tänkte fråga, växtfilter, tex den då man ställer blommor i vatten som cirkulerar från akvariet och även om man har en sump fylld med växter. Hur funkar sådant och varför gör man det? behöver man inte byta vatten lika ofta, ger den vattnet en 'renare' färg, någon annan egenskap som är bra?
Växter hjälper till att brtyra ner både nitrit och nitrat.. har du växter behöver biofiltret inte jobba lika hårt och har man snabbväxande växter (typ gullranka) är det en rätt bra krock-kudde.. märker man att gullrankan vuxit 20cm på morgonen kanske det är läge att se över vattnet.. jagtror att växter är mer allsidiga när det kommer till vad de bryter ner också..
Så egentligen har man ett växt kar för att hjälpa biofiltret så tex jag som har en fx5a som har stor kapacitet för biofilter skulle inte tjäna mycket på ett växtfilter?
Nu tänkte jag skaffa det ändå så jag kan få lite inredning runt karet också och få testa på den dära pvc lösningen.
Inte för att vara sådan men en fx5a är ingenting.. på 40L mer än dig har jag 4x en fx5as filtervolym och det i ett droppfilter som är en effektivare lösning än ytterfilter.. på ett kar som är 200L större än ditt var jag samma droppfilter och en eheim 2080pro3.. tror tess kör 3 eller 4 fx5or på sitt 900 plus streampumpar och det räcker knappt..

Nu säger jag inte att du behöver panikshoppa filter men det som räknas som mycket filtrering av de flesta är inte särskilt mycket när folk kör dammfilter avsedda för koidammar à 80 000L..

Växter är alltid bra :)
Inte för att vara sådan men en fx5a är ingenting.. på 40L mer än dig har jag 4x en fx5as filtervolym och det i ett droppfilter som är en effektivare lösning än ytterfilter.. på ett kar som är 200L större än ditt var jag samma droppfilter och en eheim 2080pro3.. tror tess kör 3 eller 4 fx5or på sitt 900 plus streampumpar och det räcker knappt..

Nu säger jag inte att du behöver panikshoppa filter men det som räknas som mycket filtrering av de flesta är inte särskilt mycket när folk kör dammfilter avsedda för koidammar à 80 000L..

Växter är alltid bra :)
Nåt som är billigare än att köpa dubbelt så många ytterfilter och som förbättrar vattenkvaliten lika mycket är att halvera mängden foder...
Japp, jag ligger på tre fx5:or, två EHEIM innerfilter med vadd för partikelrening, en 39W UV-C samt en Aquaclear 110 som bolmar runt vid ytan. Och ändå måste jag dumpa lite fisk nu pga överbelastning. :/

Stora fiskar är riktiga lortgrisar.

Oj, rätt seriöst.. jag trodde att det skulle bli på tok för strömt med så mycket pump.. :P Jag menar fx5an trycker ju runt mitt akvarium 1gång per 11 minuter tror jag det var!

Men dåså, då kan jag utan att vara orolig skaffa mig två 'sumpar'. Kan jag köra på med ett växtakvarium med co2 som är samman kopplat med det stora? Vet att det blir mycket co2 för typ 700 liter vatten men jag tänkte att om man ökar co2 så borde ju växterna arbeta på högvarv med nedbrytningen och bli riktigt gröna och fina i det stora och jag får mitt grönakvarium! :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.