Filtrering och vattenkemi
»Gullranka och liknande växter
Tänkte ta och skaffa mig lite växter att ha ovanpå karet med rötterna nerpetade i vattnet... Är det nån speciell sort av gullranka man ska ha? har även läst om nån monstrea? samma sak där är det bara att välja och vraka eller finns det några speciella sorter?
Kom gärna med egna förslag på växter
Inga rockningar
Inga rockningar
finns det nå magiskt sätt att gå till väga eller ska man bara stoppa ner skiten och hoppas att det går vägen? :) haha
Inga rockningar
Ormbunkar funkar bra. Men vet inte hur du ska gå till väga för att att få ner rötterna i vattnet. Om jag vore du skulle jag plantera om växterna i grus eller liknande men ha kvar dom i krukorna. Sen göra hål i en skiva eller liknande och ställa ner krukorna så underdelen av krukorna precis bryter vattenytan. Skiva i stället för täckglas alltså. Men du har kanske en annan lösning? Här är två bild på mitt växtfilter:
[ATTACH=CONFIG]3997[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]3998[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]3997[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]3998[/ATTACH]
Inga rockningar
är det några speciella ormbunkar? njeaa jag har ingen lösning än:) haha.. därför jag la upp denna tråd för lite tips och trix:)
funkar det bra för dig det där?
funkar det bra för dig det där?
Inga rockningar
Köpte min på Coop tror jag och den har levt i mer en tre år nu. Fungerar alldeles utmärkt för mig. Ett tips är att gå besöka en blomafär och fråga efter sumpväxter. Tror att rötterna tycker kan bli för "dragit" om dom inte står i kruka. Tog två nya bilder nu. Stökigt men växterna växer bra. [ATTACH=CONFIG]3999[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4000[/ATTACH]
Inga rockningar
Jag vet inte om det finns något magiskt sätt men jag har gjort som så att jag spolat av all jord och sen satt ner rötterna i ett glas vatten och ställt i fönstret. sen kan man göda med lite akvariavatten och när det börjar växa så flyttar man bara över till akvariet. Så slipper man ju eventuella problem om rötterna skulle ruttna :p
Inga rockningar
[QUOTE=Byggare Bong;19432]Jag vet inte om det finns något magiskt sätt men jag har gjort som så att jag spolat av all jord och sen satt ner rötterna i ett glas vatten och ställt i fönstret. sen kan man göda med lite akvariavatten och när det börjar växa så flyttar man bara över till akvariet. Så slipper man ju eventuella problem om rötterna skulle ruttna :p[/QUOTE]
Låter vettigt. De flesta av mina växter står kvar med jord och allt i krukan. Krukorna står se upphöjda så bara en liten del står kvar i vattnet. Rötterna söker sig sedan ut ur krukan och ut i vattnet. Har du några bilder?
Låter vettigt. De flesta av mina växter står kvar med jord och allt i krukan. Krukorna står se upphöjda så bara en liten del står kvar i vattnet. Rötterna söker sig sedan ut ur krukan och ut i vattnet. Har du några bilder?
1 annan rockar det här!
ser ju ut att trivas bra för dig! :)
men jag är nog mer inne på att få ner rötterna i karet för att bygga lite "skydd" och för att hjälpa att rena direkt där...
ska försöka åka förbi nån blomsterhandel imorgon och se vad dom har:)
men jag är nog mer inne på att få ner rötterna i karet för att bygga lite "skydd" och för att hjälpa att rena direkt där...
ska försöka åka förbi nån blomsterhandel imorgon och se vad dom har:)
Inga rockningar
Kommer kännas så jävla manligt att gå med dig på en blomster affär ;)
Närå, ska bli kul...önskar fasen att man hade "gröna fingrar" :)
Närå, ska bli kul...önskar fasen att man hade "gröna fingrar" :)
Inga rockningar
haha vi borde gå hand i hand och som lite dansa fram och se väldigt glada ut.... typ... :) haha
det är ju du som kan växter.. jag lyckas ju döda det mesta så tyst nu! haha
det är ju du som kan växter.. jag lyckas ju döda det mesta så tyst nu! haha
Inga rockningar
[QUOTE=burningbeards;19419]Tänkte ta och skaffa mig lite växter att ha ovanpå karet med rötterna nerpetade i vattnet... Är det nån speciell sort av gullranka man ska ha? har även läst om nån monstrea? samma sak där är det bara att välja och vraka eller finns det några speciella sorter?[/QUOTE]
Jag har funderat lite på det där.. antingen så har du lerkulor storlek mindre i botten på krukan (ca 5cm) och har krukan på nått sätt ståendes med botten 3 cm under vattenytan då kanske du kan få växternas rötter att växa ner i vattnet för att sedan leta sig ut ur krukan och längre ner i vattnet dock tror jag att när rötterna väl har kommit ner i vattnet så kommer dom inte sträcka sig längre ner (beror på växt ofc) då det helt plötsligt blev så mycket vatten att rötterna inte behöver gräva efter mer vatten utan vill hellre sträcka sig utåt än neråt.
Ett annat sätt att göra det på är väl helt enkelt att ta ur växten ur krukan skaka bort lite jord och sätta ner den i en bredare kruka som inte är så djup och sen bara lägga ner rötterna i vattnet. :)
Jag har funderat lite på det där.. antingen så har du lerkulor storlek mindre i botten på krukan (ca 5cm) och har krukan på nått sätt ståendes med botten 3 cm under vattenytan då kanske du kan få växternas rötter att växa ner i vattnet för att sedan leta sig ut ur krukan och längre ner i vattnet dock tror jag att när rötterna väl har kommit ner i vattnet så kommer dom inte sträcka sig längre ner (beror på växt ofc) då det helt plötsligt blev så mycket vatten att rötterna inte behöver gräva efter mer vatten utan vill hellre sträcka sig utåt än neråt.
Ett annat sätt att göra det på är väl helt enkelt att ta ur växten ur krukan skaka bort lite jord och sätta ner den i en bredare kruka som inte är så djup och sen bara lägga ner rötterna i vattnet. :)
Inga rockningar
Tänkte ta och skaffa mig lite växter att ha ovanpå karet med rötterna nerpetade i vattnet... Är det nån speciell sort av gullranka man ska ha? har även läst om nån monstrea? samma sak där är det bara att välja och vraka eller finns det några speciella sorter?
Hej,
Jag vet att tråden är gammal, men jag har börjat intressera mig för ett växtfilter eller vad det nu kallas, biofilter har jag också sett, till ett kommande akvarium som än så länge är på drömstadiet. Jag har använt principen med ett växtfilter i flera trädgårdsdammar jag byggt, och det fungerar alltid klockrent. I en sådan damm som var inomhus, i ett större växthus, hade vi vanlig kalla, Zantendeschia, och den växte och blommade fantastiskt, tror att det skulle vara den perfekta växten för vattenrening inomhus. Det finns ju mängder med färggranna hybrider nu också, som verkar bli lite mindre, men det kan ju också vara att de man ser i blomsterhandeln inte är fullvuxna.
I alla fall så tänker jag mig en större behållare med lecakulor och kanske torv i botten, ståendes på en hylla bredvid akvariet, och belyst så att den grönskar och blommar fint, växter måste ju ha ljus! Ja, man skulle förstås kunna ha växtbaljan stående vid ett fönster också, men under vinterhalvåret behövs ändå tilläggsljus om det ska växa något.
Skulle vara intressant att se din lösning om du har den kvar, vilka växter du använt och om du är nöjd med resultatet.
Artikel om kalla: http://pza.sanbi.org/zantedeschia-aethiopica
Jag vet att tråden är gammal, men jag har börjat intressera mig för ett växtfilter eller vad det nu kallas, biofilter har jag också sett, till ett kommande akvarium som än så länge är på drömstadiet. Jag har använt principen med ett växtfilter i flera trädgårdsdammar jag byggt, och det fungerar alltid klockrent. I en sådan damm som var inomhus, i ett större växthus, hade vi vanlig kalla, Zantendeschia, och den växte och blommade fantastiskt, tror att det skulle vara den perfekta växten för vattenrening inomhus. Det finns ju mängder med färggranna hybrider nu också, som verkar bli lite mindre, men det kan ju också vara att de man ser i blomsterhandeln inte är fullvuxna.
I alla fall så tänker jag mig en större behållare med lecakulor och kanske torv i botten, ståendes på en hylla bredvid akvariet, och belyst så att den grönskar och blommar fint, växter måste ju ha ljus! Ja, man skulle förstås kunna ha växtbaljan stående vid ett fönster också, men under vinterhalvåret behövs ändå tilläggsljus om det ska växa något.
Skulle vara intressant att se din lösning om du har den kvar, vilka växter du använt och om du är nöjd med resultatet.
Artikel om kalla: http://pza.sanbi.org/zantedeschia-aethiopica
1 annan rockar det här!