Tips för att måla botten på ett kar? vilken färg ???
Silikon fäster inte på plexi, värt att tänka på
Sen för att måla botten utvändigt (antar jag) så kan du använda vilken akrylfärg du vill se bara till att ytan är ren och fettfri. Ska du måla invändigt hade jag kört med topcoat.
2-komponent båtfärg funkar ju på insidan om man absolut vill måla invändigt. Måla utsidan så duger vilket skit osm helst :)
[QUOTE=PatrickPata;25185]2-komponent båtfärg funkar ju på insidan om man absolut vill måla invändigt. Måla utsidan så duger vilket skit osm helst :)[/QUOTE]
iomed ja inte har någon glasskiva vill ja skydda plåten invändig och ev köra barebottom så någon bra svart färg till botten tips på något märke sort o hålla utkik efter? på bakrutan vet ja de kvittar ju ska måla utvändigt på den.=)
Du kan köra direkt med topcoat, finns i dom flesta kulörerna (har själv använt svart med bra resultat)
Det du kan göra är att rugga upp ytan lite med sandpapper först bara för att få lite bättre fästyta :).
tackar ska köpa svart =) kommer förhoppningsvis bli snyggt sen när sidorutan är på botten är målad och bakrutan blivit svart
En fråga ska man måla botten före man silikonar om karet eller blir det pannkaka?
Jag skulle silikonera först, kan vara svårt att få topcoat att fästa på vanligt akvariesilikon.
Tack jo de blir så vi hade en liten diskussion här på jobbet en kollega har använt det till sin båt och iomed att topcoaten är tänkt att "stöta ifrån" så blir det sista steget. Kan man använda topcoat till att måla glas? funderar på att måla bakrutan invändigt istället så slipper man se ramkanterna?
jag målade fogen med topcoat i mitt träkar och det satt som fan! jag är också inne på topcoat inuti karet för att få bort förstärkningslisterna i botten :s
[MENTION=68]PatrickPata[/MENTION] jo ja är inne på samma spår vill få en ren snygg svart look på botten och bakruta då ja kommer troligtvis köra barebottom o känner de fula ramkanterna man ser genom glaset kommer ta död på det cleana utseendet ja är ute efter om ja bara målar rutan utanför. frågan är funkar det :) ja ska testa i alla fall om ingen avrådan kommer tror det kan bli skitsnyggt
enda jag funderar på är att när du målar alla fogar med topcoat så blir det ju lufttätt och frågan är då vad som händer med fogen??
[MENTION=68]PatrickPata[/MENTION] ja tänkte bara måla botten och bakrutan, silikonfogarna får va omålade så kommer maskera dom så ja inte målar på dom va tror du om det?
men anledningen att ja vill måla rutan invändigt är för o slippa se ramkanterna genom glaset tycker det kommer skära sig..iomed det är ett ramkar om du kollar på bilderna ser man ramkanten genom glaset nämligen.
go for it! jag tror det fäster bra på glas! testa på nån liten glasbit innan bara.. det hårdnar ju på nån timme så vet du säkert att det funkar.
Det fäster bra på glas, bara att rugga upp ytan med sandpapper innan
oh va bra då ska bara herr glasmästare få tummen ur o skära min sidoruta sen ska det silikonas o målas. Då ska ja rugga upp bakre glas o botten ikväll o handla färg o rollers =) ska köra svart men undrar hur det blivit med andra bakgrunder har sett folk som kört silverbakgrund.
[QUOTE=splash;25236]oh va bra då ska bara herr glasmästare få tummen ur o skära min sidoruta sen ska det silikonas o målas. Då ska ja rugga upp bakre glas o botten ikväll o handla färg o rollers =) ska köra svart men undrar hur det blivit med andra bakgrunder har sett folk som kört silverbakgrund.[/QUOTE]
Svart tar ju fram fiskens färg skit mycket :) sen kör rätt många med blå färg :) snyggt blir det iallafall :D