Hej. Jag har en eldål sen i sommras. Undrar hur fort dom växer och ca hur gamla dom blir. Min gömmer sig jela tiden. Sticker på sin höjd ut nosen lite grand och simmar aldrig omkring, så länge ljuset är på i alla fall. Den är ca 10 cm.
Skrivet av pepparmint
Hej. Jag har en eldål sen i sommras. Undrar hur fort dom växer och ca hur gamla dom blir. Min gömmer sig jela tiden. Sticker på sin höjd ut nosen lite grand och simmar aldrig omkring, så länge ljuset är på i alla fall. Den är ca 10 cm.
De kan vara lite tröga i början, eller skygga snarare... Med tiden så brukar de bygga upp lite självförtroende och komma fram mer och mer. Ett tips är att mata ofta och rikligt med det som den äter bäst. Och gärna när du släckt belysningen. Ju mer mat den får i sig desto bättre. De har en tendens att magra av och tyna bort annars.

Växthastigheten är jag inte säker på men jag kan tänka mig att med rätt mat och vattenkvalitet så lär den kunna bli runt 30-40cm inom ett år eller två. Sen går det saktare ju större den blir. Och de kan nog bli rätt gamla. Har för mig att de där 70-80cm + ålarna brukar vara runt 6-8år gamla. Och de kan säkert blir 10-15 år med rätt skötsel. Jag har en "tire-track" som är ganska närbesläktad. Han borde vara runt 7-8 år gammal, och har legat ganska stilla på 70-80cm de senaste 2-3 åren.
Skrivet av pepparmint
Hampus knöt ihop det bra!.
Men tänkvärt är .
Bor de med snabba arter på maten blir de lätt utan.
I början.
Då de e lite mer stealth.
Prova ett rör o för ner det vid hens tillhåll.
Och frästa den med något smaskens den äter.
I röret då.
Selektiv utfodring så att säga.
Visa kör det till bottenfisk som bor med cichlor tex😂😂😅🤐
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.