Håller på med att ordna med ställningen och när ställningen är helt perfekt lodad åt alla håll och vinklar så är alukarets ena kortsida frihängande 1-2mm, det är de sista 5cm det gäller. Någon som varit med om detta?
Ska jag satsa på att bibehålla ställningen perfekt och låta vattnet tynga ner hörnen :eek: eller ska jag skruva ett varv på benen så att ställningen möter upp karet?
Jag skulle ju föredra det första alternativet men väljer att fråga publiken! ;)
Följdfråga:
Hur lodar ni in era alukar?
Jag lodar bänken med belastning av karet när det är tomt.
Det viktigaste när du väger in ett kar är att det är rakt över diagonalen. Sen om det lutar vänster/höger/framåt/bakåt spelar mindre roll.
Om karet är "vridet", alltså det diffar på diagonalen är risken större att bottenrutan spricker.
Jag brukar väga in karet hyffsat men vara skitnoga på diagonalen. Och kolla av allteftersom jag fyller karet. Brukar även kolla nån vecka efter så att allt är som det ska. Skulle säga att allt över 300 liter är värt att vara noga med.
Kom ihåg att besse hade ett 720 som lätt lutade 5-6 cm på längden. Fullproppat med fisk, saknades säkert 50-60 liter :D
Okey, ska göra om allt igen och dubbelkolla allt imöra, för trött och less på livet just nu ;)
Men ska vara noga med att det blir bra diaginalt!! Tack för svar :)
Hur stort är karet? Du ska bara ha de fyra benen i hörnen i golvet, resten av fötterna skruvar du upp från golvet. Loda in och sen "diktar" du till resterande fötter, alltså bara tills du ser att springan mellan akvarium och ställning sluts och sen typ ett åttondels varv.
Fyll upp 1/3:del och kontrollera lodningen, innan du fyller resterande.
Diagonalen kan man kolla på ett busenkelt sätt. När du lodat in karet på 4 fötter ställer du dig framför karet i ytterkant, ta tag i överkant med ena handen och sätt andra handens fingrar där ställning/kar möts. Nu "juckar" du upp och ner i överkanten ;) Nu ska du under inga omständigheter känna att något rör sig utan det ska vara helt stumt. Kolla andra sidan på karet likadant.
Fan va svårt att förklara med text märkte jag nu :s Hoppas du förstår vad jag menar :p
[MENTION=27]Byggare Bong[/MENTION]
Det är ett 375l ramkar.
Jag har alltid lodat in bänken först för att veta att den är 100% plan.
Men denna metod du använder ser man bara till att loda kortsidorna på ställningen eller? För att sedan loda långsidan när karet står på på ställningen?? Eller har jag helt snurrat till det nu?
Det som varit nu är att när jag har en helt plan bänkyta så har denna glipa funnits när jag ställt på karet. Gjorde dock om allt idag efter jobbet och glipan fanns fortfarande men dock mkt mindre.
På med karet sen lodar du allt efter karet... på så sätt är det lättare att kolla diagonalen med tekniken jag beskrev... När karet står på ställningen och bara ytterbenen är i golvet så följer resten av benen med när du lodar eftersom du lägger passet på karet :)
Det var inte mycket jag behövde skruva för att karet skulle visa att det var bra på kortsidorna, men problemet är när jag lägger vattenpasset på vardera sida mitten av karet (detta gäller på långsidan) så visar passet karet skulle vara lägst i mitten dvs att det lutar inåt mätt från både höger och vänster om mitten. Detta gäller båda långsidorna. Hjälper inte att jag sedan skruvar ner benparet i mitten så att bänken möter upp ramen.
Någon som vart med om detta tidigare?
Kanske känns som löjligt för er andra över allt ältande ang detta. Men mitt förra ramkar på 540l gick botten på (iof för att nitarna till tvärstaget gick) så jag är rätt jävla skitnojig och mån om att det blir bättre än bra!
Har toppfyllt det nu... Nu ska det få stå över helgen så att jag ser att det håller tätt...nerverna är utanpå just för stunden.
Kännde du efter så det inte rörde sig på diagonalen så ska det vara lugnt.
Japp, det låg mot fint.
Hur lång tid borde det ta rent teoretiskt sett för ett kar att spricka om det inte låg bra?
Borde det inte hända rätt fort?