Rockor

»

Hjälp! Parasit eller något annat otäckt?

Rockan går i ett 720, liters akvarium och varit frisk året jag haft henne.

Hon insjuknade rätt snabbt, gälarna jobbade hårt, man såg liksom rakt igenom dem
Jag började med, jobbar fortfarande med en saltkur. Hon blev piggare och matlusten kom tillbaka.

Förutom snabba gälar har hon något som växer runt, över hennes ögon, det ser riktigt obehagligt ut. Hoppas bilderna ger en hyfsad bild.

Helbilden är rockan som frisk.
Skrivet av Akilles
Rockan går i ett 720, liters akvarium och varit frisk året jag haft henne.

Hon insjuknade rätt snabbt, gälarna jobbade hårt, man såg liksom rakt igenom dem
Jag började med, jobbar fortfarande med en saltkur. Hon blev piggare och matlusten kom tillbaka.

Förutom snabba gälar har hon något som växer runt, över hennes ögon, det ser riktigt obehagligt ut. Hoppas bilderna ger en hyfsad bild.

Helbilden är rockan som frisk.
Vad går där mer för fisk i karet? Ser ut som nått har varit på.ögonen och bitit.
Tjusig rocka, håller tummarna för att det går bra!

Har du tagit prover på vattnet? Isåfall vad visade de?

Vad filtrerar du karet med? Rockor innebär ju en hög biolast och kräver överdimensionerad filtrering för att må bra.

Fortsätt med saltkuren och vattenbyten(dosera salt efter volym vatten bytt).
En hantel ciklid, en papegoja cikklid och en nattaktiv mal jag inte minns namnet på och som jag nästan aldrig ser.
Jag håller med, fortsätt med salt och vattenbyten, det kommer troligtvis att åtgärda skadan. Men vad som har orsakat det från början är ju en annan fråga.

Hur ofta brukar du byta vatten och hur mycket?
Vatten värdena är ok på stickan men kranvattnet som inte är kommunalt är väldigt hårt. I början la jag in något i filtret som skulle minska hårdheten. Det har jag glömt sedan.

Några tips?

Jag byter vatten minst en gång i veckan, ibland två gånger om firrarna slöat till.

Jag har fått rekommendation att byta 90% av vattnet i vattenbytena. Det har jag inte följt mer än någon enstaka gång. Byter 50%-75%.
Diskuterade lite med TobiasKing och jag håller med honom att det ser ut som bitskador. Enda lösningen då långsiktigt är ju att sära på rockan och fisken som biter.
Skrivet av djr83
Diskuterade lite med TobiasKing och jag håller med honom att det ser ut som bitskador. Enda lösningen då långsiktigt är ju att sära på rockan och fisken som biter.
Har haft liknande på ciklider tidigare, taskigt vatten har det varit med 100% blindhet för att ögonen frätts sönder. Den är inte så go att se eller veta, ofta börjar det med en vit prick mitt på ögat för att sen kollapsa hela ögat som bilderna visar.....
Jag fick henne med akvariet för ett år sedan. Hon heter Ronja... I framtiden ska jag bara ha enkla, tåliga och vanliga fiskar. Jag har malawi ciklider i ett annat kar. De funkar bra i det hårda vattnet.

Jag hoppas att Ronja överlever.
Det här är den osynliga nattmalen. Kan den äta på rockan ögon?
Skrivet av Akilles
Det här är den osynliga nattmalen. Kan den äta på rockan ögon?
Nej högst troligt är de papegojhybriden som är skyldig. Dom kan va riktiga rövhål av sig. Tog du den gula med svart rand ifrån aki? Isf kan jag till 100% säga att den är skyldig då den kommer från mig. Jag köpte hem den från duketown i holland och den var en riktig idiotfisk.
Den kommer inte från Aki. Jag har märkt att den inte är så snäll mot Rockan. Den blir nog fiskgratäng.

Vill någon ha den? Den röda med ränder.
Skrivet av Akilles
Den kommer inte från Aki. Jag har märkt att den inte är så snäll mot Rockan. Den blir nog fiskgratäng.

Vill någon ha den? Den röda med ränder.
Där har du mr rövhatt när den gick hos mig. Nacka den. Den är en riktig idiot.
Skrivet av TobiasKing
Där har du mr rövhatt när den gick hos mig. Nacka den. Den är en riktig idiot.
Varför gjorde inte du det? När du visste det var ett pucko!
Skrivet av Päran
Varför gjorde inte du det? När du visste det var ett pucko!
För aki ville köpa den🤣 den funkade ihop med andra ciklider.
Den får väl byta hem igen. Det finns alltid de med hjärta för värstingar. ☺️
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.