Förstår inte riktigt vad som är felet i mitt ena 540. Har ett powerhead (1800l/h) som driver ett filterhörn, nått relativt stort eheim innerfilter och en syrepump som rör runt ganska bra. Ändå så flåsar mina fiskar som tusan och mina rockor har även börjat äta dåligt? Gör vattenbyten ca 2-3 gånger i veckan och byter ca 60%. Nån som vet vad det kan va för fel? Börjar oroa mig då mina rockor inte är så gamla och de lär ju börja käka ordentligt snart :/
Ingen parasit? Bra ytrörelse?
Dom andas med båda gälarna osv. Och det guppar ordentligt i ytan. Ska pröva att göra vattenbyte och salta imorgon.
Byter du 60% vatten per gång?
Är inte 60% per gång 2-3 gånger i veckan lite overkill? :P
jag byter 50% 3-4 ggr i veckan :) mata mata mata byta vatten vatten vatten :D
[QUOTE=PatrickPata;17099]jag byter 50% 3-4 ggr i veckan :) mata mata mata byta vatten vatten vatten :D[/QUOTE]
Ojdå :)
Har du kollat kranvattnet?
Att byta så mycket vatten så många gånger i veckan skulle jag inte rekommendera. Våra fiskar lever ju inte i kranvatten i det vilda heller. Filterbakterierna får inte heller arbeta i lugn och ro när man byter så mycket. Bättre är det då att byta lite vatten lite oftare. Speciellt stora förändringar blir det i akvariet om det skiljer mycket mellan ph i akvariet och kranen.
Hemsk, mitt tips är att du byter mindre mängder vatten i veckan. Jag är ganska säker på att det löser sig så småningom då. Har du testat ditt vatten för att se om något är knasigt? På vintern brukar kranvattnet här i Norrköping bli knasigt iaf, så stora vattenbyten brukar göra mera skada än nytta. Precis som Leopoldi kanske antyder?
[QUOTE=Leopoldi;17122]Har du kollat kranvattnet?[/QUOTE]
Den tanken har slagit mig med. Men mina andra kar går ju klockrent så...
Hmm får pröva att dra ner på vattenbyten då...
Har du testat akvarievattnet?
Ph - ca 6.8
Kh - ca 3
Gh - ca >7
No3 mg/l - mellan 50 och hundra
No3 va ju ganska högt :o
Dock så har jag inget miljonerkroners test men.
aa det var så nära 0 man kan komma.
Tror jag kommit fram till anledningen. köpte en vad som skulle vara rostfri tråd på panduro för att hänga upp rötter i mittenstaget. den tråden hade börjat rosta! :mad: gjorde ett redigt vattenbyte och tog självklart bort tråden från rötterna. nått mer jag kan göra?
släng en påse aktivt kol där du har mycket cirkulation i en vecka =)