :D
Undercover? :D Okey, undercover så som i att "tjaa egentligen behöver jag inte en i den storleken men jag kan ta den så du slipper handskas med den nå mer" ungefär så eller? :)
Precis så menar jag.. :) om du verkligen behöver bli av med det stora åbäket kan jag väl ta den..
När jag väl har dig på tråden, Macrobrachium rosenbergii, tror du dessa skulle kunna gå med Endli? Jag kan nog gissa mig till svaret men om vi tänker oss en fullvuxen? :)
Jag har svårt att se den ha rätt antal ben men du kan ju ha tur..
Antar att risken finns att den blir rätt benlös men samtidigt så får jag bilen av att benlöshet beror på naffsning medans mina verkar sluka hull å hår i ett hugg så att säga men jag funderar på att testa. Blir en av med något ben då får jag väl flytta på den. :)