Tigerfiskar och abborrar
»Abborrar...är de roliga?
Funderar on and off på om jag skulle ha ett litet gäng Abborrar i mitt 720, men har bara läst skötselråd och matningstips..inte särskilt mycket om hur aktiva eller intressanta de är att ha i akvariet.
Så, ni som haft, är det en rolig/intressant akvariefisk, eller står de mest i ett hörn mellan matningsintervallen?
Så, ni som haft, är det en rolig/intressant akvariefisk, eller står de mest i ett hörn mellan matningsintervallen?
Inga rockningar
jag hade 2 st svenska abborrar (antar att de e dom du menar) i ett 250 liters kar med lite annat i oxxo.
dom låg inte och tryckte i hörnen men var mycket lättskrämda och möblerade gärna om i karet ett antal gånger om dagen, dvs sanden och växterna.
var de lungt i rummet så var dom lite överallt i karet.
ja gav dom räkor + att dom käka alla mina mindre fiskar.
jag hade dock dom bara ett par veckor eftersom ja inte gillar när dom möblerar om helatiden + att dom var rätt färglösa i mitt kar, men det kanske beror på ljus och hur dom mår.
dom låg inte och tryckte i hörnen men var mycket lättskrämda och möblerade gärna om i karet ett antal gånger om dagen, dvs sanden och växterna.
var de lungt i rummet så var dom lite överallt i karet.
ja gav dom räkor + att dom käka alla mina mindre fiskar.
jag hade dock dom bara ett par veckor eftersom ja inte gillar när dom möblerar om helatiden + att dom var rätt färglösa i mitt kar, men det kanske beror på ljus och hur dom mår.
Inga rockningar
Jag har tre borrar mellan 12-20 som är rätt aktiva och intressanta. Bra färger också med tydliga markeringar. En av dom är dominant och kör med ryggfenan uppe konstant. De äter bra och river inte upp några växter men bökar lite i sanden ibland. Grymt snabba på maten.
Inga rockningar
Bökar och drar upp växter, säger ni. Vad är det de vill åt i sanden då, om de matas tillräckligt?
Jag har inte hört att abborrar bökar i botten där de lever, men det kanske de gör?
Jag har inte hört att abborrar bökar i botten där de lever, men det kanske de gör?
Inga rockningar
Idag brann det... En varning för aborrar, de är rackarns bra på att vara orädda och sätta i sig mat som inte är ämnad för dem... Under mina försök att vänja den lilla Gäddan (husses ögonsten, han har valpblick i kubik...) att äta något annat än levande fisk så har jag kört med daggmask. Problemet är att han är jävligt skeptisk och aborrjäveln är framme på tre röda och närapå slänger sig över kanten på karet för att få tag i masken. När gäddan väl huggit en så trycker borre upp den i hörnet och rycker masker ur mungipan på den.
Jag tryckte ned stålpincetten, fiskade upp eländet, öppnade gapet och plockade ur samtliga masker ur matfriaren. Sen hade vi ett allvarligt samtal mellan fyra ögon, en överträdelse till och det blir flygtur över innergården. Gäddan är numera mätt, borren är lite blek i färgen men mår i övrigt utmärkt.
Mao är de jävligt snabb på maten och blir alltid mätt först. Beter sig lite som en Oscar faktiskt...
Jag tryckte ned stålpincetten, fiskade upp eländet, öppnade gapet och plockade ur samtliga masker ur matfriaren. Sen hade vi ett allvarligt samtal mellan fyra ögon, en överträdelse till och det blir flygtur över innergården. Gäddan är numera mätt, borren är lite blek i färgen men mår i övrigt utmärkt.
Mao är de jävligt snabb på maten och blir alltid mätt först. Beter sig lite som en Oscar faktiskt...
Inga rockningar
[QUOTE=Zybeer;28128]Idag brann det... En varning för aborrar, de är rackarns bra på att vara orädda och sätta i sig mat som inte är ämnad för dem... Under mina försök att vänja den lilla Gäddan (husses ögonsten, han har valpblick i kubik...) att äta något annat än levande fisk så har jag kört med daggmask. Problemet är att han är jävligt skeptisk och aborrjäveln är framme på tre röda och närapå slänger sig över kanten på karet för att få tag i masken. När gäddan väl huggit en så trycker borre upp den i hörnet och rycker masker ur mungipan på den.
Mao är de jävligt snabb på maten och blir alltid mätt först. Beter sig lite som en Oscar faktiskt...[/QUOTE]
- Gott att de är så hungriga iallafall. Har ju läst andra inlägg där problemet varit just att få dem att börja äta.
Men att de är så orädda som du beskriver dem, låter ju positivt. Mitt största tvivel vad gäller borrarna är att de skulle vara för passiva och tråkiga. Typ pirayor som bara står o trycker i ett hörn hela dagarna och är livrädda för rörelser.
Hur hade du tänkt dig närmsta månaderna när gäddan växt sig stor nog att börja dregla lystet efter borrarna?
Mao är de jävligt snabb på maten och blir alltid mätt först. Beter sig lite som en Oscar faktiskt...[/QUOTE]
- Gott att de är så hungriga iallafall. Har ju läst andra inlägg där problemet varit just att få dem att börja äta.
Men att de är så orädda som du beskriver dem, låter ju positivt. Mitt största tvivel vad gäller borrarna är att de skulle vara för passiva och tråkiga. Typ pirayor som bara står o trycker i ett hörn hela dagarna och är livrädda för rörelser.
Hur hade du tänkt dig närmsta månaderna när gäddan växt sig stor nog att börja dregla lystet efter borrarna?
Inga rockningar
Den dominanta av de tre är betydligt mer på än de andra två som mer simmar i de nedre delarna av karet. Men alla verkar äta och ingen är rädd eller skygg. Den dominanta är nog bättre på att äta levande fisk än något annat jag har i burken...
Han är lite skeptisk till pellets och pollack dock, tack och lov. Gäddan har fått gott om mat och växer ändå ganska långsamt, snarare är det den största aborren som alltid är tjock som en julgris som ser ut att växa mest nu efter några veckor, så jag vet inte om det kommer att bli ett problem särskilt snabbt. Sen var aborrarna, mörten och löjen tänkta som mat men taskigt ögonmått gjorde att de blev en del av besättningen istället.
Han är lite skeptisk till pellets och pollack dock, tack och lov. Gäddan har fått gott om mat och växer ändå ganska långsamt, snarare är det den största aborren som alltid är tjock som en julgris som ser ut att växa mest nu efter några veckor, så jag vet inte om det kommer att bli ett problem särskilt snabbt. Sen var aborrarna, mörten och löjen tänkta som mat men taskigt ögonmått gjorde att de blev en del av besättningen istället.
Inga rockningar