så jag äger tydligen ca 2000000 maskar som hurdjur just nu:P och dom kommer förmodligen av övermatning och räkor från lidhl. vet att dom e ofarliga MEN dom ser ju mindre skojiga ut när dom kryper på glaset:P...
nu till min fråga vet ni vart man kan beställa Flubenol eller Eradica som tydligen ska bekämpa dem
Ja den hittade jag med precis. Google är ta me fa en grym grej va..
tack fan kollade den sidan nyss å då stog d att de inte fanns haha d e typ 3 min sen:P nån som använt det förut tänkte på hur rovfisk av olika slag reagerar:P
Ställ den frågan inne på redbee.se där har den användts av flertal personer. Eller sök lite på sidan iaf, det har nog diskuterats rätt flitigt.
Jag har oxå fått såna här maskar, inte lika mång aoch de har inte satt sig på rutan. Tror oxå på Lidhls skalade räkor.
Dom uppkommer av övermatning. Även via tex växter eller annan inredning.
Svåra att döda, men gillar inte kokande vatten under nån minut, även så tvärdör dem om man lägger dem i kolsyrat vatten. Brukar alltid bada mina växter i det innan jag planterar dem. Det är inte helt ovanligt att dem faller av nån lite då och då.
[MENTION=430]ampo[/MENTION] yes reedbee var där jag läste det mesta av infon sjukt bra:) men dom e mest på räkor därför ja frågade här ang rovfisk:) jag har endast en växt å d e gullranka å ingen inredning dock matades det rätt flitigt i karet va ja förstog förra veckan då jag va utomlands å då med skalade räkor från lidhl har iaf beställt d medlet du länkade till så får hoppas d försvinner tnx för snabba å TREvliga icke dryga svar:)
Överlever räkor överlever fiskar. Räkor och snäckor är suuuperkänsliga.
'
Man skulle säker kunna fånga dem för hand också, se bara upp för att klyva dem då det blir flera små om man mosar dem.
Leker med tanken om att du skulle kunna sänka ner ett fat med räkor eller annat mums på, låt ligga några timmar och lyft sedan ur fatet.
På detta sätt skulle du manuellt kunna minska antalet av dem och slippa medicinera. Det är ju ett alternativ iaf, om än kanske lite långsökt ;)
haha ja jag såg nåt om en burk me nät å räkor som dom skulle fästa sig på men jag är inte kännd för mitt tålamod så snabba efektiva sätt passar mig hehe så kuckelimuckmeducin fåre bli:)
Jag fick fullt med sådana samma sekund som jag började mata med laxpelletsen jag fick.Dragit ner på matning samt salt lite då och då o större vattenbyten,inte haft några på ett bra tag nu=)
Du får använda karet som uppgödningskar till mindre fiskar ;)
Så har dom käk iaf!
Fast de kanske inte är så intressant föda..
Mm domdär laxpelletsen kan va ett av problemen faktist:/ ska c va som händer nu när jag slutar med dem ett tag .. Vad gäller småfisk så är ju inte d äns en möjlighet i mitt kar...
[QUOTE=kakan;20282]Vad gäller småfisk så är ju inte d äns en möjlighet i mitt kar...[/QUOTE]
Nej, väljer du att ha kvar dina övriga fiskar i det karet kommer det självklart inte att fungera...............
[MENTION=54]kakan[/MENTION] tjejen har matat i 2 dagar nu när jag inte varit hemma med räkor o det som fanns kvar av lax pelletsen.Miljarder planaria direkt nu:mad: