Vårdcentralen

»

Mask i magen på Channa?

Fick hem 2 st Channa diplogramma för ca 2 veckor sedan. Dom är pigga och aktiva och käkar på bra. Idag ser jag att den ena har långa vita trådar som kommer ut ur röven, märker inget i beteendet på fisken.

Vad är det här och hur blir man av med det? Ser ju inte ut som maskar, eller?

Bifogar några bilder.
TobiasKing vet kanske?
Channa-folket brukar ju rekommendera avmaskning för nyanlända exemplar så det är nog ingen dum idé. Fina fiskar!
Japp det blir att fixa Tremazol idag!

Jag var inte hemma i tisdags kväll så det blev ingen mat för fiskarna, på onsdagen försökte maskarna fly sitt värddjur pga brist på föda, slängde i lite mat igår och nu hänger det inga maskar ur röven på fisken längre 😂

Hade jag inte pausat matningen hade jag inte sett det här, så ja ett bra tips att maska av. Jag har dock inte stött på det förut på någon Channa jag har haft och det är ett gäng nu, för närvarande har jag iaf 5 arter men förstod det som att vissa arter har oftare mask än andra.

Inte trevligt 🤮
Hur gick det med avmaskningen? 😊
Det gick bra, kom ut en jäkla massa mask. Körde en andra kur för att vara säker på att det inte fanns något kvar, men första kuren hade rensat rent. Bra att få det bekräftat dock!
Skrivet av Erik
Det gick bra, kom ut en jäkla massa mask. Körde en andra kur för att vara säker på att det inte fanns något kvar, men första kuren hade rensat rent. Bra att få det bekräftat dock!
Har du högar med döda maskar i karet nu? 🤢
Skrivet av djr83
Skrivet av djr83
Haha nej jag fick bort allt vid vattenbytet efter kuren.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.