Akvarium och teknik

»

Farox guide till ett välmående polly kar

Tja.

Tänkte om jag nu lägger ner kan jag lika gärna bidra med något till sitens nybörjare och kanske några som har problem med vattenkvalité. Detta är hur jag har skött mina kar de senaste 2 åren med i princip kristall klart vatten den mesta delen av tiden och alger som går att kontrollera. Har inte haft nån fisk som dött av sjukdom heller, möjligen min första IT som dog av okänd orsak.

Setup:
540L (150x60x60cm) möbelkar. Lyse: Dioder från IKEA (LED slinga som man kan ändra färg på)
[ATTACH=CONFIG]4117[/ATTACH]

Fluval FX5 med 2 lådor fulla med makaroner och den understa med bio bollar.
[ATTACH=CONFIG]4118[/ATTACH]

Fluval 305 med 3 lådor makaroner i 2 olika utformningar (släta och håliga).
[ATTACH=CONFIG]4119[/ATTACH]

Fluval 4+ och en liten Fluval 1 för att bryta ytan med.
Jäger 350W och en annan doppvärmare för 100L kar (okänt märke).
[ATTACH=CONFIG]4120[/ATTACH]

Bottensubstrat är blästersand/rådasand/svart quartz mix med lite större stenar utspridda. Detta är hur jag tror det kan se ut på en del ställen där fengäddor lever baserat på bilder jag sett.
(Den svarta plastsäcken i bakgrunden syns inte lika tydligt i verkligheten ;) det är blixten som visar den)

Skötsel:

Vattenbyte var 4-5e dag på ca 30-40%. Jag fyller i nytt vatten som är ungefär lika varmt som det i karet, gärna aningens kallare för att undvika metallerna i varmare

Rensar rutorna på alger kanske varannan månad.

Filter rengöring: 4+en rengör jag en gång i månaden då den klumpas igen fort och jag vill att den ska röra om i ytan vilket den gör mindre och mindre ju mera smuts som fyllt i.

FX5an är rengjord 1 gång på ett år tror jag och 305an rengörs var 3-4e månad.

När jag rengör filter ser jag till att bara göra rent ett av dessa och vänta med nästa ett par veckor för att spara på alla nyttiga bakterier.

Temp i karet håller jag på 27-28C men borde nog egentligen sänka till 26C.

Matning:

Matar med frysta räkor, torsk och laxpellets. Dessa 3 varierar jag och försöker mata minst med laxpelletsena. Jag matar varje dag med 2-3 dagars mellanrum ibland för att inte övermata. Jag matar också så att fiskarna precis äter upp maten jag ger och tar annars bort överbliven mat inom en halvtimme-timme.

Sveriges sämsta artikel men tror jag beskrev allt jag gör med mitt akvarium ;)
[ATTACH=CONFIG]4121[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4122[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4123[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4124[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4125[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4126[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4127[/ATTACH]
Duktig du är farox som pallar skriva såna artiklar:) gör typ samma me mitt äckelkar men ja har infusjoner då och då. Dock inget som verkar påverka fiskarna har inte heller haft nå dödsfall pga vattnet va ja kan minnas:) har mkt me kvaliteten på vattnet ur kranen att göra beroeende på årstid oxå , järn klor mm mm.
Redigt fin sop påse och sladd lösning där .. ^^
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.