Vårdcentralen

»

hål i huvet

har en mono på 25-30cm som bara ligger på botten och äter inte. den är förvisso nyinflyttad men har ändå varit hos mig i några dagar nu och knappt rört sig. mellan ögonen så har den som hål eller typ små blåsor. vet att bild är lättast men man ser inte så bra på den, och nu ligger firren i helt fel hörn...

vad ska jag göra? är inte van vid sjuka fiskar...
Salta och VB är i min bok alltid första steget. Sen om det inte hjälper så är väl bestämning av sjukdom/parasit nästa och därmed pricka in rätt medicin.
ska jag ta ut han ur karet? cichlor kan ju lätt dö av stress också... gjorde ett rejält vattenbyte idag på typ 80%
Är det verkligen hith är det viktigaste rent vatten.. salt för att stävja sekundära infektioner.. precis som sjebbe säger är nästa steg att diagnostisera.. oftast är det en parasit som heter hexa-nånting och det är ingen vacker död.. vi hoppas att salt och fräscht vatten får den på "benen"..
ålrajt. smittar det? om det är hål i huvet...
Här kan man läsa på lite om just HITH. http://www.fishchannel.com/fish-health/freshwater-conditions/hexamita.aspx

och njä, inte smittsamt så.
Pröva lägg han i salt bad en stund sen låter du han gå vanligt, vet inte om man ska låta dom gå med salt en längre tid,

Men inget jag vet helt bara något jag märkt under min akv tid.
Parasiten kan bara ge sig på en fisk med redan dåligt försvar pga dåligt vatten, stress osv.. finns säkert mer info i tess länk..
Jag skulle inte våga saltbada en cichla.. tror stressen vänder upp och ner på den omgående..
[QUOTE=Cpt Migraine;30623]Jag skulle inte våga saltbada en cichla.. tror stressen vänder upp och ner på den omgående..[/QUOTE]

Hear hear! Med tanke på hur lite stress som får dem att gå belly-up... Hade inte flyttat runt på den!
tack för all hjälp! imorgon blir det att köpa en påse salt. :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.