Projekt och DIY
»Fiskförslag?
Hej.
Ny i detta forum, men inte ny som akvarist. Jag har haft det mesta i fiskväg, från rena sällskapskar till Channa miropeltes (ända tills de åt upp allt i karet, inklusive varandra).
Jag har idag ett helt tomt, oinrett 540 (150*60*60). Kommer limma filterkammare med blå 10 ppi-matta i det för filtrering. Jag har velat fram och tillbaka om vad jag skall ha i det, men lockas av att ha någon/några rovfiskar som "pet-fish".
Jag tar tacksamt emot förslag på fisk som kan trivas i vanligt kranvatten, och som inte växer ur karet. Tankarna har fallit på Oscar, men är väldigt öppen för mer exotiska arter. Channa är en favorit, men jag vet inte vilken art som kan passa i ett 540, eller hur många man kan ha ihop.
Ny i detta forum, men inte ny som akvarist. Jag har haft det mesta i fiskväg, från rena sällskapskar till Channa miropeltes (ända tills de åt upp allt i karet, inklusive varandra).
Jag har idag ett helt tomt, oinrett 540 (150*60*60). Kommer limma filterkammare med blå 10 ppi-matta i det för filtrering. Jag har velat fram och tillbaka om vad jag skall ha i det, men lockas av att ha någon/några rovfiskar som "pet-fish".
Jag tar tacksamt emot förslag på fisk som kan trivas i vanligt kranvatten, och som inte växer ur karet. Tankarna har fallit på Oscar, men är väldigt öppen för mer exotiska arter. Channa är en favorit, men jag vet inte vilken art som kan passa i ett 540, eller hur många man kan ha ihop.
Inga rockningar
Hej.
Om du gillar Channa, så kör Channa Bleheri? Det är en mindre typ av Channa. Jag går själv i tankarna på Channa Bleheri i mitt 540-kar. Vad jag förstår så kan du även köra rumstempererat till de, dvs du behöver inte värmare.
Inga rockningar
Jag kollade lite på youtube på just "dwarf channas". Verkar också som att man skulle kunna ha dem tillsammans med lite större tetror eller barber. Har ett outsinligt förråd av högvuxna Cryptocoryne från fruns sällskapsakvarium dessutom. Kan bli häftigt 😁.
1 annan rockar det här!
Skulle mer satsa på någon mindre tropisk channa som gachua. Dock är det många som håller sina ormhuvudfiskar i artkar eller med tuffare fiskar.
1 annan rockar det här!
Lite får man ju gå på vad som finns att få tag på när det väl är dags, jag har ganska lång startsträcka 😁.
Inga rockningar
Välkommen!
Ett 540 kommer man långt med... Men inte hela vägen😄
Finns mycket roligt du kan dra upp men kanske hålla i långa loppet.
Har kollat på kulfiskar? Marmorgoby?Flowerhorns?
Detta är ju typ ensamfiskar och det är nog det jag skulle satsat på om du inte tänker skaffa större.
Vill du ha channor så är gachua en bra sort. Köpa en grupp, mycket växter och vänta ut ett par.
Ett 540 kommer man långt med... Men inte hela vägen😄
Finns mycket roligt du kan dra upp men kanske hålla i långa loppet.
Har kollat på kulfiskar? Marmorgoby?Flowerhorns?
Detta är ju typ ensamfiskar och det är nog det jag skulle satsat på om du inte tänker skaffa större.
Vill du ha channor så är gachua en bra sort. Köpa en grupp, mycket växter och vänta ut ett par.
1 annan rockar det här!