Kan man slänga i oskalade räkor till de flesta fiskar, kanske inte med benen på räkorna men i övrigt och sedan undrar jag om det kan vara lämpligt att ge dom crabsticks eller surimisticks?
Benen är väl minsta problemet, jag brukar plocka bort huvud och stjärten, jag tycker dom kan vara lite onödigt vassa ibland. Men å andra sidan så har jag för små fiskar just nu också.
dom korta spröten i nosen på räkan är det enda farliga.. dom är **** vassa
Ok, då ska jag ta bort huvudet och stjärten, tack för tipsen :D
Kan berätta att åleds klipper av just toppen på alla räkor när de gör sin räkmix. Av just den anledningen att den delen e ofta väldigt hård och vass. Svårt för fiskar smälta den delen och det kan sluta med att fiskens tarmar skadas ist...Så ja, bra tips där...
Beror på hur stora firrarna är, när jag hade motoros(30+)silveraro(40-45cm),marulius(35) o pbassar(25-30cm) så kastade jag i hela med skal,huvud o allt, det gick ner
Äh kan en rovfisk äta mindre fiskar med benen och huvudet kvar så ska inte hela räkor vara nåt problem. Det enda jag inte ger mina fiskar är sista biten av stjärten på räkan. Annars så delar jag bara på huvudet och kroppen på räkan och slänger i till de större fiskarna.
1+ på lutt
mina större rockor har till och med blivit så glupska så dom har slutat skala räkorna och sväljer allt :D och så som jag har förstått det så sitter mycket av näringen i skalen.
Nu är ju dock åleds räkmix universal, alltså ska kunna funka till de flesta fiskarna. Så det enbart därför dem gjorde detta:)
Självklart är våra rovfiskars magar bra mkt tåligare än någon fesen ciklid från djupaste afrika...
Var på den lokala thaibutiken idag o skaffade finfint käk till firrarna.
[ATTACH=CONFIG]1089[/ATTACH]
Nice ska springa ner till den butiken imorgon eller länsade du helt odrie :)
Nädå det finns kvar :p Finns riktigt mycke smått o gott o handla där. Tigerräkorna är riktigt bra.