Rockor

»

Rocka med parasiter(er?) - snabba råd önskas

Hej,

En av mina nyligen införskaffade retics har någon form av parasit verkar det som.
Det är en hona, runt 10cm i diameter och relativt smal då hon ännu inte ätit (2 veckor sedan hon hamnade i karet). Hon är aktiv och beter sig på samma sätt som de 2 andra förutom att hon inte äter.
Parasiten i fråga sitter på antingen utsidan av magen eller inuti magsäcken, svårt att avgöra även då jag tog upp henne i håven och tittade riktigt noggrant. Den är 5-7mm i diameter, brunaktig med en tydligt rektangulär kropp omgiven av ben eller nåt nästan liknande en cirkel (tänk disken på en rocka) och rör sig en del.
Försökte ta bilder men det är helt omöjligt att få till något vettigt.

Då jag är fullkomligt grön på rockor tar jag tacksam emot tips på vad jag kan göra för att rädda henne, tips på medicin som skulle kunna fungera. Isolerar henne i ett 105l kar tillsvidare iaf.

[ATTACH=CONFIG]3903[/ATTACH]

Tack på förhand!
Har du prövat om du kan ta bort den mekaniskt? Den är ju synlig menar jag...
[MENTION=4]Sjebbe[/MENTION] provade att ta tag i den med en pincett och det var det som fick mig att tro att den faktiskt är inuti magsäcken, för den "släppte" liksom inte utan skinnet på rockan följde hela parasiten. Ville inte utmana och rycka för jag är så satans osäker på om den är inuti eller utanpå. Helt otroligt :S

[MENTION=185]fishkeeperkarl[/MENTION] Hmm tror inte det är det lättaste eftersom hon ratat röda mygg (!) i 2 veckor är chansen förmodligen 0 att hon skulle slänga sig över en vitlöksklyfta.
Dock lät det intressant, kan nog bekräfta påståendet i sig?
Ser nästan ut som en karplus men svårt att avfgöra från bilden..
Vitlök är bra men det blir svårt att utnyttja om rockan inte äter annat än rödamygg.

Freke hade löss/karplöss på sina BDs när dem kom. Skulle kunna vara det. Dem biter ju hål och lämnar massa småsår som senare kan bli infekterade. Det var pincet som gällde i det fallet. Dem ser ut som du beskrev. Jag skulle prövat att plocka den/dem igen. Blir det ett sår så salta i förebyggande syfte.
http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about3554.html
Två länkar från mfksweden idag, måste vara rekord :D
Tack boys :-) det var karp löss, en borta och en kvar som jag precis upptäckte. Kan dessa drabba alla fiskar?
Vart köpte du den?....
[QUOTE=Leopoldi;18726]Vart köpte du den?....[/QUOTE]

BL diskus - direkt importerade från SA.

Har tagit bort alla synliga löss nu, får hålla ögonen öppna efter fler.

Tack för all hjälp, uppskattas verkligen!
hur länge har du haft den?
Invärtes parasiter då, hur är det med sådant på direktimporterade rockor? Vet bara att jag själv haft många andra VF fiskar med bandmask o skit...
Jag vet att shappe brukar medicinera mot parasiter när han är osäker på källan, vet inte hur leo gör? Kom den med karplöss skulle jag definitivt dra i en dos mot parasiter men det kanske bara är jag.,
Hahaha.. Läste länken nu "och det ser ut som att den har små äckliga jävla ögon".. Hahaha..

Ja, alla fiskar verkar kunna få dem..
Har haft den i 2 veckor idag. Kan inte se några löss på nån annan fisk men läste att de gärna lägger ägg i bottensubstratet.
Deras avföring är inte speciellt ljus men det betyder ju inte att de inte skulle kunna ha invärtes parasiter också.
Jag är nog också inne på att medicinera mot parasiter, frågan är vilket preparat jag ska använda?
Jag har kört med Gyrodol 2 ett par gånger och det har inte påverkat mina Retics negativt så det kan jag rekomendera. Det tar död på många olika parasiter både in och utvärtes. Köp på dig så du har 2 doser bara ifall du har någon äggläggande parasit och börja med halv dos och öka till full dos över några timmar.
hoppas det löser sig!
Tack Odrie. Hittade tyvärr inte Gyrodol i närheten så det fick bli learning by doing och än så länge har det gått bra.
Tog bort alla synliga löss som sagt och medicinerade med argumor suspension som ska ta utvändiga parasiter inkl. "fish lice".
Det innehåller Diflubenzuron som rekommenderas mot parasiter hos rockor på många sidor.
Återkommer med slutligt resultat. :)

Ska beställa hem lite gyrodol och ha i garderoben, det är piss när man behöver och inga butiker har det hemma.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.