Tjaba!
Det är brist på roliga nya trådar att läsa tycker jag.
Så jag tänkte att jag får väl starta en sommartråd.
Har i dagsläget 11st akvarium i mitt garage i varierande storlekar men lite olika sorters fisk.
Detta ska omorganiseras och minskas ner lite, 5st ska bort och 1 stort ska byggas, planen just nu är ett på 270x200x120cm. Men detta ändras efter varje funderaröl.
Just nu håller jag på att tömma kar och flytta runt fiskar för att kunna genomföra mina planer.
Racket med 4st kar ska bort. Det består av 1st 375L kar, 1st 720L, 1st 540L och 1st 560L.
Även det med 2st 300L ska bort.
Hörnkaret på ca 1000L ska flyttas in i hörnet för att få lite mer plats.
Sen är planen att bygga ett nytt kar eller inomhus damm från vägen fram till Kubkaret( det är 1x1x1m, 1000L med malawi).
Dom 2 160L ska bort helt.
Så det är lite fix kan man säga.
Nu medan jag skrev detta så gjorde jag ett vb på det ena 300. Höll inte koll på det så det svämmade över lite lätt 🙈
Men fördelen med att ha detta i ett garage med golvbrunn är ju att hemmachefen inte skäller så mycket över lite vatten på golvet 🙂
Ska försöka att komma ihåg att uppdatera tråden under sommaren.
Har så klart en damm i trädgården också. Min gamla gibbiceps, tsn och 2 oscars går där på sommarbete.

Skrivet av VictorKarlsson
Tjaba!
Det är brist på roliga nya trådar att läsa tycker jag.
Så jag tänkte att jag får väl starta en sommartråd.
Har i dagsläget 11st akvarium i mitt garage i varierande storlekar men lite olika sorters fisk.
Detta ska omorganiseras och minskas ner lite, 5st ska bort och 1 stort ska byggas, planen just nu är ett på 270x200x120cm. Men detta ändras efter varje funderaröl.
Just nu håller jag på att tömma kar och flytta runt fiskar för att kunna genomföra mina planer.
Racket med 4st kar ska bort. Det består av 1st 375L kar, 1st 720L, 1st 540L och 1st 560L.
Även det med 2st 300L ska bort.
Hörnkaret på ca 1000L ska flyttas in i hörnet för att få lite mer plats.
Sen är planen att bygga ett nytt kar eller inomhus damm från vägen fram till Kubkaret( det är 1x1x1m, 1000L med malawi).
Dom 2 160L ska bort helt.
Så det är lite fix kan man säga.
Nu medan jag skrev detta så gjorde jag ett vb på det ena 300. Höll inte koll på det så det svämmade över lite lätt 🙈
Men fördelen med att ha detta i ett garage med golvbrunn är ju att hemmachefen inte skäller så mycket över lite vatten på golvet 🙂
Ska försöka att komma ihåg att uppdatera tråden under sommaren.
Kubkaret är ju riktigt grymt måste jag säga. Även om volymen inte är extrem för oss här inne så ser kuber alltid så maffiga ut.
För övrigt är jag alltid positiv till att dra ner antalet kar och öka volymen på det man behåller. Mindre jobb, mer njutning 👍🏻
270x200x120 cm är riktigt trevliga mått. Inte lika långt som mitt kar, men desto bredare och högre. Man kan ju inte annat än att tycka om ett kar som det.
Eftersom måtten ändras, vad är det teoretiska, rimliga maxmåtten du skulle kunna ha?

Skrivet av djr83
Kubkaret är ju riktigt grymt måste jag säga. Även om volymen inte är extrem för oss här inne så ser kuber alltid så maffiga ut.
För övrigt är jag alltid positiv till att dra ner antalet kar och öka volymen på det man behåller. Mindre jobb, mer njutning 👍🏻
270x200x120 cm är riktigt trevliga mått. Inte lika långt som mitt kar, men desto bredare och högre. Man kan ju inte annat än att tycka om ett kar som det.
Eftersom måtten ändras, vad är det teoretiska, rimliga maxmåtten du skulle kunna ha?
Garaget är ca 7m långt invändigt. Så teoretisk skulle jag kunna bygga ett som är 7x2x1.5m men rimligt är det kanske inte om man frågar plånboken 🙂
Får se hur det blir när jag har möblerat om. När man kan tejpa lite på golvet och få lite mer känsla över storleken.

Garaget är ca 7m långt invändigt. Så teoretisk skulle jag kunna bygga ett som är 7x2x1.5m men rimligt är det kanske inte om man frågar plånboken 🙂
Får se hur det blir när jag har möblerat om. När man kan tejpa lite på golvet och få lite mer känsla över storleken.
Ok, 7 meter är kanske FÖR långt 😅
Men tänk till en och två gånger extra. När det väl är byggt så är det mycket jobb för att göra det ett par dm större...

Skrivet av djr83
Ok, 7 meter är kanske FÖR långt 😅
Men tänk till en och två gånger extra. När det väl är byggt så är det mycket jobb för att göra det ett par dm större...
Nej! Större är alltid bättre. Kan bara tipsa om att tänk på var och vilket filter, de tar plats och behöver skötas. Jag har ställt mina bakom karet och satt pumpar utanför även tänkt på om en slang går av att inte karet blir tomt på vatten. Kolla gärna min tråd (våta drömmen)
270x200x120 är ju galat stort!
Hur har du tänkt bygga ? damduk, glasfiber eller helglas?

Skrivet av Päran
Nej! Större är alltid bättre. Kan bara tipsa om att tänk på var och vilket filter, de tar plats och behöver skötas. Jag har ställt mina bakom karet och satt pumpar utanför även tänkt på om en slang går av att inte karet blir tomt på vatten. Kolla gärna min tråd (våta drömmen)
Har redan läst igenom din tråd :)
Har några idéer om filtret men har inte bestämt mig än. Men det blir nåt som är lätt att sköta om.

Skrivet av Albin
270x200x120 är ju galat stort!
Hur har du tänkt bygga ? damduk, glasfiber eller helglas?
Blir nog damduk. Känns som att det är enklast/billigast :)

Skrivet av Päran
Ja jo, större är alltid bättre. Men 7 meter... 😅
Väldigt bra poäng med filtren. Jag har alltid haft lika kar i vardagsrummet så att gömma filtren har varit lite av en prio. Men tyvärr straffar det sig alltid när man ska rengöra filtret eller nått sånt. Det blir oftast väldigt bökigt...
Absolut bäst är ju om man har ett ledigt rum bredvid karet så att man kan ha filtret där och bara dra slangar genom väggen. Men det är ju få förunnat att ha ett extra rum att offra för hobbyn...
Phew, ommöblering snart klar.
Får vänta några dagar nu innan jag kan fortsätta.
Tänker borra karen för automatiska vattenbyten så får vänta på att min borr kommer först.
Paintskissen är den tänkta formen på mitt bygge sen.
Finns ett färdigt bygge i köping för en billig peng annars. Inre mått 400*200*120cm varav ca 105cm man kan fylla

Skrivet av TobiasKing
Finns ett färdigt bygge i köping för en billig peng annars. Inre mått 400*200*120cm varav ca 105cm man kan fylla
Detta låter intressant. Skickar ett pm till dig
Har du landat i hur stor burk det blir ?

Skrivet av Agir
Lite prylar du har 😀
Mest grejer när man dör vinner 😄
Det blev lite ändrade planer. Hittade ett kar på Facebook i trevliga mått så körde iväg och köpte det istället.
Nu kommer det bli lite trångt i garaget så ska jag få plats med ett hemmabygge så får jag bygga ut.
Det nyinköpta mäter in på 4x1x0.6m.
Helt okej ändå får man väl säga.
Fått i ordning mina 2 channa kar också.
Det till höger bebos av en channa asiatica och till vänster en channa marulioides som än så länge är på ca 15cm. Han fick fick 2 fengäddor som kompisar men han försökte döda dom på engång så dom fick flytta.

Det blev lite ändrade planer. Hittade ett kar på Facebook i trevliga mått så körde iväg och köpte det istället.
Nu kommer det bli lite trångt i garaget så ska jag få plats med ett hemmabygge så får jag bygga ut.
Det nyinköpta mäter in på 4x1x0.6m.
Helt okej ändå får man väl säga.
Fått i ordning mina 2 channa kar också.
Det till höger bebos av en channa asiatica och till vänster en channa marulioides som än så länge är på ca 15cm. Han fick fick 2 fengäddor som kompisar men han försökte döda dom på engång så dom fick flytta.
4 meter! 😮
Karet ser smalt ut trots att det är hela 1 meter brett 😅