Liten grundläggande svenska översättningar för er som gått ut årskurs 5 och har svenskt medborgarskap:
"ja såg han där" - Jag såg honom där
"dem gillar inte.." - De gillar inte..
"jag kan ta han om du inte kan ha han och om inte jag kan så kan kanske någonannan göra det innan han växer ur karet nu ska jag duscha å äta kvällsmat efter det hejdå sålänge"
- Jag kan ta honom om du inte kan ha honom, och om inte jag kan, så kan kanske någon annan göra det innan han växer ur karet. Nu ska jag duscha och äta kvällsmat efter det. Hejdå sålänge.
"när e de dags å byta det dålia vattne" - När är det dags att byta det dåliga vattnet?
Och så lite särskrivningar som kan ge vilken vuxen karl somhelst magsår:
"grill spett" - grillspett
"in glasat" - inglasat
"lös penis" - dildo
Hjärtligt tack för uppmärksamheten. Nu återgår jag till ett glas rött i solskenet.
Hej då skriver man, inte hejdå om man ska vara övertydlig i sin skrift.
Visst har skriftbruket försämrats allt mer efter att internet kom till. Troligtvis pga. lathet, då man blir förstådd oavsett skrivfel eller ej.
Jag är inte heller världsbäst i skrift. Jag försöker t.ex. alltid undvika de/dem. Är väl 7 av 10 att sätter dem rätt hehe.
Något ord som jag märkt folk har svårt för är ordet nåt. De skriver vanligtvis nått där ordet nåt egentligen skulle suttit. Även enda och ända är en klassiker.
Fast bara man blir förstådd, så är inte skrivfel Sveriges största problem :)
Nu vill jag ju inte vara petig...eller jo förresten. Man kan skriva "hej då" eller "hejdå". Båda varianterna är legala, även om "hejdå" räknas som en variant av/på "hej då".
Att behärska svenska språket i åtminstone dagligt tal och skrift är en intellekt-stämpel, tycker jag.
Sär...skrivningar får nackhåren att resa sig och knäna att vika sig bakåt på mig.
*rättar till monokeln*
Nu vill jag ju inte vara petig...eller jo förresten. Man kan skriva "hej då" eller "hejdå". Båda varianterna är legala, även om "hejdå" räknas som en variant av/på "hej då".
Att behärska svenska språket i åtminstone dagligt tal och skrift är en intellekt-stämpel, tycker jag.
Sär...skrivningar får nackhåren att resa sig och knäna att vika sig bakåt på mig.
*rättar till monokeln*
Kan faktiskt bara hålla med.. nu bestämmer min mobil oftast hur jag skriver eftersom jag oftast inte orkar gå tillbaka och rätta till det men generellt är jag fördomsfull mot felstavare..
[QUOTE=Cpt Migraine;26896]Kan faktiskt bara hålla med.. nu bestämmer min mobil oftast hur jag skriver eftersom jag oftast inte orkar gå tillbaka och rätta till det men generellt är jag fördomsfull mot felstavare..[/QUOTE]
- Upp till kamp mot felstavrare och språkmissburkare! *hytter med högaffeln*
[QUOTE=perfetto;26893]Att behärska svenska språket i åtminstone dagligt tal och skrift är en intellekt-stämpel, tycker jag. [/QUOTE]
Så sant som det var sagt! Så vidare inte en person lider utav dyslexi så är jag snabb på att döma någon som smått efterbliven utefter dennes stavning.
En annan sak som sticker i ögonen är när man talar om tid. I Sverige utgår vi ju ändå ifrån 24 timmars metoden.
-"Vi ses vid Ica kl 5." Inte fan vill jag vara uppe med tuppen för att ses vid Ica, men är det klockan 17 som gäller så blir läget genast annorlunda.
[QUOTE=perfetto;26893]Nu vill jag ju inte vara petig...eller jo förresten. Man kan skriva "hej då" eller "hejdå". Båda varianterna är legala, även om "hejdå" räknas som en variant av/på "hej då".
*rättar till monokeln*[/QUOTE]
Haha sant. Hejdå är som dom, båda är accepterade.
Vet inte om det är sant, men numera är även ordet jos okej att skriva. Det stavas juice för fan :D
Sen utvecklas språket hela tiden. Jag funderar en extra gång när någon skriver juste. Antingen är det en medlem ur gamla skolan som skriver schyst eller slang för just det :P
Ja har grov dyslexi å stavar därför ofta fel men d hör också att ja är mer nogrann med vad jag skriver , läser oftast igenom både 1-2 gånger innan ja postar. Uppskattar även om nån påpekar att ja stavat fel då jag inland inte ser stavfelen.
Sen finns det dom som heltenkelt av ren lathet skiter i vad dem skriver och postar och det kan driva mig till vansinne!
[QUOTE=kakan;26912]Ja har grov dyslexi å stavar därför ofta fel men d hör också att ja är mer nogrann med vad jag skriver , läser oftast igenom både 1-2 gånger innan ja postar. Uppskattar även om nån påpekar att ja stavat fel då jag inland inte ser stavfelen.
Sen finns det dom som heltenkelt av ren lathet skiter i vad dem skriver och postar och det kan driva mig till vansinne![/QUOTE]
- "å" är inget stavfel...det är bara "ren lathet"/slarv. Och, heter det ; )
Japp det har du helt rätt i! :)
I tidigare inlägg skulle det stå gör och inte hör. Och även ibland inte inland.
[QUOTE=perfetto;26919]- "å" är inget stavfel...det är bara "ren lathet"/slarv. Och, heter det ; )[/QUOTE]
Är inte "..." som att bita sig själv i svanskotan efter det uttalandet? ;)
[MENTION=21]Lutt[/MENTION] menar du mig eller perfetto:)?
Nej perfetto denna gången eftersom han skrev lathet och slarv hehe
[QUOTE=Lutt;26921]Är inte "..." som att bita sig själv i svanskotan efter det uttalandet? ;)[/QUOTE]
- Förklara för en oinvigd hur citationstecknen bet mig i röfven?
Ah, du menar "ren lathet"? Jag citerade ju kakan där.
Haha ok:) lägger mig här så ja inte trasslar in mig änmer i felstavningsdjungeln !:)
Nej du skrev ...
Borde börjat på ny mening eller kommatecken eller hur du ville formulera din mening. No hard feelings. Bara retas hehe
[QUOTE=perfetto;26892]Nu vill jag ju inte vara petig...eller jo förresten. Man kan skriva "hej då" eller "hejdå". Båda varianterna är legala, även om "hejdå" räknas som en variant av/på "hej då".
*rättar till monokeln*[/QUOTE]
ge fan i min monokel!
Jag håller med dig. Ibland är det nära att jag fäller en tår när jag läser vissa inlägg.
Användning av de och dem på felaktigt sätt är en av sakerna som får mina ögon att blöda. Likaså total avsaknad av versaler i längre inlägg.
En lång hårig kvinna åt skum banan.