Channor

»

Channa Pleuro

Har skaffat mig två channa pleuro (Vild fångade) från en butik som har haft svårigheter att mata upp dem. De är just nu smala som stickor. De har prövat de mesta foder de har tillfogande, frysfoder, levande föda så som mygglarver etc. De har misslyckats med allt, det enda som de lyckats mata dem med är levande guppy yngel 😅

Jag tyckte detta var spännande utmaning och tog hem dem för se om jag kan lyckas. I butiken har de gått i ett litet kar med 1-2 växter. Jag testar nu och ha i dem i ett betydligt större kar på 540L med en lite få invånare. Tänker att om ett litet kar ensamma inte funkar kanske ett större med lite konkurrens kan skapa lite hunger och lust att äta.

Har ni något tips att ge om att få dessa två att återfå viljan att äta?

OBS! Har flera kar att omplacera dem om det inte funkar.
Jag hade små pleuros för ett antal år sen och om jag inte minns fel så fick jag dom att äta strömming. Klipp strömmingen i långsmala bitar, typ 2 mm x 20 mm kanske, och sen släpper du ner dom en och en. Då brukar dom till slut bli intresserade och hugga.

Sen brukar jag också lägga röda mygg i en hög på botten med strömmingsbitarna bland myggen. Det fungerar ju dock bara om fisken redan är intresserad av myggen, men på det sättet kan man få dom att ta strömmingen och förstå att det är mat.

Mitt stora problem var i slutändan inte matningen, utan att dom plötsligt dog utan rimlig anledning. Dom gick själva i ett litet kar som cirkulerade vattnet med mitt stora kar, så filtreringen och vattenkvalitén var på topp trots att dom själva simmade i en liten volym. Jag har inget tips på hur man får dom att överleva "yngelstadiet" men får du igång maten så kan det vara en sak att klura vidare på.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.