Off topic

»

Vetenskapligt bevisat att (fiskar kan inte känna smärta)

Läste igenom den här engelskt skrivna texten om att fiskar inte kan känna smärta vilket är en stor lättnat för mig i alla fall:D
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2261424/Anglers-finally-hook-scientists-settle-age-old-debate-fish-feel-pain.html
Gött ja & vilken tur, annars kanske vi människor hade kunnat jämställa oss med djuren i naturen för vårt själviska sätt att roa oss på andra varelsers lidande. Tänk så fruktansvärt naturligt & vidrigt om vi sjönk till djurens nivå och inte rättfärdigade vårt beteende med vetenskapliga studier... människan som är en så ädel varelse i alla avseenden! :p
Det var ju skönt att höra. Kan man fiska på utan att behöva tänka på det :)
Om en fisk inte kan känna smärta så är det oerhört intressant att de inte är utdöda redan. Alla levande djur känner smärta. Det är en stor del i att överleva att känna smärta :)
Jag hade fortsatt fiska även om dom känt smärta (vilket dom ju såklart gör bara det att det går över väldigt fort). Silly science! :D
Bara för att de inte känner smärta som vi så kan de ju fortfarande må dåligt. Fiskar är ju inte direkt likgiltiga inför yttre stimuli, så man får nog ta den artikeln med en nypa salt. Respekt och skonsamhet är fortfarande A och O. :)
En sak dom säger är dock jävligt sant, och det vet alla som haft en fisk som blivit av med ett öga nån gång, dom verkar inte ha ont speciellt länge... även med helt färska sår från sådan skada simmar, äter, skiter, fisken precis som vanligt redan samma dag typ vilket är rätt otroligt!

Men dom flesta firrar dör om dom får ca 50% av alla fjällen avslagna i ett bråk... skumt! :p
Jo inte bara för att dom skriver att dom inte kan känna smärta så är man väl ändå human mot dom, iaf jag :)
Nä, bara för att de inte kan känna (om det nu stämmer) så betyder det inte att man ska behandla dom som skit.
Precis, dom är fortfarande levande varelser :) Tänkte mera när man fiskar så for dom ju krok i käften, då hade det varit en lättnad för mig.
Enkelkrok utan hulling så är man väl så human det bara går vid sportfiske. :)

Något jag grämer mig över är havsfisket här nere där folk åker ut med turbåtar och slänger torskarna i baljor.
Där ligger de och flåsar tills de dör. Jag menar hur svårt är det att utdela ett slag eller två med priesten och fisken slipper lida?
But Ben Williamson, spokesman for People for the Ethical Treatment of Animals, said: ‘Fish don’t scream in pain but they exhibit other pronounced reactions to painful stimuli.

Hur skall man förklara gars som bryter ryggen o slutar äta?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.