Rovmalar

»

Malapterurus electricus

Spontant känns det här som min typ av fisk. Ful, stryktålig och elak. Är det någon som har erfarenheter av Elmalen? Tänkte att den kanske funkar ihop med Clarias. Kommer den att grilla sina medinvånare när den växer till sig?
Åleds hade inne denna, han (den äldre) rekommenderade inte sällskap till denne aningen udda mal. Ska tydligen kännas som en änkestöt i armbågen, en ordentlig sådan...
Fegade lite då jag ändå har två skogstokiga Clarias i bottenregionen. Det blev en Saxatilis, en P. Polleni och en Ocellaris den här gången. Köpdjävulen är stor just nu...

Intressant att ingen här verkar ha hållit elmalen själv, den verkar vara tillgänglig på listorna rätt ofta till ett överkomligt pris.
Jag hade en för en massa år sedan. Tråkig falukorv som bara låg och gömde sig.
Ang sällskap så bör den gå ensam, den tolererade inte några andra större bottenlevande fiskar, man hörde dova "dunsar" från karet när den gav ifrån sig en stöt och så hittade man en bedövad fisk i karet.
Ang. Mat var den inte kräsen och åt allt.
Är det något annat du undrar över så ska jag försöka svara så gott det går.
Jag har en som är ca 15cm. Ligger mest o trycker i sitt rör. Visar sig sällan. Aldrig varit aggresiv vare sig pilnäbbar, malar eller andra fiskar. Enda gången den blev aggressiv var när den var mindre och hamna i munnen på en a-gar. Håvade upp den och placera om den. Mår prima nu
Väcker liv i denna. 
Efter att ha låtit min gamla malupterus electricus Aka MRWATT gå vidare till annat boende så känner jag att det är nog den fisk jag saknat mest. 
Så jag ha faktiskt beställt en ny. 
Passade på nu när de har blivit riktigt billiga. 
Skrivet av MrWatt
Väcker liv i denna. 
Efter att ha låtit min gamla malupterus electricus Aka MRWATT gå vidare till annat boende så känner jag att det är nog den fisk jag saknat mest. 
Så jag ha faktiskt beställt en ny. 
Passade på nu när de har blivit riktigt billiga. 
Såg att du hade fått hem en liten skönhet! Hur funkar den med annan fisk? 
Skrivet av Zybeer
Såg att du hade fått hem en liten skönhet! Hur funkar den med annan fisk? 
Den fungerar bra sålänge den har en egen "grotta" att få bo i. 
Så beroende på vad du har med den så kan du behöva bygga många grottor 
Tar den stor fisk eller är det mer att den är aggressiv om den inte får vara ifred? Hur stor blev den gamla du hade? 

Matningsklipp hade varit skoj! 03
Skrivet av Zybeer
Tar den stor fisk eller är det mer att den är aggressiv om den inte får vara ifred? Hur stor blev den gamla du hade? 

Matningsklipp hade varit skoj! 03
Mer territoriell av sig.
Han kommer att ta ett område. 
Han ha liten mun så den äter helst mindre fisk,  snäckor, musslor, skaldjur mm 
Den jag hade sist va runt 40-45 cm 
Går i valet och kvalet ifall jag ska skaffa en sådan här. Kommer bo ihop med en Arowana, paroon, två pilnäbbar, en skednos samt en knivfisk.

Eller borde jag låta bli?. Vad tror ni?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.