Bengäddor
»Gar som matstrejkar.
1/3
Hallådär. Jag har en Florida Gar som mäter ca:12-13cm, som inte äter och är tanig.
Har provat allt (nästan) som jag läst mig till, utom att sänka vattennivån. Den går med en annan FG som jag köpte samtidigt, som har växt på sig bra och är betydligt både längre och fetare.
Dom går tillsammans med några Ancistrus och en Clown Pleco och foderfisk i form av Neontetror och Zebrafiskar i ett 120L kar.
Har provat mata med rödamygg, oxhjärta, bloodworm mix, finskurna bitar av både strömmingfile och räkor och säkert något mer som jag glömt. Men den vägrar äta... Har haft dom i kanske sju/åtta veckor, så något måste den ha ätit för att ha överlevt hittills. Men den ser inte ut att ha ätit något, för den har inte växt något på längden och har bara blivit tunnare och tunnare.
Hur länge kan en tanig, matstrejkande Gar överleva? Går det på något vis att "tvångsmata"?
Jag har ett litet 30L kar som den kan gå i själv, för att underlätta matning. Men blir inte det lite väl litet med ett kar som bara är ca: 30x30x30cm?
Vad tycker ni jag ska göra?
MVH/ M.
Har provat allt (nästan) som jag läst mig till, utom att sänka vattennivån. Den går med en annan FG som jag köpte samtidigt, som har växt på sig bra och är betydligt både längre och fetare.
Dom går tillsammans med några Ancistrus och en Clown Pleco och foderfisk i form av Neontetror och Zebrafiskar i ett 120L kar.
Har provat mata med rödamygg, oxhjärta, bloodworm mix, finskurna bitar av både strömmingfile och räkor och säkert något mer som jag glömt. Men den vägrar äta... Har haft dom i kanske sju/åtta veckor, så något måste den ha ätit för att ha överlevt hittills. Men den ser inte ut att ha ätit något, för den har inte växt något på längden och har bara blivit tunnare och tunnare.
Hur länge kan en tanig, matstrejkande Gar överleva? Går det på något vis att "tvångsmata"?
Jag har ett litet 30L kar som den kan gå i själv, för att underlätta matning. Men blir inte det lite väl litet med ett kar som bara är ca: 30x30x30cm?
Vad tycker ni jag ska göra?
MVH/ M.
Inga rockningar
Hej. Albin eller? Gör som så att du sätter igång ditt 30L. Det fungerar bra tills den blir typ 18 cm. mycket växter och form av matfisk med den. När den har form av skydd så ligger dom och väntar på att fisken ska simma förbi och klipper till blixtsnabbt. Då får den igång sina jaktinstinkter och börjar jaga. Riktigt coolt att se det också. Hopppas detta hjälpte :). Mvh Hugo
Inga rockningar
Nej moz är inte Albin:)
Men testa som abborrviken säger! Och jag har en lite annorlunda ide som jag fick från ett inlägg jag tror shappe skrev i nån annan tråd. Testa att salta rejält typ 3-4dl/100l i 10-15min sen byt vatten. För att på så sätt eliminera möjliga parasiter som sabbar garens matlust. Det händer då och då att små gars svälter sig till döds, visst
Men testa som abborrviken säger! Och jag har en lite annorlunda ide som jag fick från ett inlägg jag tror shappe skrev i nån annan tråd. Testa att salta rejält typ 3-4dl/100l i 10-15min sen byt vatten. För att på så sätt eliminera möjliga parasiter som sabbar garens matlust. Det händer då och då att små gars svälter sig till döds, visst
Inga rockningar
Hm fick inte skriva mer i förra meddelandet:p
Visst det naturliga urvalet, men att salta rejält är något iaf jag inte testat i liknande fall.
Btw trodde du fick krabaten att käka förut moz :/
Visst det naturliga urvalet, men att salta rejält är något iaf jag inte testat i liknande fall.
Btw trodde du fick krabaten att käka förut moz :/
Inga rockningar
Tack för bra och snabba svar. Ska prova saltkuren och 30L. med gott om växter och levande foder.
Var rädd 30L. skulle vara alldeles för litet.
Exiton: Ja, jag var glad att se att dom båda såg välnärda och såg ut att må bra när jag fick hem dom. Men med tiden såg jag skillnaden mellan dom, och såg bara den ena äta:(. Bara att tjura på så kanske det löser sig.
Tack ska ni ha / Micke.
Var rädd 30L. skulle vara alldeles för litet.
Exiton: Ja, jag var glad att se att dom båda såg välnärda och såg ut att må bra när jag fick hem dom. Men med tiden såg jag skillnaden mellan dom, och såg bara den ena äta:(. Bara att tjura på så kanske det löser sig.
Tack ska ni ha / Micke.
Inga rockningar
Störigt värre! :/ Som jag nämnde innan planeras ett Gar projekt i sommar som du kanske är intresserad av! Får se med vädret bara..
Men testade du att höja temperaturen en sväng för att få igång aktiviteten? Blir spännande att höra resultatet på saltningen.
Bara att svälta en liten gar några dagar har jag läst på många ställen ska va riktigt skadligt för de små.. Vet inte vad det kan resultera i men.
Men testade du att höja temperaturen en sväng för att få igång aktiviteten? Blir spännande att höra resultatet på saltningen.
Bara att svälta en liten gar några dagar har jag läst på många ställen ska va riktigt skadligt för de små.. Vet inte vad det kan resultera i men.
Inga rockningar
Jag hade ju min lilla florida på 13 cm som vägrade äta när jag fick den. I lfs så fick jag se när dom matade den med strömming med glad aptit. När jag kom hem så ville han inte äta något på 3 veckor. Fick sedan prova med röda mygg som han tog direkt. Någon månad senare så provade jag att gömma strömmingbitar under mygglarvtäcket. Då tog han en strömmingbit och åt upp den. någon timme senare var han död, av en fahakakulfisk. Dåligt val att kombinera dom fiskarna även fast det bara skulle vara i 2 dagar. Alla gör misstag så att säga. Sorry för ot :/
Inga rockningar
Tråkigt på fisken :/ Men intressant att höra att du fick den att äta efter så lång svältperiod. Det bevisar ju att det i alla fall är möjligt att få igång dom! Nu tycker jag vi löser gåtan med små svältande gars en gång för alla!
Någon annan som har erfarenhet av detta?
Teorier på vad man kan prova?
Brainstorma lite
Någon annan som har erfarenhet av detta?
Teorier på vad man kan prova?
Brainstorma lite
Inga rockningar
Sådär. Nu har den fått saltkuren och bor i 30L. med ett neonstim. Så nu är det bara att vänta och se.
Inga rockningar
Hur har de gått? Har själv fått hem 3 små florida gars varav 2 äter men ena äter inte. Hade dem i ett 110 först men när jag aldrig fick dem att äta så körede jag i dem i mitt foderkar med en 100 neonisar och 100 libirtymolly yngel. 2 har ätit men inte den tredje. Kört i röda mygg men inget har skett... Ser att han försöker göra utfall men de går sådär... mycket växtlighet har jag nu i hörnakvariet som täcker endel för att skydda. Så oerhört intresserad om saltningen gick eller hur har du gjort?
Inga rockningar
[QUOTE=BlackPanther;930]Hur har de gått? Har själv fått hem 3 små florida gars varav 2 äter men ena äter inte. Hade dem i ett 110 först men när jag aldrig fick dem att äta så körede jag i dem i mitt foderkar med en 100 neonisar och 100 libirtymolly yngel. 2 har ätit men inte den tredje. Kört i röda mygg men inget har skett... Ser att han försöker göra utfall men de går sådär... mycket växtlighet har jag nu i hörnakvariet som täcker endel för att skydda. Så oerhört intresserad om saltningen gick eller hur har du gjort?[/QUOTE]
http://www.youtube.com/watch?v=jY6x5f4S4UE&feature=channel&list=UL
Ser det ut såhär när den lilla floridan försöker göra utfall? Detta är alltså min gamla florida när den började käka mygg.
http://www.youtube.com/watch?v=jY6x5f4S4UE&feature=channel&list=UL
Ser det ut såhär när den lilla floridan försöker göra utfall? Detta är alltså min gamla florida när den började käka mygg.
Inga rockningar
Hade liknande problem med ett par florida gars i höstas, de försökte och försökte men fick aldrig ordentligt tag i maten.
Sänkte vattennivån i ett litet kar ordentligt, ca: 5-6cm vatten och i med ett gäng guppy. Tog ett par veckor sen tjockade de på sig ordentligt och klarade av att ta både räkor och pellets.
Ett tag matvägrade en av dem igen, i drygt 2 månader om jag inte missminner mig. De andra blev då dubbelt så stora men en dag bestämde han sig för att Hikari gick bra att äta igen.
Kan nog inte ge några konkreta tips, det verkar väldigt vanligt med små FG som matvägrar och ibland t.o.m svälter ihjäl, utan att någon kan peka ut vad det beror på.
Lycka till iaf!
Sänkte vattennivån i ett litet kar ordentligt, ca: 5-6cm vatten och i med ett gäng guppy. Tog ett par veckor sen tjockade de på sig ordentligt och klarade av att ta både räkor och pellets.
Ett tag matvägrade en av dem igen, i drygt 2 månader om jag inte missminner mig. De andra blev då dubbelt så stora men en dag bestämde han sig för att Hikari gick bra att äta igen.
Kan nog inte ge några konkreta tips, det verkar väldigt vanligt med små FG som matvägrar och ibland t.o.m svälter ihjäl, utan att någon kan peka ut vad det beror på.
Lycka till iaf!
Inga rockningar
Om de ändå vore så väl att de går ner och rör röda myggen men de gör det inte ens...
Inga rockningar
Inga rockningar
De hade jag till en början när jag fick dem men de gick rörde dem ändå inte. Hade i och för sig så bara i någno vecka sen blev jag för nojjig å stoppade ned dem i ett kar med 100 neonisar, 100 libirty mollisar, 1 cichla och 1 bg. 2 har som skrivit ovan ätit men inte denna. Men såg att han gjorde ett försök att försöka ta någon av de stackars 6 neontetrorna som är kvar... cichlan gör sitt jobb med att äta... Men han försöker å sen lägger han typ ned... kanske jag inte skall vara så nojjig?
Inga rockningar
[QUOTE=BlackPanther;930]Hur har de gått? Har själv fått hem 3 små florida gars varav 2 äter men ena äter inte. Hade dem i ett 110 först men när jag aldrig fick dem att äta så körede jag i dem i mitt foderkar med en 100 neonisar och 100 libirtymolly yngel. 2 har ätit men inte den tredje. Kört i röda mygg men inget har skett... Ser att han försöker göra utfall men de går sådär... mycket växtlighet har jag nu i hörnakvariet som täcker endel för att skydda. Så oerhört intresserad om saltningen gick eller hur har du gjort?[/QUOTE]
Det har inte gått så bra... Har vid något tillfälle sätt den göra ett halvhjärtat utfall och misslyckats.
Börjar känna mig ganska desperat. Hade en fundering på att låta den gå i en 2L. glasslåda en stund (20-30min) med MYCKET röda mygg, så den inte kan undvika att få i sig något. Och förhoppningsvis fattar att röda mygg går att äta och är gott. Och på så vis få den att börja gilla det. Så får jag väl lura in den på strömming och pellets efter det.
Vet inte om det är så bra ide, eller om det ens kan fungera?
Vad tror ni?
Det har inte gått så bra... Har vid något tillfälle sätt den göra ett halvhjärtat utfall och misslyckats.
Börjar känna mig ganska desperat. Hade en fundering på att låta den gå i en 2L. glasslåda en stund (20-30min) med MYCKET röda mygg, så den inte kan undvika att få i sig något. Och förhoppningsvis fattar att röda mygg går att äta och är gott. Och på så vis få den att börja gilla det. Så får jag väl lura in den på strömming och pellets efter det.
Vet inte om det är så bra ide, eller om det ens kan fungera?
Vad tror ni?
Inga rockningar
Du kommer aldrig veta om du inte testar! Så tycker du ska prova! och kanske någon mask så de rör sig:P
Inga rockningar
Då ska jag testa det ikväll eller imorgon. Får bli röda mygg och en par neontetror. Spännande:)
Jag återkommer med resultat.
Jag återkommer med resultat.
Inga rockningar
Min ha försökt att ta maskar när den matvägrade. Men den fick i sig en lagom stor mask sedan. Så prova prova prova :)
Inga rockningar
Jaha. Jag testade med glasslådan fylld med mat. Röda mygg, oxhjärta, bloodworm mix, och några neontetror.
Resultat: Värdelöst.
Trägen vinner sägs det... Återstår att se. Tror tyvärr den lilla tarmen inte klarar sig länge till. Men vem vet. Rätt som det är kanske lilltarmen fattar att... Hmmm, kanske skulle må lite bättre om jag äter lite.
Ger dock inte upp förrän det är över.
Resultat: Värdelöst.
Trägen vinner sägs det... Återstår att se. Tror tyvärr den lilla tarmen inte klarar sig länge till. Men vem vet. Rätt som det är kanske lilltarmen fattar att... Hmmm, kanske skulle må lite bättre om jag äter lite.
Ger dock inte upp förrän det är över.
Inga rockningar
1/3