Bilder och filmer

»

Norrlänning i exil

1/4
Hej,

Jag heter Joel och är akvarist.

Det som bara skulle vara ett litet akvarium åt dottern väckte intresset igen, när det var på plats började förhandlingarna med frugan samt försöka hitta akvarium med rätt mått..

Lyckades inte hitta något begagnat kar och skulle beställa nytt. Då dyker det upp en lokal på nästan 50m2.

Nu, två månader senare så har jag en källarlokal med tre rum. Tanken är väl att ha rummet till höger med finare akvarium och fiskar, sen rummet till vänster med diverse fisk och bös.

Köpt in 6st 200L för att prova lite olika och ha som growout. Sen förra helgen var jag iväg till Stockholm och hämtade ett 180x100x70-ish av Kaptenen. ❤️

Tanken är att försöka få upp ställningar till 200l nu i veckan för att sen jobba vidare. Lite sugen på att köra automatiska vattenbyten i rummet till vänster, får se hur det slutar.

https://youtu.be/bABZKGlQQqg
Skrivet av joelit
Hej,

Jag heter Joel och är akvarist.

Det som bara skulle vara ett litet akvarium åt dottern väckte intresset igen, när det var på plats började förhandlingarna med frugan samt försöka hitta akvarium med rätt mått..

Lyckades inte hitta något begagnat kar och skulle beställa nytt. Då dyker det upp en lokal på nästan 50m2.

Nu, två månader senare så har jag en källarlokal med tre rum. Tanken är väl att ha rummet till höger med finare akvarium och fiskar, sen rummet till vänster med diverse fisk och bös.

Köpt in 6st 200L för att prova lite olika och ha som growout. Sen förra helgen var jag iväg till Stockholm och hämtade ett 180x100x70-ish av Kaptenen. ❤️

Tanken är att försöka få upp ställningar till 200l nu i veckan för att sen jobba vidare. Lite sugen på att köra automatiska vattenbyten i rummet till vänster, får se hur det slutar.

https://youtu.be/bABZKGlQQqg
Ser spännande ut det där. =)

Och brutalt ambitiöst med en egen lokal. =)
Kommer bli grymt! Från ett litet kar till lokal, stort för många. Standard för dig. Du är inte känd för att hålla dig till lagom ;)
Skrivet av DavidEk
Ser spännande ut det där. =)

Och brutalt ambitiöst med en egen lokal. =)
Tanken är att få det så självgående som möjligt för att minimera måsten, tänker att det borde vara att vinnande koncept
Skrivet av makki
Kommer bli grymt! Från ett litet kar till lokal, stort för många. Standard för dig. Du är inte känd för att hålla dig till lagom ;)
Haha.. allt eller inget!

Var till lokalen igår och skulle börja skruva upp ställningar, fullt med ohyra.. både silverfisk och pälsänger, livrädd att det redan är en vattenskada men det kanske är vanligt i källare?

Måste säkerställa att det inte är vattenskadat innan jag drar igång allt för mycket så att det inte hamnar på mig… 🙃
Skrivet av joelit
Haha.. allt eller inget!

Var till lokalen igår och skulle börja skruva upp ställningar, fullt med ohyra.. både silverfisk och pälsänger, livrädd att det redan är en vattenskada men det kanske är vanligt i källare?

Måste säkerställa att det inte är vattenskadat innan jag drar igång allt för mycket så att det inte hamnar på mig… 🙃
Känns ju som väldigt vanliga djur att hitta i en källare, hittar dylikt precis överallt i jobbet, bakom socklar under trösklar mm.

Men är väl aldrig fel att mäta lite fukt så man har lite siffror att luta sig emot om så behövs.

Ser fram emot att få se utvecklingen på det här! 😀
Pälsänger hittar man ofta med gamla tuggben som legat. Silverfiskar käkar cellulosa eller fuktig tapet är ju gott...
Skitkul att se joelit. 😀Ska bli roligt att se vad du hittar på... Fint att du hämtade Stampes gamla kar också!
Stökat undan en del nu i helgen så att det går att röra sig i lokalen.. lite enklare att ta med sig barn när det inte ligger bråte överallt

Även fått igång ett av karen där det nu simmar två Delhezi och en Ornatipinnis. Beställt pumpar och filtermaterial så att jag ska få igång de resterande också.

Ser mer ut som du hyrt en lägenhet än en källarlokal. Ska bli kul att följa.
Men Joel😀
Missat detta, mer än kul! En del minnen från förra lokalen poppar ju plötsligt upp!
Grymt kul du är tillbaka!
Skrivet av joelit
Stökat undan en del nu i helgen så att det går att röra sig i lokalen.. lite enklare att ta med sig barn när det inte ligger bråte överallt

Även fått igång ett av karen där det nu simmar två Delhezi och en Ornatipinnis. Beställt pumpar och filtermaterial så att jag ska få igång de resterande också.

Snyggt! Snabbt jobbat. 😀
Wow! Va kul att någon satsar på lokal! 😃

Ska bli riktigt skoj att följa! 💪🏼
Skrivet av Lutt
Ser mer ut som du hyrt en lägenhet än en källarlokal. Ska bli kul att följa.
Källarlokal ombyggd till lägenhet i smyg, tydligen inte lika uppskattat av myndigheterna som av mig. Tack Mattias!
Skrivet av Jozi
Men Joel😀
Missat detta, mer än kul! En del minnen från förra lokalen poppar ju plötsligt upp!
Grymt kul du är tillbaka!
Ja, riktigt taggad.. tror att det kan bli bra. Haha ja, tänker tillbaka då och då, vet inte om man förskönat minnena eller om det var lika gemytligt som man minns det 😂

Du sitter möjligtvis inte på bilder eller filmer från den tiden?
Skrivet av HampusH
Snyggt! Snabbt jobbat. 😀
Eller? Känns som att det får ta den tid det tar. Senaste veckorna har det blivit mindre gjort än planerat..

2 yngel hemma på 2 mån resp. 3 år och sen har jag bytt jobb nu i november. Största fördelen är att jag nu slipper två timmars pendling och har en kontorstjänst nu, man kanske skulle slå två flugor i en smäll och etablera en liten kontorsplats i lokalen? 😅

Hur som, fått igång ett till kar och nu får det gå o gotta till sig. Ska sätta solfilm och fylla upp de två översta karen också, måste bara komma över paniken om att det kommer att spricka…

Väldigt mycket bilder är borta.. hittade lite😅
Skrivet av Jozi
Väldigt mycket bilder är borta.. hittade lite😅
Vad är detta?!?!?🤣

Karet på sista bilden, vad är det för ett kar?
Kan det möjligtvis komma från Keibo?
Skrivet av Sjebbe
Vad är detta?!?!?🤣

Karet på sista bilden, vad är det för ett kar?
Kan det möjligtvis komma från Keibo?
Japp, så är det. Allt är från vår lokal vi hade ett tag. Vi fyllde nog aldrig ens karet från Keibo, kändes lite väl risky😅
Älskade den tiden ni i luleåakvaristerna hade gemensam lokal. Såg så mysigt ut.
1/4
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.