Tjoho, sökte på 'borra akvarium' hitta inte jätte mycket matnyttigt..
Jag vill skaffa saltvattensakvarium och vill ha en sump, akvariet har inte ett hål eller koppling redo för detta så därför funderar jag på att borra. Vad använder man för borr, finns det färdiga kopplingar att sätta dit så att glaset får stabilitet och det sluter tätt. Nån som har gjort detta och vet lite matnyttigt om detta? :)
fan bara för det så såg jag nu att jag missat en länk från en gammal tråd om just hålen.. men vafan.. kollar igenom det nu.
Fint det här bara jag som skriver.. Nu har jag kollat igenom den tråden också och funderar på hur det är att borra i glaset när det sitter i ett kar.. det är ett kar på 100 liter med aluram.. vad använder man för borr å hur kan man gå till väga, är det rent av korkat att borra i glaset när det sitter limmat i ramen. bör man ta lös det?..
Färdig koppling som ger glaset stabilitet och sluter tätt? Du menar en genomföring?
Julas diamanthålsågar har jag läst att en del har använt sig av med framgång. Är nog bara dumt att köpa dyrare också till ett 100L med tanke på att du ska borra så små och få hål.
Jo, genomföring heter det säkert! Jag har noll koll så jag tänkte att jag bör nog fråga dom som kan ha större koll. Vart får jag tag på en 'genomföring' random akvariesida eller rörmockare? :)
Jag kollade upp julas diamanthålsåg, dessa låg dessvärre på 6/8/9 mm i diametern, är inte det lite väl smått eller får man bara ta å göra fler hål kansek? :)
Jag har velat skaffa avrinning till mitt 500 också men det känns galet att göra hål i glaset på nått akvarium så jag funderar på hur man går till väga utan att allt spricker på plats när man sågar och även efter att hålen är gjorda.
Ah, now it made sence! :P tack. Få se hur det går! :>
Förästen, finns det nån tumregel för hur stor innerdiameter på röret / liter per timme? tex en 20mm har maxflöde på 500liter i timmen och en 32mm har 1500.
Jag har två akvarium som jag skulle vilja ha avrinning på och pumparna kommer vara 1250l/h och 3500l/h.
Haha, känner lite som att jag inte vågar tro det jag ser! :P Jag hade aldrig trott på om du skrivit om detta och iofs så är jag fortfarande skeptisk men jag kommer helt klart testa detta!
Du har alltså gjort en sådan? silikonar man den lilla luftslangen mot röret? och sen bara en backventil så att man kan skapa ett undertryck i den delen av röret?
Jag hörde inte riktigt vad han sa men det såg då helt tokigt bra ut!
Frågan är lite, hur stora rör måste man ha till en viss mängd l/h som pumpen pumpar?
Okey, det var ju rätt smart av honom men hur stor risk är det att akvarieglaset spricker av att man gör hål i det? Har det enbart med hur löst man trycker eller är det tur/otur i slutändan?
[QUOTE=Ulven;22250]Haha, känner lite som att jag inte vågar tro det jag ser! :P Jag hade aldrig trott på om du skrivit om detta och iofs så är jag fortfarande skeptisk men jag kommer helt klart testa detta!
Du har alltså gjort en sådan? silikonar man den lilla luftslangen mot röret? och sen bara en backventil så att man kan skapa ett undertryck i den delen av röret?
Jag hörde inte riktigt vad han sa men det såg då helt tokigt bra ut!
Frågan är lite, hur stora rör måste man ha till en viss mängd l/h som pumpen pumpar?[/QUOTE]
jag har inte silikonat, borrade hålet lite minder än slangen och pressa dit den bara. ingen backventil heller, bara att suga så man får vatten i munnen sen sätta en klämma på slangen - klart!
jag kör med 40mm rör. men till ett 100 liters lär det vara extremt överkurs. jag skulle kört med såna gulvita rör som elektrikern drar kabel i. 10-15 mm? du begränsar flödet med pumpen beroende på hur mycket röret sväljer.
kolla knep och knåp i min tråd "sump projekt"
Jag ställer mig skeptisk till vp-rör.. jag hade använt 32mm avloppsrör.. oavsett om det är lite överdöd finns alla kopplingar och det är avsett för vatten..
tänkte inte på det.... tänkte mest att det är lämplig storlek till en 100 balja.
Ah, tack för länken och för hjälpen! Tror jag ska testa den dära pvc lösningen först å se om det funkar, sen om det inte funkar kanske köra på skära i glaset.