Projekt och DIY

»

Plywoodtank av 720 glas

Hej, sitter och brainstormar men kommer inte fram till bra svar själv så skulle behöva era synpunkter.

Om man skulle vilja bygga ett plywood akvarium och använda glaset från ett aluminium 720L akvarium.

Hur stort skulle man kunna bygga då tror ni?
Skrivet av Ritchy
Hej, sitter och brainstormar men kommer inte fram till bra svar själv så skulle behöva era synpunkter.

Om man skulle vilja bygga ett plywood akvarium och använda glaset från ett aluminium 720L akvarium.

Hur stort skulle man kunna bygga då tror ni?
Vad kul att du ställer den fråga jag satt och funderade på tidigare imorse. Jag har nämligen ett med sprucken botten men där front och bakglas är fräscht.
Vad tänkte du ha glaset till? Täckglas? Frontrutor?

Du kan ju bygga karet hur stort du vill, det är ju bara insynsdelen där du är begränsad av dina glasrutor samt vattentrycket mot rutan, dvs att du bör inte sätta dem för långt under ytan och blir då effektivt begränsad på höjden av karet. Aluram brukar väl vara någon dimension tunnare glas än helglas också. Men stagar du bara upp ordentligt går det ju att bygga ~6m brett med tredelad frontruta. Frågan är om du nöjer dig med 60cm höjd då?
Här har du ett liknande bygge som du tänker dig tror jag. https://www.rovfisk.se/thread/89355/5/

Men tänk till kring insynshöjden på glaset. Vi har 98cm insyn och 108cm total glashöjd (tror jag det var) och det är väldigt nice.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.