Vårdcentralen

»

Plötslig motoro död!

1/2
Så, nu tänkte jag be er andra här om hjälp att lösa varför min rocka helt plötsligt på en tidsintervall av ca 6tim dog?

Köpte den i lördes, han har varit pigg hela tiden simmat rundor m.m. Dock ej visat något jätteintresse på maten men det känns som om flytten nytt akvarie m.m kan påverka det?

Hursomhelst i fredes morse var rockan som vanligt! När jag kommer hem från jobbet ligger han i en hörna, uppspänd disk?! Andas svagt och mer eller mindre livlös.. Hela rockan har sjunkit ihop? (bild kan jag lägga upp när jag kommer hem igen)

Göte som han döpts till lämna in efter ca 1timme efter jag hitta han..:/

Vad kan ha hänt?

Förlora min förra rocka för 14dar sen men då var det min fx5 som strula så vattnet blev tokiigt..
Alla pumpar lira perfa och vattenbyten utförda precis som vanligt! och all annan fisk var pigg.

Tacksam för hjälp!//
Utspänd disk? Dvs styv samt svansen står rakt ut? Va det lång transport? diskcurl eller att dom styvnar till så beror på att dom får hjärnskador. Oftast är det pga dåligt vatten. Fisken lever men kan inte kontrollera musklerna å blir mer eller mindre förlamad. Rockor är ganska lätta fiskar igentligen så länge inte vattnet ballar ut. Men när det väl händer nått med en rocka är det tack & hej. Brukar va döda innom en dag. Tappade min sista BD hane på samma sätt för typ 2v sen. Käkade som en gris kvällen innan morgonen efter låg han i ett hörna å bara lyfte lite på disken för att cirkulera vatten men medans timmarna gick blev han stelar å slutate som en stekpanna. Det är mycket vanligt sätt för rockor att dö på =( Men så hade åkt på spö konstant i några dar så antagligen va slemskitet så dåligt så han inte kunde stå emot.. (har vart med om det många gånger)

Men som sagt oftas pga dåligt vatten fram & tebax under en längre tid eller extremt stora svängningar på vattet kvaliteten
Låter precis som freke säger... hur transporterades den, fanns det skit i vattnet när du kom hem?
Från handlaren har jag 45min hem och han transporterades i en frigolitlåda.. dock märktes inga symptom då..? Jag misstänker själv med att något har blivit tokigt med vattnet.. men frågan är vad som kan påverka?
beskriv
Och frekes din beskrivning av disccurl och styv svans stämmer in. För fisken andades men var styv som...

Vad kan jag göra för att "säkra " mig om vattenkvalititen?
Hur stort kar har du, vilken filtrering och hur ofta byter du vatten?
Hur såg dina vatten värden ut? Bild är bra? VB schema? Teknik?
Har du sett rockan äta hos handlaren????hur länge hade han den innan du tog hem den? Kunde du se om den var undernärd? Jag tror inte att det var fel på vattnet!!!jag tror att du själv har svaret nu??
Karet är ett 720l med en st fx5, och 2st powerheads 1100l/h med filtermatta bakom bakgrunden..
Vattenbyte utförs en gång varje vecka, ca 30%.
Inga tester på vattenkvaliteten har jag gjort, då jag ej haft tillgång till olika tester.

Shappe, du antyder på att rockan varit undernärd hela tiden?
Han jag köpt den av har haft den i ca 5mån och den har växt på bra, själv sett den när han fick den som liten.
så undernärd när jag fick den från handlarn nej. Dock är den ju ihopsjunken precis som en undernärd rocka blir, men kan det ändra sig så fort? Alltså på bara några timmar?

[ATTACH=CONFIG]692[/ATTACH]
Om man ser revbenen (tror iaf det var revbenen) på en rocka så är den undernärd.
[QUOTE=robidobban;1940]Om man ser revbenen (tror iaf det var revbenen) på en rocka så är den undernärd.[/QUOTE]

Oftast så brukar både höfter och skallben vara väldigt tydliga oxå. Men jag har sett några rockor som såg riktigt tunna ut klara av att byta kar:confused:
Nej den på bilden är inte tunn den ser tjock & fin ut. Det är 110% stekpanne sjukan. Å det beror oftast på dåligt vatten osv. Men jag kan inte heller förklara varför min BD hane gick bort nu nyligen till 100% men dog på exakt samma sätt. Men det är pga hjärnskador som gör att dom inte kan kontrollera disken. Det har folk/forskare kommit fram till. Sen om det är rätt vet jag inte men det är iaf vad jag läst mig till & fått höra av andra. Har inget med dålig kost att göra
stekpanne sjukan ? är det samma sak som death curl ...

för det är vag jag tycker det ser ut som på bilden men det kan ju bero på att den har torkat?
Har fortfarande inte fått veta hur vattnet såg ut?
Nu ska jag passa på att fråga hur ofta och hur mycket vatten ni byter. Tycker 30% en gång i veckan låter lite.
Jag har 2 rockor, 1 aro, 1 fg, 2 odoes och en ancistrus. Har en FX5:a och ett 375L kar. Har kommit fram till att 2st 50% byten i veckan är lagom för att hålla vattnet i gott skick och för att alla fiskar ska må bra. Slamsuger bottnen varje vattenbyte för att få bort ev matrester och avföring. Byter jag inte så ofta eller mindre så blir vattenkvaliteten snabbt dålig och rockorna får simma bland mycket avföring m.m.
Har inte haft några problem med mina fiskar/rockor förutom att jag hadde gälparasiter en gång, men det löste sig.

Hur gör ni andra?
Jag byter JÄTTE mycket ....8-))
Nu när det bara är smårockor i 1100L så räcker det med att jag byter minst 50% 1 gång i veckan förr 50% minst 2ggr i veckan med de stora rockorna.
Leopoldi, vattnet var precis som vanligt, varkens grumligt eller något annat.

Jag har alltid kört på 30% en gång i veckan,dock är vi alla olika. Brukar däremot byta uppemot 50% en gång u månaden då jag storstädar.. fast är tätare vattenbyte ett sätt att få det bättre så ska det börjas med det!

Tack för svar, känns som jag har lite att tugga på nu! Och jag tror själv på disccurl teorin! För det stämmer in på fiskend beteende..
[QUOTE=bennye;1973]Leopoldi, vattnet var precis som vanligt, varkens grumligt eller något annat..[/QUOTE]

Nitrit? Nitrat? PH? mm
Va har du för fisk i karet bennye?
Ok trodde det var en klassiker från nån butik;-)

Hur såg magen ut när du tog upp den? Svullen och blodsprängd på huden??
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.