Tjenare, har en ganska enkel fråga, hur lågt är det lägsta lämpliga för de minsta arterna?
Med tanke på rockors lätt tvådimensionella levnadssätt så behöver du inte ha ett särskilt högt kar egentligen. Bottenytan är viktig så att de har adekvat med utrymme att röra sig över. Det höjden på karet bidrar med är vattenvolym vilket är viktigt för att kunna upprätthålla vattenkvaliteten. Ju större vattenvolym ju mer spär du ut föroreningarna och ger filtreringen tid att jobba.
Det är vid parningsakten som rockor behöver lite mer höjd på karet för att fysisk lyckas med att ligga mage mot mage på varandra. Annars är det inga problem att ha dem i 30 cm höga kar förutsatt att bottenytan är tillräcklig och filtreringen dimensionerad för rockor.
Jag har sett ett antal jag genom åren med typ 40 cm höjd med stor bottenyta som brukade benämnas som "perfekt rock-kar". Som Mara säger så är ner mot 30 cm inga problem heller. Jag har haft en rocka på 55 cm över disk och vid den storleken bygger dom ändå lite på höjden, men har svårt att se att dom nånsin kommer över ytan på 30 cm djup.
Du frågar ju dessutom för dom minsta arterna, så marginalen är väl ännu bättre där.