Filtrering och vattenkemi

»

vilka svenska träslag kan man ha i akvarium?

1/2
undrar vilka träslag som är okej att lägga i akvariumet?
har hört att allt som inte är barrträd funkar, stämmer det?
Undvik mjuka träslag också då dom ruttnar ganska fort.
Det är så jag med uppfattat det. Det är bara barrträd som innehåller terpentin, vilket inte är så jävla nyttigt. Hittade en schysst rot/stubbe idag som ligger i badkaret.. Hoppad bara att den är av rätt träslag :)
[QUOTE=wrandel;15228]Det är så jag med uppfattat det. Det är bara barrträd som innehåller terpentin, vilket inte är så jävla nyttigt. Hittade en schysst rot/stubbe idag som ligger i badkaret.. Hoppad bara att den är av rätt träslag :)[/QUOTE]

Va det en barr eller lövskog du hittade stubben i?
Det var lövskog. Så det ska ju va lugnt.. Men hur farligt är det me lite t.ex gran i karet egentligen? Inget större behov av att testa, men kul å veta
[QUOTE=robidobban;15227]Undvik mjuka träslag också då dom ruttnar ganska fort.[/QUOTE]

och mjuka träslag är? haha trä är inte min stora passion direkt...
asp och lind vet jag är rätt mjukt.. medans typ ek å björk å hårda
[QUOTE=wrandel;15235]asp och lind vet jag är rätt mjukt.. medans typ ek å björk å hårda[/QUOTE]
Jag har haft två aspgrenar i över ett år i akvariet och den har inte mjuknat något märkbart så asp är inga problem att ha.
Jadu har inte jätte bra koll på det heller ;) men björk är väl mjuk?
Vet att de är hårt å bra å bygga med iaf:) men i alvarium vetefan
Ek och bok och asp e hårda kompackta träslag :-) sen om dem funkar i karet vet jag ej :-)
Jag har två större rötter/stubbar från en lokal sjö som har gått i mitt 900 nu sen i slutet av oktober. Rätt säker på att det är från barrträd med tanke på vad som växer runt sjön. Men inga mätbara problem än så länge och inga tecken på att de bryts ned i någon rasande fart heller.
såga av en bit och lukta så känner du direkt om det är barrträd
Är det inte så att om roten har varigt i sjön ett bra tag så släpper den ifrån sig det giftiga ämnet? Minns inte vad det heter.
Terpentener har jag för mig. De var sjunkna sedan ett bra tag så förmodligen rätt urlakade. Det blir definitivt fler då det här "testet" föll så väl ut.
prova att såga i det, är det barr så lovar jag att det luktar terpentin :p dom barrträd jag plockat har varit halvt förmultnad men fortfarande luktat starkt terpentin. Passar er för barrträd..
Ok hadde läst det någon stans. Jag kör ofta ek eller björk.
om du inte ska ha enorma mänger så skulle jag säga att butik är den bästa roten.
Ja alla dagar i veckan. Men om man nu väljer att leta eget så är det dom jag brukar använda men oftast köper jag. Inte bara för att det är bättre träslag men också för att det är betydligt snyggare träslag.
"snyggare träslag" är väl upp till var och en. Men för att slippa alla parasiter och löss så gör man bäst i att undvika våra rötter :)
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.