sf_polypterus

»

Fengäddor + Oscars

Tjena, har börjat fundera lite på att få i någon fisk som rör sig i mitten/övre delen av min 840L burk där det går fengäddor.

Har funderat på Oscars, borde funka bra i teorin men en sak som jag misstänker kan bli ett problem är väl maten. Fengäddorna är ju inte direkt några raketforskare och risken finns ju att man får övergödda grisar till Oscars och magra krakar till fengäddor. Tänkte att man kunde lösa det genom att ge både flytande och sjunkande men frågan är ju om inte Oscars hinner glufsa i sig dom flytande och sedan få i sig majoriteten av dom sjunkande innan fengäddorna ens fattat att det finns mat..

Några erfarenheter av den här combon?
häll i all mat på en gång så fyller oskar käften till bredden och resten hamnar på botten. Bra combo!
Ja det var ju planen, att mata med flytande och sjunkande på samma gång. Men som sagt, fengäddorna är ju inte direkt jättesnabba på att lokalisera och äta maten.
Jag har ingen erfarenhet av just den combon, men jag har gars tillsammans med andra grisar och det är tyvärr en jobbig kombination. Tror inte att det finns mycket annat att göra än att vräka ner mycket mat 🤷🏻‍♂️
Ett alternativ är ju att mata med tex tång så att du vet att fengäddorna får maten. Men det kommer att göra glädjestunden av att se dom äta till ett jobb...
Skrivet av djr83
Jag har ingen erfarenhet av just den combon, men jag har gars tillsammans med andra grisar och det är tyvärr en jobbig kombination. Tror inte att det finns mycket annat att göra än att vräka ner mycket mat 🤷🏻‍♂️
Ett alternativ är ju att mata med tex tång så att du vet att fengäddorna får maten. Men det kommer att göra glädjestunden av att se dom äta till ett jobb...
Just det jag känner att jag inte vill ha, en jobbig kombination som kräver en massa pyssel för att det ska fungera. Därför det är bättre att ställa frågan innan man ställer till det för sig. Även om jag misstänkte att det skulle vara problematiskt innan jag ställde frågan så kändes det ändå värt att höra om någon testat och fått det att fungera bra.
Jag kör med mycket mat på en gång.
Att mata med fiskbitar är nog det bästa sättet för då proppar påfåglarna munnen full direkt och sen är dom ute ur matchen några minuter.
För mig är egentligen dattsen ett större problem än påffarna men har löst det så att flödet i karet ser till att maten rullar in bland rötterna så fengäddorna kan käka där inne i lugn och ro och sen ett bra clean up crew så inget ligger och ruttnar.
Min första cuban gar hade nog tappats när den föddes, för den var alltid extra seg på maten. Kommer ihåg när man vräkte ner typ en påse räkor för att den skulle hinna få i sig en enda... 😒
Den kunde ligga typ 5 cm från en räka och ändå hann någon annan som var på andra sidan karet dit och ta den för honom.

Jag säger inte att det skulle bli fullt så extremt i ditt fall, men det är onödigt att riska det. Varje matning blir en stor frustration bara.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.