"Grejen med ornater är att de inte har något emot att ta sina byten lite i taget.. endlis hugger ju gärna silvrliga fiskar som är för stora men det går ju på reflex.. " -cpt migraine
Om detta nu stämmer så är det en bra jäkla förklaring till hur min första fengädda kunde få för sig att hugga och äta upp pictusmalar som var nästan i samma storlek som min Endli.. Detta var när jag var väldigt grön med fengädda och tänkte att en pictus som tydligen kan låsa sina bröstfenor och som dessutom är sylvassa borde gå relativt bra ihop.. bara malarna är några stycken! :P
Storleks skillnaden mellan dom.
[ATTACH=CONFIG]4410[/ATTACH]
Detta är alltså ingen fråga mest bara konstaterande, lite kul miss jag gjorde med fengäddorna och pictusarna.. haft pictus förut, jag älskar dessa malar synd bara att dom inte går så bra ihop..
Vad tror ni om att släppa ner en tatauaia på ca 20 cm i ett kar där det bor två endlicheris på ca 35 cm? Tatauaian har ju inga skyddande fjäll direkt så får den ett riktigt bett är jag rädd att den dör.
Sådär ide känner jag spontant.. Silvrig nattmacka är ju aldrig fel för en poly..
[QUOTE=HELLracing;40215]Vad tror ni om att släppa ner en tatauaia på ca 20 cm i ett kar där det bor två endlicheris på ca 35 cm? Tatauaian har ju inga skyddande fjäll direkt så får den ett riktigt bett är jag rädd att den dör.[/QUOTE]
Skulle säga att din tatuia lever max 1 vecka och det är högt räknat tyvärr:/
Jag hade provat.har haft odoes,hujetor o fan vet allt som varit runt 15-20cm med massor av fenor som tagit annan fisk.Man måste satsa för att vinna så att säga.Dock hade jag nog tagit en funderare extra om den redan tagit massa fisk.då kan det vara läge t.o.m att göra sig av med individen i fråga o köpa en lugnare som jag o kakan brukar göra tex=)
[QUOTE=ratfink;40239]Jag hade provat.har haft odoes,hujetor o fan vet allt som varit runt 15-20cm med massor av fenor som tagit annan fisk.Man måste satsa för att vinna så att säga.Dock hade jag nog tagit en funderare extra om den redan tagit massa fisk.då kan det vara läge t.o.m att göra sig av med individen i fråga o köpa en lugnare som jag o kakan brukar göra tex=)[/QUOTE]
LUGNA???!!!!;0 dom äter mig ur huset å jagar allt!;) ... Kan somsagt funka men jag tvivlar starkt på det:/
Tänkte också på det att dom verkar ha en förkärlek för silvriga fiskar.
Dom har inte tagit någon annan fisk, dom låter bli black ghosten på 20 cm och praktbotiorna som är i snacksize.
Känns dumt att chansa, vet ju inte om jag någonsin köper en tatauaia igen. Men den vill nog inte gå i ett 112 liters resten av livet heller. Tänkte den skulle växa lite men det är den inte så sugen på trots att jag tycker den käkar bra. Inga pellets men räka och sill äter den.