Projekt och DIY
»Vad hade ni gjort?
Har ett 980l (200×70×70)saltkar som jag börjar bli lite trött på... Karet är inbyggt i vardagsrumsväggen, rummet bakom huserar tekniken, har två sumpar på 240(refugium med belysta macroalger idag) resp 200l (palts för skummare och returpumpar idag) och även en ställning med ett fraggkar 225l (150x50x30cm) samt ett 200l karantäns-/vattenbyteskar som kan kopplas på systemet men även hållas för sig själ för att funka som karantän.
Har haft igång systemet i närmare 5 år men börjar bli lite trött på allt mickel och dessutom mycket teknik dom ska underhållas och skötas. Skulle vara skönt att kunna minska belysning, antal pumpar, ta bort uv osv.....
Funderar på att göra om till sötvatten istället, alltid gillat rockor, hade ett par motoro för 10-12 år sen och även haft saltrocka. Skulle gärna ha rockor igen! Har ju bra filtermöjlighet i sumparna iallafall. Vad är bäst för filter i sumperna, nånsorts moving bed?
Vad kan jag mer ha i karen, kan det funka med ett par rockor, några jordätare eller påffar och lite malar? Vad annars/mer? Aldrig varit förtjust i fengäddor dock....
Vad ska jag göra med fraggkar och karantän? Nån form av reservkar om jag behöver separera fiskar? Inreda med mindre cikider eller rovfiskar? Hade varit kul att nyttja dem på sikt iallafall så de inte står tomma men det är kanske liten risk för det :)
Så, vad hade ni gjort i min situation?
Finns utanför Helsingbor förresten, så det är en bit till nästa butik....
Har haft igång systemet i närmare 5 år men börjar bli lite trött på allt mickel och dessutom mycket teknik dom ska underhållas och skötas. Skulle vara skönt att kunna minska belysning, antal pumpar, ta bort uv osv.....
Funderar på att göra om till sötvatten istället, alltid gillat rockor, hade ett par motoro för 10-12 år sen och även haft saltrocka. Skulle gärna ha rockor igen! Har ju bra filtermöjlighet i sumparna iallafall. Vad är bäst för filter i sumperna, nånsorts moving bed?
Vad kan jag mer ha i karen, kan det funka med ett par rockor, några jordätare eller påffar och lite malar? Vad annars/mer? Aldrig varit förtjust i fengäddor dock....
Vad ska jag göra med fraggkar och karantän? Nån form av reservkar om jag behöver separera fiskar? Inreda med mindre cikider eller rovfiskar? Hade varit kul att nyttja dem på sikt iallafall så de inte står tomma men det är kanske liten risk för det :)
Så, vad hade ni gjort i min situation?
Finns utanför Helsingbor förresten, så det är en bit till nästa butik....
Inga rockningar
Har samma size på burk fast lite bredare. Kör med 200l droppfilter med 150l media. Ett 2260 med siporax som egentiligen agerar backupfilter om ngt skulle strula med droppfiltret eller ngt annat kar... MiniMarble rocka hona funkar lysande. Hon e ca 22cm o bör väl maxa runt 30cm. 6st geophagus Winemilleri, 8st skivtetror som dithers, 30cm L095, L114 o L075, 55cm Tiretrack ål, Channa Pulchra fullvuxen. 1par Vieja Melanura. Dat Polota. Florida Gar. Väl belastat kan man säga. Kört så i några år helt utan strul, o extremt lite underhåll. 60%vb veckovis, byter vadd var 14dag, tar 7min... Skulle personligen i våra små kar endast satsat på mindre rockor som Scobina, Hystrix, MiniMarble /Seb

6 andra rockar det här!
Tigerfiskar är ju rätt trevliga att köra i mellanskiktet ?
1 annan rockar det här!
Har samma size på burk fast lite bredare. Kör med 200l droppfilter med 150l media. Ett 2260 med siporax som egentiligen agerar backupfilter om ngt skulle strula med droppfiltret eller ngt annat kar... MiniMarble rocka hona funkar lysande. Hon e ca 22cm o bör väl maxa runt 30cm. 6st geophagus Winemilleri, 8st skivtetror som dithers, 30cm L095, L114 o L075, 55cm Tiretrack ål, Channa Pulchra fullvuxen. 1par Vieja Melanura. Dat Polota. Florida Gar. Väl belastat kan man säga. Kört så i några år helt utan strul, o extremt lite underhåll. 60%vb veckovis, byter vadd var 14dag, tar 7min... Skulle personligen i våra små kar endast satsat på mindre rockor som Scobina, Hystrix, MiniMarble /Seb
Snyggt! Ja, nått sånt jag tänker mig lite löst :)
Kan bygga om lite i avrinningen och första sumpen för att få till ett droppfilter men tror det blir svårt att få till någon större volym av just droppfilterlösning :)
Och ja de svarta rockorna blir väl i största laget, även om det lockar med Leopoldi, men minimarble är ju fantastiskt läckra oxå!
Kan bygga om lite i avrinningen och första sumpen för att få till ett droppfilter men tror det blir svårt att få till någon större volym av just droppfilterlösning :)
Och ja de svarta rockorna blir väl i största laget, även om det lockar med Leopoldi, men minimarble är ju fantastiskt läckra oxå!
Inga rockningar
Inga rockningar
Jo dom brukar vara rätt små från butik och växer ganska långsamt. Då skulle du ju kunna använda något av dom mindre karen som grow out.
Men det säljs ju fisk med lite bättre storlek privat då och då.
Men det säljs ju fisk med lite bättre storlek privat då och då.
Inga rockningar
Många varianter som swishar förbi i huvudet...
Skulle kunna köra påffar och en el två rockor oxå, alltid gillat påffar men det var ju många år sen och risken är att bilden är lite väl optimistisk, vill minnas att de även är riktiga grisar....
Ett annat alternativ, som kanske inte riktigt slår här är väl att köra mer sydamerikainriktat, typ jordätare, scalare/discus fast det är väl svårt med rockor? Eller skippa rocka och köra planterat Sydamerika med mindre fisk....
Hm, mycket man kan bli sugen på....
Skulle kunna köra påffar och en el två rockor oxå, alltid gillat påffar men det var ju många år sen och risken är att bilden är lite väl optimistisk, vill minnas att de även är riktiga grisar....
Ett annat alternativ, som kanske inte riktigt slår här är väl att köra mer sydamerikainriktat, typ jordätare, scalare/discus fast det är väl svårt med rockor? Eller skippa rocka och köra planterat Sydamerika med mindre fisk....
Inga rockningar
Många varianter som swishar förbi i huvudet...
mitt råd er inte ha i puffers, det kommer inte enda bra.Jag er enig med dom som sejar Dats, men du måste jo setta up din burk efter din smak. Om Dats inte er et yeah moment burde du kanskje heller inte invistera i dom. Går snabbt dit kvar man ångrar sej eller inte føler at burkens innhold er perfekt. Det er jo en "liten" burk med tanke på dom brød och potatis rokkorna leo,jabuti,motoro,henlei och albino pearl som alla har. Mini motoro går vel, men fast det blir fort lite trångt nær du innførar flera fisk. ihvertfall i bunnsikt. om du er ubeslutsom hadde jag kollat massa vdo på fb och youtube som har 1 eller 2 av typ fisk du vil ha. så drar du lite inspirasjon derfrån. Många gillar diskus over rockor eller mer aktiva fisk i stim. som schomburkii eller typar ciklider som inte grisar på samma sett som cichlas f.eks. Eller om du gillar lita robusta topsiktfisk kan man finna noe der med och bara ha 1-2 midtsikt. Det er ok få råd, men sitta på tuben får man et bettre inntrykk og bredare omfang typar. Alt havnar jo på smak , och i prydformålens hensikt burde man kanskje tenka lite på sammensettningen av båda farv , storlek/antall och pris. valgerna even efter at inte kompitabelt er kuttat er uendeliga. gjør det riktig førsta gången , inget behov for hast. :) lykka tl, hoppas du blir super nøjd tilslut
2 andra rockar det här!
Hm, funderat, vänt och vridit på saker, kollat en hel del Youtube oxå :)
Nästan bestämt mig för ett par rockor, några Oscars och jordätare.
Men när saltkaret nu börjar bli tömt på koraller och en del fisk så kan jag inte låts bli att lockas av tanken på att köra Blåprickig saltrocka, Taeniura Lymma, igen! Hade en för ungefär 4 år sen, fantastisk fisk! Kruxet är väl tillgången och att de kan vara väldans kinkiga... Men har ju möjlighet att scapa om karet så det passar rockan och med betydligt mindre koraller, framförallt mindre sps, så minskar också känsligheten och en del av det mickel som gör att jag är på väg ur salthobbyn.... Skulle faktiskt kunna vara ett alternativ! Betydligt mindre sten, några enklare koraller, kan minska ner ordentligt på doseringen av calcium, kh osv, kan dra ner på antalet pumpar, byta till enklare belysning osv!
Hm, får nog tusan kolla om det är möjligt att få tag på några T Lymma inom några månader eller så!
Men när saltkaret nu börjar bli tömt på koraller och en del fisk så kan jag inte låts bli att lockas av tanken på att köra Blåprickig saltrocka, Taeniura Lymma, igen! Hade en för ungefär 4 år sen, fantastisk fisk! Kruxet är väl tillgången och att de kan vara väldans kinkiga... Men har ju möjlighet att scapa om karet så det passar rockan och med betydligt mindre koraller, framförallt mindre sps, så minskar också känsligheten och en del av det mickel som gör att jag är på väg ur salthobbyn.... Skulle faktiskt kunna vara ett alternativ! Betydligt mindre sten, några enklare koraller, kan minska ner ordentligt på doseringen av calcium, kh osv, kan dra ner på antalet pumpar, byta till enklare belysning osv!
Hm, får nog tusan kolla om det är möjligt att få tag på några T Lymma inom några månader eller så!

3 andra rockar det här!
Hm, funderat, vänt och vridit på saker, kollat en hel del Youtube oxå :)
Det hadde jo bli verkligen cool burk. Saltvatn burkar har uendeliga alternativ for utval av fisk å ha tilsammans med T.Lymma. 👌
Chiloscyllium punctatum
Heterodontus francisci
Hemiscyllium ocellatum
Squaliolus laticaudusvit
Atelomycterus marmoratus
Atelomycterus macleayi
Scyliorhinus canicula
Har du stor burk kan man even ta en Mustelus californicus med 😂
https://www.aquariumcreationsonline.net/Sharks_saltwaterfish.html
Chiloscyllium punctatum
Heterodontus francisci
Hemiscyllium ocellatum
Squaliolus laticaudusvit
Atelomycterus marmoratus
Atelomycterus macleayi
Scyliorhinus canicula
Har du stor burk kan man even ta en Mustelus californicus med 😂
https://www.aquariumcreationsonline.net/Sharks_saltwaterfish.html

1 annan rockar det här!
Nja, haj-arterna blir lite väl stora och är väl sktiva för mitt lilla kar... Och kräver näringsrxport deluxe för att karet ska kunna hållas snyggt...
Men rocka och nått annat kul känns väldogt lockande just nu!
Inga rockningar
Nja, haj-arterna blir lite väl stora och är väl sktiva för mitt lilla kar... Och kräver näringsrxport deluxe för att karet ska kunna hållas snyggt...
Bambuhajarna är bentopelagisk och inte jätteaktiv av sig. Finns en del av dom mindre arterna som inte behöver allt för stora kar. Nu vet jag dock inte hur stort ditt kar är men.
Inga rockningar
Är bara 980l, är på gränsen för rockan, det funkar men blir för trångt med flera monster :)
Får hitta andra roliga fiskar att ha istället!
Får hitta andra roliga fiskar att ha istället!
1 annan rockar det här!