Vårdcentralen

»

Knas med P. e. congicus

Ja, det är så att en av mina congicus matvägrat i månader nu. Hon har börjat blekna lite i färgen och har blivit duktigt mager. Jag har varit med om att fengäddor matvägrar under längre perioder, men något säger mig att det är nåt knas (hon visar inget som helst intresse för maten). Ett tag sniffade hon på den iaf och försökte smaka, men kunde inte svälja. Det har nu sen ett tag tillbaka övergått till total matvägran.

Min tanke är parasit/mask i magen. Men jag är högst osäker. Funderar på att sätta henne i en egen liten burk där jag först behandlar mot parasit och sen vräker i ett gäng feeders, bara för att se om hon är sugen överhuvudtaget. Någon som varit med om liknande/tros ha en idé på hur jag kan lösa detta så att min lilla vän får bli en stor och fin congicus.
Har en ornat samt delhezi som i omgångar varit likadana,vad det beror på vet jag inte men har blivit bättre verkar det som efter jag saltade när några ciklider slogs o inredde om samt dämpade ljuset lite.
[MENTION=54]kakan[/MENTION] lär säkert ha personlig erfarenhet av det här.
Ring [MENTION=70]shappe[/MENTION] imorgon.. jag har sett symptomen tidigare och har för mig att kuren är enkel men kommer föf mitt liv inte ihåg vad det var.. kolla oddballs sticky på mfk.. tror tom att det finns där..
[QUOTE=Cpt Migraine;21295]Ring [MENTION=70]shappe[/MENTION] imorgon.. jag har sett symptomen tidigare och har för mig att kuren är enkel men kommer föf mitt liv inte ihåg vad det var.. kolla oddballs sticky på mfk.. tror tom att det finns där..[/QUOTE]

Du har möjligen ingen länk?
[QUOTE=ratfink;21293]Har en ornat samt delhezi som i omgångar varit likadana,vad det beror på vet jag inte men har blivit bättre verkar det som efter jag saltade när några ciklider slogs o inredde om samt dämpade ljuset lite.
[MENTION=54]kakan[/MENTION] lär säkert ha personlig erfarenhet av det här.[/QUOTE]

Hmm... Har saltat lite, och har en del dunkla områden i karet, så tror inte det är där problemet ligger.
Prata med shappe!
God damn you!
Redan gjort! :) men dagen efter min första post hittade jag gäddan upp och ner, fast levande. Nu går den i eget o kan ligga upprätt... Men gör inte mycket väsen av sig. Har saltat, höjt temp och även behandlat med dactymor. Vi får se om hon repar sig.... Känns dock som att det ska mycket till för det. Tyvärr..
Jag hittade inte heller någon sådan länk, tvivlar på att den finns överhuvudtaget faktiskt... :mockright:
Det var sjukt länge sedan och det forumet har genomgått ett par förändringar sedan dess.. det fanns/finns dock en sticky skriven av oddball eller lupin (?) som listade symptom+
Sjukdom och behandling.. säkert 100 olika sjukdomar.. problemet med den var ju att medicinerna sällan heter samma sai så man var tvungen att googla aktiva ämnen osv..

Hoppas verkligen att den klarar sig!
Hon simmade vidare i natt. Riktigt bittert på en så fin fengädda. Men men... Går i tankarna att avmaska hela burken nu. Tycker mina Laps och ena endy är rätt magra trots att de äter som idioter. Sen vet man inte vad congicusen lämnade efter sig.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.