sf_other

»

Fei feng?

Hej alla!

Jag undrar om jag kan stoppa in en fei feng i min balja. Jag har 500 liter och måtten är 200x50x50.
Jag har :
2 st påffar
2 st scalarer
2 st praktbotior
4 st jordägare
1 barb
Och en liten mal.

Eller vet ni någon annan rolig fisk som kan bli min nya invånare? Håller på att leta efter en större balja btw.

Det borde inte vara några problem, min erfarenhet av ett par fei feng är att de är harmlösa och bra städare. Dock kan de vara mycket aggressiva mot artfränder och vissa har haft problem med att de äter på slemskiktet på passiva fiskar som fengäddor. I sällsynta fall också bruna rockor men jag har aldrig haft problem med svarta rockor. Har ocksä haft fei feng ihop med scalarer, praktbotior och jordätare utan trubbel.

Sedan kan de bli rejält stora på sikt men om du redan letar större kar så behöver du inte bekymra dig om det.
Skrivet av Mara
Det borde inte vara några problem, min erfarenhet av ett par fei feng är att de är harmlösa och bra städare. Dock kan de vara mycket aggressiva mot artfränder och vissa har haft problem med att de äter på slemskiktet på passiva fiskar som fengäddor. I sällsynta fall också bruna rockor men jag har aldrig haft problem med svarta rockor. Har ocksä haft fei feng ihop med scalarer, praktbotior och jordätare utan trubbel.

Sedan kan de bli rejält stora på sikt men om du redan letar större kar så behöver du inte bekymra dig om det.
Hej, tack för ett bra svar :) ska de gå i grupp eller ensamma?
Skrivet av Jessica83
Hej, tack för ett bra svar :) ska de gå i grupp eller ensamma?
Absolut inte i grupp, de tenderar att jaga livet ur varandra tills det bara är en kvar.
Att dom äter på slemskikt ser jag som en brist på annan föda.
Den jag har åt bara på svarta rockor men inte på bruna hos tidigare ägare. Jag hade bara bruna rockor vid den tidpunkten så då var det inga problem. Något år senare skaffade jag svarta och då verkar den ha glömt att det går att äta på dom...

Värt att tänka på i det här fallet är att poffarna växer avsevärt mycket snabbare än feinfenger.
Skrivet av KristianE
Att dom äter på slemskikt ser jag som en brist på annan föda.
Den jag har åt bara på svarta rockor men inte på bruna hos tidigare ägare. Jag hade bara bruna rockor vid den tidpunkten så då var det inga problem. Något år senare skaffade jag svarta och då verkar den ha glömt att det går att äta på dom...

Värt att tänka på i det här fallet är att poffarna växer avsevärt mycket snabbare än feinfenger.
Det låter som ett rimligt resonemang. Har själv aldrig haft problemet men man läser om det då och då.

De fei feng jag har haft har alla sett fekalier från rockor som en delikatess dock, så fort det ligger en spiralformad korv på botten är fei feng där och suger upp den.
Mina 2 som jag hade samtidigt med gott resultat.

Men det krävde 2stora individer och drygt 5.6kubik vatten. De höll sig i princip alltid i olika nivåer i karet. Enda gången man såg dom tillsamans var vid matning som på denna bilden.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.