Rovmalar

»

Gar kompis till 1000L

Har 3st F-gars som ska gå i min 1000L balja (220x70x70cm) när det vuxit på sig. Men är ute efter lite tips på någon/några roliga malar med lite storlek man kan ha tillsammans med dem. Drömmen hade varit en RTC men de blir på tok för stora och alldeles för snabbt. Men gärna någon fisk med liknande utseende, stort brett huvud.

Alla tips är välkommna .
Sb rtc såklart!=).

Nä men skämt o sido,70 djupt e ju bättre än 60 såklart men ändå inte så stort när det kommer till rovfisk=/.Dock gott om plats till att ha mkt ganska länge iaf.

Finns ju tex irwini,granulosus.Inte riktigt lika rtc´s men stort brett huvud iaf när dom väl växer på sig.Annat som tex Tsn kan du ju ha ett tag oxå (längre än rtc iaf),clarias om du nu gillar dom.kanske en clarotes laticeps som nån här hade.Som vanligt har nog douche bäst koll på det där=).Men det finns x-antal arter du kan ha lä'nge,tyvärr såvitt jag vet så finns det inget riktigt likt rtc i mindre format som ine blir åt helv för stort iaf!?=/.
[QUOTE=AffeAlien;18597]Har 3st F-gars som ska gå i min 1000L balja (220x70x70cm) när det vuxit på sig. Men är ute efter lite tips på någon/några roliga malar med lite storlek man kan ha tillsammans med dem. Drömmen hade varit en RTC men de blir på tok för stora och alldeles för snabbt. Men gärna någon fisk med liknande utseende, stort brett huvud.

Alla tips är välkommna .[/QUOTE]

Sorubim Lima.. kan ju vara trevlig
Återigen L. marmoratus/longibarbis.. Tigrinus, juruense, bolcat, bullhead, chaca chaca, mm..
chaca chaca var det första som slog mig, men den e ju långt ifrån lika aktiv som en RTC och tyvärr relativt ovanlig jämnfört med RTC.
jag har en brown bullhead och den har nästan exakt samma beteende som rtc och den maxar på ca 30cm
[QUOTE=Sjebbe;18613]chaca chaca var det första som slog mig, men den e ju långt ifrån lika aktiv som en RTC och tyvärr relativt ovanlig jämnfört med RTC.[/QUOTE]

+1 men dom är svåra att få tag i och att dom kan sänka ph´t i ett stort kar drastiskt inom loppet av några timmar.

Jag håller på å letar själv efter 2st grodmunnar,glaser har haft a-l lyckades missa beställningen 2-3ggr,petra aqua har nu o e dom enda som har som vi i sverige kan få tag på=/.
I ett 1000liters kar kommer inte en chaca chaca påverka PHt.
[QUOTE=Cpt Migraine;18607]Återigen L. marmoratus/longibarbis.. Tigrinus, juruense, bolcat, bullhead, chaca chaca, mm..[/QUOTE]

Och hur vanliga är tigrinus och juruense att fixa in i sitt kar här i sverige;)
Många härliga förslag!

tigrinus och juruense gillar jag verkligen men har tittat lite på dem tidigare och insett att de inte är speciellt enkla att få tag i.
Men brown bullhead såg ju verkligen ut som nått jag skulle vilja ha. Någon som vet om de är möjliga att få tag i nu eller om de är väldigt ovanliga?
[MENTION=18]boris[/MENTION] : jag är ingen expert på chacor men läst en studie för nåt år sen -2 där 2 st bankanesis (har jag för mig) sänkte ph´t från 7,5 till 5,0 inom loppet av 4-5 dagar o det var i ett 500+ L=s.Läst nån annan med en chaca chaca i 300l som sänkte ph från 7, nånting till 5,5 i ett 300l inom loppet av några dagar oxå,så nog fan skall dom kunna påverka ett 1000l oxå även om inte lika mkt!?.

Edit: studie på ensam chaka o 300l här,var 7 dagar det handlade om där http://www.welse.net/SEITEN/chacsco2.htm 5,5 verkade vara 4,6
Nä det är ju inte vanligt men glaser och at har haft juruense på listan förr.. Bolcat är ju inte heller vanlig.. Asiater är inte vanliga, rockor är inte vanliga.. Det finns väl ingen som har något "vanligt" i karen.. :) även om tigrinus kanske blir svår så är ju juruense inte helt omöjligt..
Du har faktist en poäng där
[ATTACH=CONFIG]4178[/ATTACH]
Giraffnosmal?
Inga monster, men aktiva och roliga att kolla på.
Wallago attu eller wallago leerii?
wallago attu blir aldeles för stor för 1000 liters :P
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.