Har en billig möbel av spån o skit som jag förstärkt. Funderar på lacka den med klarlack som tål väta. Kan jag sandpappra den utan att förstöra den vackra ytan? Är väl nån slags fejkträyta längst ut på spånskiva skulle jag gissa på.
nån slags coating,lack o klarlack för bästa resultat.Lr är det mdf så fibrerna inte syns?.isf ere bara lacka på.
Edit:läste lite fort,ser det ut som ja tror så kör på om det kör dig lyckligare hehe
Coating? Inte så hemma på sånt här. Vette sjutton exakt vad som är vad men hitta denna infon
"""Hylla/överhylla:
Rygg: Träfiberskiva, Folie
Basmaterial: Spånskiva, Träfiberskiva, Folie, Bikakemönstrad fyllning av återvunnet papper
Topplatta/ Bottenplatta: Spånskiva, Träfiberskiva, Folie, Bikakemönstrad fyllning av återvunnet papper, Propenplast
Dörr:
Spånskiva, Folie"""
set till att sprida vikten med en frigolit skiva, ställer du dig med ena foten på den pappersfyllda skivan så lovar jag att den ger vika. Man ska helst ha akvarier på massiva skivor. Men är akvariet på typ 0-300 liter så borde det funkar. men se till att botten på karet är slätt så de inte står på nån ram eller dyl. pappersfyllda ikea skit är inte att lita på :)
Har bytt ut ryggen till spånskivor, trälimmat allt och tycker den är förvånansvärt stabil. Har både suttit, stått och tror jag skulle klara o hoppa på möbeln faktiskt. Både botten o toppen är typ 4 cm tjocka. Produktbeskrivningen är dock inte total lycka :D
Folien de snackar om bör du inte ge dig på att sandpappra om du inte försörjer dig som lackerare.. Lacka på du om det som någon sade gör dig lyckligare, dock har folien en viss vattenbeständighet.. Hur mycket vattenskada hade du tänkt dig? Tror golvet är kört innan ytskiktet på möbeln faktislkt..
[QUOTE=Datten;16981]Har bytt ut ryggen till spånskivor, trälimmat allt och tycker den är förvånansvärt stabil. Har både suttit, stått och tror jag skulle klara o hoppa på möbeln faktiskt. Både botten o toppen är typ 4 cm tjocka. Produktbeskrivningen är dock inte total lycka :D[/QUOTE] Det är den 4cm tjocka skivan jag pratar om, det är den som är fylld med papper och är inte särskilt stark för vikter uppifrån. men som sagt är akvariet litet så funkar de :)
coating i form av body/plastspackel,mer hemma på att lacka plåt än trä tyvärr.Men med tanke på jobbet du då får lägga ner så kan du lika gärna bygga om bänken o ha plyfa-kiva ovanpå lr hur du nu vill.
Hur stort är karet så man får en humm om bänkens storlek.
[QUOTE=Cpt Migraine;16982]Folien de snackar om bör du inte ge dig på att sandpappra om du inte försörjer dig som lackerare.. Lacka på du om det som någon sade gör dig lyckligare, dock har folien en viss vattenbeständighet.. Hur mycket vattenskada hade du tänkt dig? Tror golvet är kört innan ytskiktet på möbeln faktislkt..[/QUOTE]
Fick tips om att jag skulle lacka den så att den inte skulle ta upp vatten pga av spill o dyl antar jag. För om den gör det förstår jag att den ganska snabbt skulle kunna bli oanvändbar? Men vette sjutton egentligen, inte direkt att jag brukar blaska ner när jag byter vatten etc.
[QUOTE=ratfink;16985]coating i form av body/plastspackel,mer hemma på att lacka plåt än trä tyvärr.Men med tanke på jobbet du då får lägga ner så kan du lika gärna bygga om bänken o ha plyfa-kiva ovanpå lr hur du nu vill.
Hur stort är karet så man får en humm om bänkens storlek.[/QUOTE]
Karet är typ 240 l. Vet att möbeln suger men måtten är perfekta och den är fin. Den är bra stadgad men en tjock skiva i mitten och förstärtkt i ryggen. Vart lite orolig att om man skulle stöta till rejält så skulle skiten braka i sedled. Men med förstärkt rygg lär det inte ske. Överväger även fästen i väggen eller typ tvärslag på baksidan. Men är ingen snickare direkt så blir ju en del improvisation:D
Vad tror ni om konstruktionen? Vill ju kunna sova hyffsat om natten med
Suger o suger vette fan,karet är ju inte direkt så du behöver reglad ställning.har haft 150l förr i typ ett år på ett ikea soffbord (den med glas-skiva ovanpå) utan proble så nog skall det där hålla bara det är i nivå som pata skrev.
Men du skrev att du limmat baksidan.har du bara limmat lr skruv med?.Om inte så skulle ja fan skruva oxå så inte limmet släpper.Självklart förutsatt att spån-sidorna är iaf runt 19+mm då.
Hehe Ok! Det håller oftare än man tror. Jo visst det blir nåt emellan. Har en bit liggunderlag som jag tänkte fungerar. Frigolit bättre elle same?
skivan fungerar ju som en snesträva i sig så några sånna behöver du inte. lägg en plyfa eller spånskiva uppe på bänken och liggunderlaget så är du nog hemma ;)
Ingen dålig ide för jag kom på att jag en stor spånskiva ståendes i min garderob:D. Fästa den på något sätt?
Limma liggunderlaget.. Oavsett spån eller massivt trä så är 300 pannor ingenting så länge du inte får det i rörelse.. Jäg är helt hundra på att du skulle kunna ställa hela karet på en sockel av masonit (materialet ryggen på bokhyllor består av) så länge det står absolut still.. :) bara som en jämförelse då.. Bänken kommer att gå sönder pga rörelse, vridning eller att du glömt att skruva något, inte för att virket en dag bestämmer sig för att det är tråkigt under ditt kar..
// snickarn..
Du kan matta folien med ett 400 papper innan lack, då sitter lacken bättre. Observera MATTA inte slipa igenom folien.
[QUOTE=Cpt Migraine;16994]Limma liggunderlaget.. Oavsett spån eller massivt trä så är 300 pannor ingenting så länge du inte får det i rörelse.. Jäg är helt hundra på att du skulle kunna ställa hela karet på en sockel av masonit (materialet ryggen på bokhyllor består av) så länge det står absolut still.. :) bara som en jämförelse då.. Bänken kommer att gå sönder pga rörelse, vridning eller att du glömt att skruva något, inte för att virket en dag bestämmer sig för att det är tråkigt under ditt kar..
// snickarn..[/QUOTE]
Då blir väl väggfästen perfa. Jo det har du ju rätt i. Tänkte på om jag skulle lägga på en ytterligare spånskiva, behövs den inte fästas?
[QUOTE=Byggare Bong;17026]Du kan matta folien med ett 400 papper innan lack, då sitter lacken bättre. Observera MATTA inte slipa igenom folien.[/QUOTE]
Jaa, matta menar jag. Är nybörjare på detta :). Tror inte jag sabbar utseendet på möbeln då?
Faner heter det förövrigt. Fint sandpapper och lacka som på vilket trä som helst skulle jag tro.
[QUOTE=Datten;17088]Då blir väl väggfästen perfa. Jo det har du ju rätt i. Tänkte på om jag skulle lägga på en ytterligare spånskiva, behövs den inte fästas?[/QUOTE]
Ytterligare en skiva på bänken då menar du antar jag.. Jo, jag läste förbi det, men ja.. Skruva även den, ju styvare desto bättre.. :)