Hej svej!
Precis beställt två Bleheri. Har aldrig huserat channor tidigare. Något som har goda mat tips att dela med sig?
När de levereras är de ca 8-10cm. Vad skulle ni rekommendera att jag matar med? Hur ofta och hur mycket?
Tacksam för all info som kan fås!
Matade mina channa gachua/limbata (annan art av småchanna tropisk bleheri subtropisk)som ja köpte i samma stl
med frysmat initialt sen pellets fiskfile vet de älskar syrsor
Matade dom 2ggr om dagen tills de va 12-13cm mina channor va inte
Så aktiva så lätt de blir fetisar :) de älskar flytväxter och massa gömslen o byt inte vatten så ofta.
Brukar köpa frysta hela sötvattensräkor i kinabutiker, det är riktigt populärt hos mina Pulchror. Nu när de är lite större får de även färsk vitfisk som torsk och sej och även pellets. I början matade jag dem dagligen, nu kanske varannan dag. Man märker snabbt på beteendet om de är hungriga, då hovrar de runt i ytan och kommer direkt fram till glaset när man närmar sig.
Hej, Channa bleheri är i naturen en insektsätare därför är syrsor, mjölmask, zophobas, daggmask, gräshoppor och andra små ätliga insekter ett bra foder. Sedan kan man variera kosten med att sticka in lite frystfisk, musslor, räkor mm.
Kan man få dom till att äta pellets så är det ett näringsrikt och bra foder men ska man få se lite av deras vilda beteende så har jag alltid föredragit levande insekter.
Tackar tackar för era tips :-)
Daggmask är prima och populärt käk för Bleherin.
Och ett hermetisk tillslutet akvarium är prima för både ägaren och fisken, eftersom de tar sig ur minsta lilla springa/glipa.
[QUOTE=perfetto;18827]Daggmask är prima och populärt käk för Bleherin.
Och ett hermetisk tillslutet akvarium är prima för både ägaren och fisken, eftersom de tar sig ur minsta lilla springa/glipa.[/QUOTE]
+1