sf_polypterus

»

Polypterus palmas polli

Blir lite lätt förvirrad när man letar storleksangivelser på fengäddor:confused: Skiljer ju minst sagt en hel del på uppgifterna om max-storlek. Nån som kan ge en hint om palmas polli? (Dvs nån som VET av egen erfarenhet.) Hur stor blir den? Hur lång tid tar det? Förutsättningarna i det här fallet: VF som går i 240 liter. Matning med räkor och pellets varannan dag.
Undrar för ev utökning och storleksval av burkar.
Har 4 st pollis. Skulle säga att max storleken är väl kanske på 30cm. Mina är ca 25 +- cm, och har varit det sedan ca 2 år tillbaka. Ingen aning om hur fort dem växer från att dem är små, eftersom brorsan köpte dem när dem var typ 15-20cm. Men det är väl som med senegalus, delhezi och de flesta andra overjaws. Från 10-20/25 cm på kanske 1-2 år? Det går inte fort, och det är ingen panik att dem växer ur dit kar precis. På pellets växer dem ju klart lite fortare, men inte mycket. Det beror ju även på vad du kör för temp, varmare = fortare | kallare = långsammare.
Tack för svar:) Behändig storlek för att vara fengäddor då. Om jag får iväg lapsen så blir det nog att stoppa i några polli till. Klar favorit för mig!
[QUOTE=roedkft;15379]Tack för svar:) Behändig storlek för att vara fengäddor då. Om jag får iväg lapsen så blir det nog att stoppa i några polli till. Klar favorit för mig![/QUOTE]

Mm, palmas polli är riktigt härliga! Vill försöka en odling på dem, då jag har 2 tjocka honor och 2 hannar. Men jag tror man måste ha typ minst 3 honor eller nått. Men det får bli ett senare projekt :)
svampus har inte du några mindre kar ståendes?=).Bara flytta ner pollisarna i det om det finns,inreda som dom vill ha det o göra som folk säger där med lite kallt vatten titt som tätt och se va somhänder när dom verkar sugna på att leka=)
[QUOTE=ratfink;15390]svampus har inte du några mindre kar ståendes?=).Bara flytta ner pollisarna i det om det finns,inreda som dom vill ha det o göra som folk säger där med lite kallt vatten titt som tätt och se va somhänder när dom verkar sugna på att leka=)[/QUOTE]

Tyvärr inte...Har dem i mitt 500liters, med lite andra fengäddor, och lite annat. Det är typ perfekt egentligen, men jag skulle behöva fler pollis, och låta dem gå ensamma med mycket växter - då skulle jag kunna ge det ett ärligt försök. Den gången jag fick yngel på Senegalus var bara ren flax, haha. Tror inte dem leker lika lätt / mycket om dem går i mindre kar än detta.
Är det inte nån som har lite bilder på en pollis i lite size? Vore kul att se! Finns säkert i bildtråden men jag är för lat för att leta:p
ja skulle oxå vilja se det ! e sugen på att börja sammla overjaws nu oxå haha (måste va galet pollyskadad) vet att [MENTION=19]Malcus[/MENTION] å [MENTION=12]Svampus[/MENTION] har ett par sjukt fina tror även [MENTION=238]THE DOUCHE[/MENTION] har några stora fina:)
haha börjar ångra att du sålde dom flesta overjaws eller?:)
Har inte så många bra eller nya bilder, men dem är sig lika fortfarande.. Ska se om jag kan fixa lite bättre och nyare bilder snart :)

Hane
[ATTACH=CONFIG]617[/ATTACH]

Tjock hona
[ATTACH=CONFIG]619[/ATTACH]
Har lagt upp nya bilder på mina palmas polli i min bildtråd nu :) orkade inte lägga upp allt i olika trådar, så allt hamnade där..
Gillar!
Med palmas polli behöver man inte vara orolig över längden utan snarare tjockleken!
Tror man ser lite av min odlade hona & hane i min bildtråd, små men breda.... ;)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.