Tja, jag vet att jag har tagit upp detta någonstans förut men vet inte vart.
Jag har velat mata mina fengäddor med levande räkor och kräftor men fick höra att jag bör nog inte plocka upp från sjön utanför pga parasiter eller sjukdommar. Nån som har erfarenhet kring detta? Jag har velat skaffa andra arter av kräftor som är enkla att föröka men pga den förbaskade lagen mot att införa och inneha dom jäklarna så kan jag ju inte bedriva en mindre uppfödning av dessa så, varför inte ta från sjön tänkte jag.
Som sagt, nån som tror att det kan gå så illa så dom tar med sig parasiter eller sjukdommar som sätter sig på fengäddor och öronålar?
Bättre att mata med fisk/musslor/räkor o pellets,tror inte det är så lätt för små fenor att smälta skalen på kräftorna
Nja, man får inte fiska upp och koka kräftor mindre än 9 cm. Sen är det dessutom enbart under kräftfiske perioden som är nån gång på sensommarn/hösten så att kräftorna ska få lägga ägg och skalen blivit lite hårda efter ömsning. dessutom borde en fengädda som är 25 skulle nog rätt lätt kunna slita en sådan kräfta i bitar för att sedan omnoma i sig den.. men tänkte mest på kräftpesten mm.. tänkte i vilket fall som koka några kräftor och frysa in för att mata gäddorna med! :P men det vore intressant med en levande också nån gång ibland.