Rockor

»

Cites 19th convention i november - Panama. ( tema strengare krav på 600 arter )

1/2
Brasil ønskar skru , strupa eller stoppa export och få odling under regnumrering en del nu i November.

Zebra pleco L046 vurderas hevas frå app II til app I. Troligen lite/dårlig gjennomførbart i praksis. Eller inte møjligt gjennomføra.

Potamotrygon arter endemic xingu bl.annat ( totalt 7 arter ) vurderas økas från app. III til app. II ( samma krav som app. I for mycket av handelen ).
Vil våga påstå at nesta år eller 2024 vil dom prova få en større del potamtrygon arter satt på app. I. ( innebrer chip, egarsertifikat och odling måste vara registrerat ) Juridisk straff ved brytelse er iallafall av høg betydning.

Arterna er bl. annat Leopoldi , Jabuti , Wallacei osv.

Hva vil detta gjøra med handelen kommersielt slik den er i dag? inget? mindre? dyrare? Hva tror dera konsekvenserna blir?

https://cites.org/sites/default/files/eng/cop/19/prop/as_received/E-Potamotrygon_albimaculata_henlei_jabuti_leopoldi_marquesi_signata_wallacei.pdf

Nu är det klart flertalet av rockorna vi handhar blir cites 2.
Hur skaffar jag ursprungsintyg på mina rockor?

@Päran har ju odlat dom. Samma sak med de valpar jag har sålt... Men det kanske räcker med att jag lyckas frå fram på mina så kan man låta det sprida sig nedåt?

Jag kommer ju få valpar rätt snart igen skulle jag tro.
Skrivet av KristianE
Nu är det klart flertalet av rockorna vi handhar blir cites 2.
Hur skaffar jag ursprungsintyg på mina rockor?

@Päran har ju odlat dom. Samma sak med de valpar jag har sålt... Men det kanske räcker med att jag lyckas frå fram på mina så kan man låta det sprida sig nedåt?

Jag kommer ju få valpar rätt snart igen skulle jag tro.
EU/EØS har samma grens inn från alla andra land. Kun Norje har egna restriksjoner från EU då vi inte er medlem av EU bara EØS. Du kan bevega dine rockor som vanligt under cites reglemang innan EU. Det er inn i EU de nya dokumenterna vil gjeldas ( om inte enkelt land forbyr dom som jag inte tror ). Så VF / asia-usa odlade vil bli hårdare få tag på och mycket dyrare, men dom som allereda finns her er inte problem.
Om man har ett gäng 046 hur påverkad detta ?
Skrivet av Agir
Om man har ett gäng 046 hur påverkad detta ?
Bliver samma som rockor, cites B ( Arapaima er også det men Petra seljer hela tiden endog frå farm men dom flyttas innan EU ) L046 skulle bli appendix I, det hadde varit mer hårdt och dom hadde inte klarat kontrollera det. inte lett chippa en liten malla och kreva egarbevis.
Vad innebär cites b
søknad om inntyg eller export. cites c behøvdes inte søka bara document Certificate of origin nedføljades. L046 var cites B førut, samma som alla typ sturgeuns
Handlat en hel del med cites b inom spindlar. Då behöver man; uppfödare, födelsedatum, köpare.
Sen hur lagliga dessa lappar alltid var vet ja ej men det är i stort sett det som behövs.
Detta behöver man. Finns att ladda ner härstamningsintyg hos jordbruksverket.
Skrivet av Lutt
Detta behöver man. Finns att ladda ner härstamningsintyg hos jordbruksverket.
helt correct om du er foretag. inte i privat handel och gjelder som mest for reptiler. L046 och sturgeon har varit cites B i lengre tid
uphav eller gerskapsbevis er inte noe privat personer behøver fremvisa. Det er mer rettat mot selva handelen och mest av alt inn gjennom animal access point - eu vet controlls från utsidan av eu. som f.eks frankfurt. All documentasjon som er knyttat til restriksjoner från lagverk er av høgt betyg nær man driver import for alla transaksjoner om levande djur eller ikea lådor skal føras inn i et sytem kallat TRACES som øvervåkar al import/export från Unionen.Bara importører og exportører har tilgång til den datasbasen gjennom lissensbevilning från doms lands etater
Skrivet av MortenSørensen
helt correct om du er foretag. inte i privat handel och gjelder som mest for reptiler. L046 och sturgeon har varit cites B i lengre tid
Nja all handel med cites B måste ha papper.
Skrivet av Lutt
Nja all handel med cites B måste ha papper.
javel
Back to the start pagePrevious: Appendix IV of the CITESNext: The Conference of the Parties to the CITES
INHALT
BREADCRUMB
You are here: The CITES Convention and trade in animals and plants - International trade under the CITES

The CITES Convention and trade in animals and plants
International trade under the CITES

Provisions of the CITES concern international trade in endangered species. They do not apply to the trade within a state. However, in this regard, Article XIV of the Convention specifies that the parties to the Convention retain the right to adopt stricter domestic measures regarding the conditions for trade in specimens of species covered by the CITES, which may even provide for the complete prohibition of trade. This right to adopt stricter measures also applies to species which are not included in Appendices I, II or III.

Trade in endangered species with a state that is not party to the Convention is not prohibited. However, the parties to the Convention are invited to ensure that "comparable documentation [...] which substantially conforms with the requirements of the present Convention for permits and certificates" are issued and used in such a case (Article X).

HAUPTMENÜ
Kan det vara så att Sverige har valt att införa strängare reglering än vad CITES specificerar?
Så här skriver jordbruksverket.

"För B-listade arter behöver du kunna visa exemplarets lagliga bakgrund
Om du ska sälja eller köpa exemplar som innehåller någon eller några B-listade arter ska dokument som visar exemplarets lagliga bakgrund följa med vid köpet. Både säljare och köpare har ansvar att tänka på detta. Dokument som visar laglig bakgrund kan till exempel vara kopia på import­tillstånd eller ett dokument från inköps­stället eller uppfödaren, där den lagliga bakgrunden tydligt bekräftas. Enbart ett inköps­kvitto är inte tillräckligt. Du som köper ska kontrollera dokumenten och det är viktigt att du sparar dem, för om du någon gång kommer att sälja exemplaret är det du som säljare som måste skicka med dessa papper till nästa ägare. Utan dokument som visar exemplarets lagliga bakgrund är handel förbjuden."
Skrivet av Lutt
Så här skriver jordbruksverket.

"För B-listade arter behöver du kunna visa exemplarets lagliga bakgrund
Om du ska sälja eller köpa exemplar som innehåller någon eller några B-listade arter ska dokument som visar exemplarets lagliga bakgrund följa med vid köpet. Både säljare och köpare har ansvar att tänka på detta. Dokument som visar laglig bakgrund kan till exempel vara kopia på import­tillstånd eller ett dokument från inköps­stället eller uppfödaren, där den lagliga bakgrunden tydligt bekräftas. Enbart ett inköps­kvitto är inte tillräckligt. Du som köper ska kontrollera dokumenten och det är viktigt att du sparar dem, för om du någon gång kommer att sälja exemplaret är det du som säljare som måste skicka med dessa papper till nästa ägare. Utan dokument som visar exemplarets lagliga bakgrund är handel förbjuden."
Jag kjenner inte til svenska regler så mycket men du vet vad som står i import papper? bara antall och typ. ingen id som cites A. I Norje er det simpelt bara et skriv från affren til kunden- en typ kontrakt med informasjon. Dom DNA testar inte cites B om du sejer detta dokumentet tilhørar detta djuret. och om dom gjør har dom inte dna streng i dokumentet at matcha med. Affærer behøver cite sert. for at stå som en "typ" importør, at dom har den utbildning etc som behøvs. Cites B er samma som cites C bara du måsta fråga pent for at ta inn dom. annars inga forskjell. Dette er vad jag gjør i alla importer, jeg kan inte bygga bra sump, k1 reaktor eller skilla male/female på L mallor men cites, traces och at finna djuren kan jag. Mara du har rett sverige setter sina egna restiksjoner på de typ appendix dom vil. Under Cites dokumenterna som er for export från origin til import i marknad. easy..
Eftersom majoriteten som använder detta forum är bosatta i Sverige så borde det väl vara bra med svenska regler som jag grävt fram. Svenska jordbruksverket blir hårdare för varje år känns det som. Vad som händer i Norge är en helt annan grej då ni inte heller är med i EU. Kanske lite slappare regler då.
Skrivet av Lutt
Eftersom majoriteten som använder detta forum är bosatta i Sverige så borde det väl vara bra med svenska regler som jag grävt fram. Svenska jordbruksverket blir hårdare för varje år känns det som. Vad som händer i Norge är en helt annan grej då ni inte heller är med i EU. Kanske lite slappare regler då.
Det er forskjellig regler i alle land ja, derfor jag svarade mara diret och børjade med at jag kan inte svenska regler. Vi har noe liknande her med papper från mattilsynet som er norsk etat lik jordbruksverket. Jag har polare som drettar ormar och dom behøver bara fråga om papper från dom och får så. Affærerna her seljer cites djur, iallafall reptiler med en kontrakt med cites reglar. men om du forlorar det dokumentet bryr ingen sej, då får du bara fråga om nytt papper. Cites appendix I er en helt annan historie for der krevas eiersertifikat og chip. Om inte chip på gjenstander så en form for merkning av id som på f.eks en del instrumenter av cites træd eller elfenben. Problemene med cites regelverk er at det er så tvetydigt och nær man annsøkar import/export kan dom svara båda ja och nej ut ifrån saksbehandlare. Då baserar dom sitt svar ut från en och samma paragraf och tyder ulika grunnlag for sina olika svar. Jeg har krånglat med båda cites avdelingen i Norje och tullen många ganger bara for at dom tyder nettopp regelverket olikt. Men ser man på selva cites sina regler som er gjeldande for alla land er dom klara, och for sveriges del som er en del av unionen som norje avviker inte detta ved innførsel/import. vad affærerna gjør eller privata innan ers grens bestemmer cites Sverige. Det er stora forskjell innan eu land også, Tyskland och Nederland er hårdast. Mycket fastnar i tullen der til andra EU land.
Mycket skrivet här så jag skickade en fråga till jordbruksverket.
Ärenderubrik
cites fråga

Skriv din fråga eller synpunkt
Hej, jag har hört att det blivit cites på sötvattens rockor potamotrygon som jag håller och odlat en del och så har jag en apalone ferrox. jag undrar vad jag behöver göra för att det ska bli rätt både för mig och till de jag sålt?
MVH
Päran

De svarade så här,
Hej,
Potamotrygon och Apalone ferox är listad på CITES III/B och inom EU något CITES-intyg för kommersiella aktiviteter (annonsering, försäljning, köp, m.m.) krävs inte, om de ska sälja till ett land utanför EU krävs det CITES-tillstånd. Varje art som finns på bilaga C kopplas ihop med ett ursprungsland .

Arter som finns på EU-bilaga C
•Om du för in arter från bilaga C som kommer från landet som listat arten på bilagan, måste du ha export- eller återexporttillstånd från exportlandet.
•Om exemplaret kommer från ett annat land kan exporttillståndet ersättas av ett ursprungsintyg utfärdat av exportlandet.
•Du måste dessutom ha en importanmälan att visa för tullen. Anmälan är ett formulär som finns hos tullen och som du själv fyller i.

Via nedanstående länk kan du läsa mer om vad som gäller för arter som finns på EU-bilaga C
https://jordbruksverket.se/djur/hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites/allmant-om-hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites

Så vad jag förstår av detta så behöver vi inte göra något annat än att fortsätta mata å byta vatten så våra goa plättar mår bra😎 Gojul Päran
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.