Vårdcentralen

»

Sår på nosen.

En av mina endlicheri har fått som två tre röda bulor på nosen direkt bakom den ena 'håret' på nosen. Tänk er ungefär som finnar. Såg det nu och vart lite fundersam, först trodde jag det var sår men nu vet jag inte riktigt.
Tänkte börja med salt om det nu är sår.
Kan man ta vanligt salt med jod eller måste det va marint och hur mycket för ett 500l?
Dom har då stor aptit och är livliga så antar att hon stött i nåt.
Låter som den e stressad dom kan lätt få cottonmoute vid stress och det verkar va väldigt individuellt hur mkt stress d klarar . Jag har 2 st som får så ibland å då saltar jag lite på känn så hur mkt du ska ha i kan ja inte säga, å d går bra me vanligt salt:)

Finns nå medel oxå som e grön blått på djurafären kommer dock ej på namnet , brukar ha i det å då försvinner det ganska omgående.

Fengäddor e dock jävligt täliga å kan ej få typ vita prick men mask cotton mouth å svamp e vanligt.

Hoppas d hjälpte nåt iaf

Mvh
Tack, jag blev rädd för nå parasit liknande men då drar jag i lite salt bara och sätter på ett sådant avslappnings band åt dom, brukar funka för mig när jag är stressad! ^^
Så det är alltså nåt som kommer försvinna med tiden troligtvis?
Läste just på zoopet att 0.1-0.3% salt gör fiskarna friskare... Beroende på fisk mm... Men då blir jag fundersam på min matte... Jag får 0.2% av 500 blir 1... Alltså en liter salt på 500l vatten... Det tycker jag låter som förbannat mycket salt! Vet att uträkningen stämmer så det borde ju va så.. Men kan inte komma ifrån tanken på 1l salt, kan detta verkligen stämma? :P
1,5-2dl per 100liter brukar jag köra på och har inte haft några problem med det
Läste lite på förpackningarna för salt och läste klumpförebyggande medel E534, 335 eller 336.. Dessa är då olika cyanider, jag antar man ska undvika detta? :P
Vanligt marin salt från olika djur affärer borde väl gå bra det med?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.