Pilnäbbsålar och ålartade fiskar

»

Mastacembelus sp. Flower

Hej!

Såg att denna dykt upp hos imazo. Var svårt att hitta någon detaljerad info om den, någon som vet mer? Maxstorlek tex…
Skrivet av Mjoelk
Hej!

Såg att denna dykt upp hos imazo. Var svårt att hitta någon detaljerad info om den, någon som vet mer? Maxstorlek tex…
Mastacembelus sp.
Kan ju va lite vad som egentligen,
Men nog blir den runt 40 nog.
Som det stod..
Mastacembelus pantherinus
Är en ev kandidat.
Burma o rare.
Men med fläckar högt på kropp etc
Msn får köpa sej än o se.
Men de ligger väll hutlöst till😎i kurs.
Skrivet av BSE
Mastacembelus pantherinus
Är en ev kandidat.
Burma o rare.
Men med fläckar högt på kropp etc
Msn får köpa sej än o se.
Men de ligger väll hutlöst till😎i kurs.
Skulle tippa på runt 450-500kr ut till kund.
Skrivet av Lutt
Skulle tippa på runt 450-500kr ut till kund.
Ja det e nog minst ditåt i mörk Norrland Lutt
Jao, fisklistan säger liknande. Får se om den finns kvar ett tag till, måste till med lite fler rötter och gömställen innan jag skaffar pilnäbb. Men det var nog en bra kandidat! Vill ha nån som inte blir riktigt lika stor som en eld/tiretrack.
Tog hem några till butiken igår. Av det lilla jag han se dem innan de drog ner i sina rör så tyckte jag det såg ut som Mastacembelus dayi. 🙂

Knäppte en halvdålig bild på dem vid ankomst där man i alla fall ser mönstret.
Knäppte några lite bättre bilder idag när en av dem var ute. Dock ser alla inte likadana ut. Denna tror jag är en av dem med minst eller i alla fall färre prickar/fläckar. Men vad säger ni? Ser väl rätt likt ut M. dayi? 🤔 Dayi verkar ju också ja ganska stor variation i mönstret, inom arten.
Verkar ju lovande! Dem blir väl rätt så lagom för ett 450l?
Skrivet av HampusH
Knäppte några lite bättre bilder idag när en av dem var ute. Dock ser alla inte likadana ut. Denna tror jag är en av dem med minst eller i alla fall färre prickar/fläckar. Men vad säger ni? Ser väl rätt likt ut M. dayi? 🤔 Dayi verkar ju också ja ganska stor variation i mönstret, inom arten.
Ja den är snarlik med min dayi helt klart.
Stämmer artbeskrivningen för dayi? Blir dem inte längre än ~30cm?
Skrivet av Mjoelk
Stämmer artbeskrivningen för dayi? Blir dem inte längre än ~30cm?
Skulle tippa på att min dayi är 35-40cm tops. Vet inte hur många år den har på nacken. CizziB kanske kan bringa lite ljus över den frågan då den kommer från henne.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.