Nu är det äntligen dags att uppgradera lite. Nu ska det in ett 620L kar på 180x60x60.
Nu är det ju så att det skall ställas upp på samma ställe som det gamla och jag måste flytta ur fiskarna och flytta det gamla innan jag kan ställa upp det nya.
Tänkte ta 2st 100 liters backar o ha fiskarna i med vatten ifrån det gamla karet. Blir ett ytterfilter och luftpump i den ena baljan och bara luftpump i den andra, fast lite kraftigare hadde jag tänkt. Låter det vettigt och hur länge tror ni jag kan ha dom i backarna?
När vi kommer till det nya karet så blir det att jag lägger en träskiva under möbeln (för parkettens skull), sedan har jag köpt nytt slangkit till fx5:an och ett liggunderlag som jag tänkte ha mellan akvariet och möbeln. Tänkte ta dom ca 200 literna från det gamla karet sedan och lägga i det nya och inte rengöra pumpen imellan karbytena. Skulle gärna uppskatta om ni har tips eller synpunkter på mitt lilla projekt.
Det ska väl fungera med backarna, se bara till att byta vatten en del vatten ett par gånger om dagen i den som saknar ytterfilter.
Nu slarvar jag lite med att följa alla trådar på forumet så jag vet inte vilka fiskar du har, men är det inga giganter bör du kunna ha dem där åtminstone ett par dagar.
Antar att FX5'an ska trampa vatten i en av backarna under tiden?
Låter isåfall som en vettig idé, då borde du kunna flytta fiskarna direkt till det andra karet. Detta har jag dock aldrig provat själv, men med 33% gammalt vatten och den färdiga bakteriekulturen kvar i filtret låter det lovande.
Grattis och lycka till med nya karet :)
Jag kan ju iuförsig ha fx5:an i den ena backen, bara det inte blir storm hehe, men det går väl iuförsig se till så det inte blir. Då har jag ju filter i båda, så då måste det ju funka. Tänkte bara ha dom i backar över dagen tills det nya karet är inne och klart i temp osv :D
Du kan ju ställa flåset på FX5an så blir det inte så jävla häftigt för fiskarna.
Sen så kan det nog vara på sin plats att hälla i lite utav det bruna vattnet (som du rengjort filtret i) i det nya karet om du tex har ny sand i. I sanden bildas det ju bakteriekultur som gynnar karet...
Ja, jag kan ju ställa flåset mycket uppåt så blir det ju inte orkan iallafall. Filtret kör jag utan rengöring för att vara säker på att bakterierna finns kvar och sanden från det gamla ska i det nya och jag ska fylla på med lite ny sand :) Tackar för tipsen.
Jag menar att på utblås-slangen precis vid kopplingen på filterburken så finns ett vred. Oftast används denna till max för att koppla bort och bevara vattnet i slangarna när man tex ska göra rent filtret eller flytta på det.
Men det går oxå alldeless utmärkt att strypa till önskat flås...
Ja, det funkar ju, hadde faktiskt inte en tanke på det, tack för tipset.
Hur lång tid hade du tänkt ha dom i backarna?? ett par timmar och använd akvarievattnet så borde luftpumpar räcka tycker jag allt om du var orolig för storm men annars funkar sjebbes råd suveränt
Det blir nog att dom är i backarna mellan 6-10 timmar eller något sådant,det beror på hur snabbt jag får iordning det nya karet med temp och allt, så jag kör nog på på Sjebbes tips :) Har ett extra fluwal 404 filter som jag drar igång i andra backen med. Det ihop med 2 luftpumpar borde göra susen, ska tillockmed stoppa i 2 doppvärmare.
gjorde mitt skifte på ca 4timmar med mycket slit men det gick kanon hade ett 400liters som mellanlandning för fiskarna under tiden... Men du kan som sagt inte ha förmycket filter så i med det bara:)
Jo, de ä sant hehe. Hadde det inte varit för att det nya karet ska stå där det gamla nu står hadde det varit så mycket enklare, men det ska nog gå bra iallafall. Ska ju dessutom använda sanden och allt ifrån det gamla karet, så det är väl i princip det som drar ut på tiden.
kommer nog gå jättebra... Gäller bara att ha allt ordentligt förberätt så brukar det gå fort och smidigt
Sådär, nu var akvariebytet äntligen klart. Fungerade utmärkt att ha fiskarna i backar. Hadde en back uppställd på två stolar och en fluwal 404 som stod och trampade vatten. Däri hadde jag Arowanan, mina odoe´s och rockorna, Malen garen och channan fick en egen back med bara luftbubblor i.
Såhär ser det ut nu :). Ska dit bakgrund och i med mer sand också. Lägger upp en före och en efter.
Före [ATTACH=CONFIG]738[/ATTACH] Efter[ATTACH=CONFIG]739[/ATTACH]
Behöver lite synpunkter. Det verkar som någonting är mysko när det gäller att få det nya karet rakt eller i våg som det kallas.
Jag har mätt som en galning här och det verkar som om möbeln står som den ska, men akvariumet blir snett på möbeln. Jag har mätt från golvet till vattenytan och det är samma runt om akvariumet och om jag mäter på möbeln är det lika runtom den också (hörnen). Men vattenytan ligger lite högre i vänstra framkanten på akvariumet. Det syns dessutom att det trycker ihop liggunderlaget som jag lagt mellan kar och möbel olika mycket på olika ställen runtom.
Är detta något jag borde oroa mig för eller har jag helt enkelt bara gjort rätt som lagt ett liggunderlag mellan möbeln och karet. Känns som det borde bli riktiga spänningar utan någonting imellan möbel och kar. Glaset står inte direkt mot liggunderlaget utan det är någon plasthistoria med ribbor och grejer under hela karet och en rejäl sarg runt.
Nu när det är nytt och det är såhär så blir man ju livrädd att det ska spricka i botten eller liknande pga spänningar.
Vad är det för fiskar du har i nya? :)
2 reticulatus rockor, 2 Odoe gäddor, 1 florida gar, 1 tiretrackål och 1 silver Arowana. Har även en Hydrolycus, en Lima mal och en fengädda som ska i när de blivit tillräckligt stora :)
Låter nice! :) Hur är reticulatus rockorna jämfört med motoro?
Hur stora blir F-gars?
MVH
Alex
Vet inte mycket om motoro, men retics är ju bra mycket mindre. Kan vara tjuriga med maten, speciellt om dom bara fått röda mygg innan, men jag har lyckats med mina så dom äter lite blandat. F-gars är jag inte säker på heller, 50-70 max eller något sådant. Dom stannar av i växten vid ca 30 dock o sedan går det väldigt sakta uppåt. Tänk bara på att byta vatten ofta och se till att det är bra cirkulation om du ska ha rockor, fast jag tycker nog att min arowana är ännu känsligare för dåligt vatten. Den börjar hoppa o vara allmänt orolig så fort det blir lite sämre vattenkvalitet.
motoro är som en hund.. Äta, skita, äta, skita.... Håll jämn vattenkvalite utan några nitrit spikar och syrebrist och mata mycket så har du en glad och social rocka!
[QUOTE=PatrickPata;8263]motoro är som en hund.. Äta, skita, äta, skita.... Håll jämn vattenkvalite utan några nitrit spikar och syrebrist och mata mycket så har du en glad och social rocka![/QUOTE]
Kunde inte sagt det bättre själv :) Retic är likadana när dom väl vant sig och man har kommit underfund med hur man ska få dom att äta varierat, eller ja så varierat som dom går med på hehe. Min ena äter allt medans den andra äter någorlunda varierat sålänge det ser ut som en av dom fyrkantiga mygglarvsblocken hehe.