Sitter och fundera lite på rockor ang vildfångad eller odlad om det är någon skillnad vad gäller hur tåliga dom är eller nåt annat som skiljer?! Har hört olika om det här. Är det någon som vet?!
Om båda är garanterat friska så är det ingen större skillnad, möjligen skulle en odlad kunna vara lite mindre stressad av akvarie miljön än en vf.....men minimalt.
Däremot så är ju vf ofta i bedrövligt skick när man får dom. Dom kräver enormt mycket uppmärksamhet ibörjan, ett kunnade krävs lite utöver den som skaffar sin första rocka.
Denna diskussionen hade jag och [MENTION=28]Leopoldi[/MENTION] för några dagar sen. Kan hålla med om att köpa odlat är mer safe än VF. Dock är priset på odlat en annan fråga :)
Vad går gränsen för odlat? För jag vet vissa talat om inavel inom rocksfären. F1,2,3,4?
F1 F2 osv. är bara okunskap. Det betyder Filial 1, 2 osv. Och det är som sagt innan resultatet av hybrider. Inte generationer efter vildfångat.
Jo, det vet jag. Var nog du som förklarade det för mig en gång i tiden. Trodde från början det stod för first captive breed. Skrev det mest för att du skulle fatta vart jag ville komma.
Men hur använder man F1,2,3 osv på korrekt sätt btw? Är det vid generationersskifte av hybrider?
Sent en söndagskväll vet i sjutton om ja vill skriva om det hehe. Det är lite invecklat, kanske nått för mitt tredje blogginlägg haha
Jag har som sagt hört lite både och som ni säger och jag blev jävligt nyfiken på att höra vad ni säger om det. Men känns ju mer som du säger lutt att de borde vara mer säkert med en odlad. De enda jag hört om VF är att om dom är väl inkörda så är det ingen större skillnad?! Fan Leopoldi vilken video du la upp. Får ju hoppas de inte hör till de vanligaste att de ligger en krok i magen på dom VF :/ Vilka av er här har VF rockor?!
Man skriver ju inte F1 för att visa att man är disputerad fisk logoped???...
Jag skriver det för att folk fattar vad jag menar.... det tycker jag är bra.
Är inne på ditt spår leopoldi men tack ändå Lutt för infon. Man lär ju sig alltid nåt nytt här :))
Jag menar inget illa, men vi skriver ju inte forsknings rapporter här..
[QUOTE=Leopoldi;28037]Jag menar inget illa, men vi skriver ju inte forsknings rapporter här..[/QUOTE]
Självklart inte Leopoldi men alltid bra med lite ny info och alltid bra att få en förklaring samtidigt på det!
Jag har både vf och odlade Rockor
[QUOTE=Leopoldi;28039]Jag har både vf och odlade Rockor[/QUOTE]
Okej. Antar att du haft dom rätt länge nu så jag gissar att du inte märker någon skillnad på dom odlade eller vildfångade?!
Precis... Men en nyimporterad rocka är en helt annan sak, Fråga Shappe och Lutt tex...