Hallå,
Tänkte jag startar upp en tråd där jag kan posta lite bilder och filmer på mina asiatica för dom som är intresserade. Det kommer vara blandad kvalitet på innehållet..
Lite kort info. Jag har haft akvarium till & från under ett antal år och fastnade då för channor, har tidigare hållit Bleheri, Gachua, Pleuro och Obscura. Efter flytt och många års uppehåll så blev suget stort igen och jag köpte mig ett 630L och hittade 4st Asiatica yngel från en medlem här på forumet som nu huserar och har gått i karet ungefär 3 veckor.
2 av 4. Anledningen till att en är tjock och den andra inte? Hen har precis tjuvat algtabletter som malen skulle få.
Gäääsp! Säger jag också. Dom har fått för sig att börja tugga på flytväxterna.. För ett par dagar sen slaktades drygt 80% av växterna, igår la jag i 20-30 nya och ikväll har det börjat tuggas på dom också.
Alltså, channor är så söta som små... Riktigt fint kar, och grymma bilder. Tack för att du delat med dig! 🤙
Inklädnad av aluställning med 3mm polykarbonat som jag målat svart på baksidan. De sitter med magneter så hyllorna som jag snickrat mellan ställningen går fortfarande att använda. 3st "luckor" på framsidan och en större på kortsidan. Ska köpa knoppar till luckorna för att enklare få av dom tänkte jag!
Snyggt kar, gillar scapen 👍

Skrivet av makki
Inklädnad av aluställning med 3mm polykarbonat som jag målat svart på baksidan. De sitter med magneter så hyllorna som jag snickrat mellan ställningen går fortfarande att använda. 3st "luckor" på framsidan och en större på kortsidan. Ska köpa knoppar till luckorna för att enklare få av dom tänkte jag!
Snyggt! Gillar DIY-möbler. Du får gärna lägga upp bilder på hur du gjorde med magnetfäste osv för att få ihop allt. 🙂

Skrivet av HampusH
Snyggt! Gillar DIY-möbler. Du får gärna lägga upp bilder på hur du gjorde med magnetfäste osv för att få ihop allt. 🙂
Absolut, det kan jag göra! :)
Luckorna sitter med vanliga enkla magnetlås. Den del som sitter på ställningen har jag "vänt" på och allt sitter fast med dubbelhäftande tejp, inga skruv. Än så länge verkar det sitta och fungera bra med bara tejpen. Men om det börjar släppa framöver tänker jag att jag limmar fast det istället.
Skön avslappning på kvällskvisten! Så fort man sätter sig för att titta så är dom väldigt aktiva. Svåra att fånga på bild som synes också 😁
Enkelt och bra, som DIY ska vara. 👍
Galet vackra är dem alltså. Och riktigt gött kar. Kör du någon gödning till växterna, typ bottennäring eller CO2?

Skrivet av HampusH
Enkelt och bra, som DIY ska vara. 👍
Galet vackra är dem alltså. Och riktigt gött kar. Kör du någon gödning till växterna, typ bottennäring eller CO2?
Ingen gödning mer än PMDD som jag tillsätter lite då och då. Nu har jag tillsatt ungefär 1 gång i veckan.
Ser riktigt bra ut! Hur stora är dom nu?😀

Skrivet av JohanEgerhäll
Ser riktigt bra ut! Hur stora är dom nu?😀
Tycker det är jättesvårt att "mäta" eller uppskatta genom glaset. Men skulle tippa på att största är kanske mellan 13-15cm och minsta under 10cm. 🙂